AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.255

Vars hittar jag kamerorna?

Sida 1 av 2
Ro
32
Robert Bergman
BMW 525Ia -04
Hej, fick en ny skiva till min GPS, 2008-1 with Europen cams står det. Men jag ser då inga varningar för kameror som jag trodde det skulle vara. Hittar ingen inställning heller. Har en PRO GPS i en BMW 535-D 05, någon som har tips?

RB
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Läs: Länk
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Hej Robert,

Du kan ladda ner aktuella fartkameror på www.pois.se (plus en massa annat). Kostar 25 kr.

imola03
Ro
32
Robert Bergman
BMW 525Ia -04
Hur får jag in dom i GPS.n?

RB
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Man måste bränna en ny navi skiva. Mjukvara finns att ladda ner från www.pimp-my-nav.com. Kostar ca 40 dollar. Finns säkert andra program för ändamålet också.

imola03
na
630
navi
BMW325xi -06
Det finns väl ingen kameravarning i originalGPSen, man kan som sagt bränna en ny navi skiva, men man får endast upp dem på kartan, det kommer ingen varning, vad jag vet.
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Att lägga in farkameror på navin är betydligt överreklamerat, de är ju tydligt skyltade en bra bit innan den första dyker upp. I en snar framtid har detta dessutom enbart akademistk intresse eftersom det rent tekniskt är möjligt att mäta tidsavståndet mellan kamerorna. Fast då är det väl dags att skrota sin 540 och köpa en Volvo eller nåt.....(en oförbehållsam ursäkt till alla Volvo ägare på detta forum...)

imola03
Ro
32
Robert Bergman
BMW 525Ia -04
Jag tror vi talar om 2 skilda GPS er, min sitter i en BMW 535D -05.

RB
Man kan som sagt bli blåst på 25:- på POI.se eller helt gratis utan strul på speedcams.se.

Hur det funkar med BMWs OEM navi har jag ingen aning om men till Garmin,TomTom ,Mio,navman etc etc fin det uppdaterade gratis filer iaf (uppdateras via VVs info samt "gemensamt") rekomenderas varmt

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Kollade på Navteqs hemsida på senaste version 2008:1. Hittade ingen info om att fartkameror skulle vara inkluderade. Själv har jag en 2008:1 high och där finns inga. Tror inte att det är någon större skillnad mot din. Förmodar att du har en 2008:1 professional?!

imola03
Ro
32
Robert Bergman
BMW 525Ia -04
Japp, includning Europen Cams står det på skivan. Får kamerorna som tillägg men det är samms om om du skall leta rätt på en mack på den orten du är. Det kommer upp ett antal kemeror och sen kan jag vlj en, men d tar den den som destination..fattar inget!

RB
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Om det finns fartkameror inkluderade ligger de säkert som Point of Interests. Kollade häromdan på bensinmackar som låg under POI´s och väljer man detta alternativ så poppar ikoner för mackar upp på kartan. Vet inte om detta hjälper?!

imola03
Ro
32
Robert Bergman
BMW 525Ia -04
Det har beskrivits så, men frågan är om jag behöver lägga till dessa på varje ort jag knappar in och det är ju alla kameroro som kommer upp som separata resemål..ja ja underlich, jag häller upp i stället!

RB
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Det gör du rätt i! Skål!

imola03
Ro
32
Robert Bergman
BMW 525Ia -04
Same same!! Tackar för hjälpen!!

RB
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Fick följande svar från Navteq på frågan om hastighetskameror är inkluderade på deras senaste produkter.

"At this moment, NAVTEQ has developed NAVTEQ Camera Alert, a feature enabling NAVTEQ partners to develop applications that alert the driver to the location of cameras along their route. Camera Alert enables geo-referencing of a variety of camera location categories, and is updated and released on a monthly cycle to support its dynamic properties.

NAVTEQ Camera Alert is not yet available to end users but to business partners who are working to integrate the feature into their consumer and business applications."

imola03
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Ytterligare info från Navteq:

Fråga: Can a comment field be imported so I can use my own safety camera database ?

Svar: At this moment, it is not possible to import your own safety camera database.

imola03
Ro
32
Robert Bergman
BMW 525Ia -04
Du ligger i, är det Navteq som ligger bakom BMW s GPS då?

RB
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Alla skivor som jag haft i mina BMW har varit från Navteq! Men det verkar ju konstigt att man inte skulle kunna lägga in sina egna nedladdade hastighetskameror, det tror jag inte riktigt på. Det finns ju flera på detta forum som lyckats med konststycket!

imola03
Ro
32
Robert Bergman
BMW 525Ia -04
Fick upp kamerorna på kartan i dag vid ett kortare test, men de syns ju ganska kasst och man skulle def. behöva en röst som varnade för kameran..man är fan aldrig nöjd, det för människan framåt!

RB
Jag har också 2008-1 DVD med fartkameror och de kommer upp på kartan automatiskt då man närmar sig. Ingen varning dock. Kollar man så blir man ju lite förvarnad. Lämplig uppgift för frun så att hon inte somnar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.