AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.630

Köparen vill ångra köpet av min 525

Sida 2 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu är det nog du som får förklara dig STEPHAN.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Am
569
Ambush
540i/6-94
Säljaren har ju plikt att upplysa om bilens skick utan att undanhålla något men köparen har desto större krav på sig vad gäller undersökningsplikt. Vid privatköp av bil gäller köplagen ( Länk ) där både säljarens och köparens förpliktelser står (se paragraf 18 och 20).
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den där försäkringen är lömsk i sig. hasso har tagit upp diskussionen förut. Den används ibland av människor med "rymligt" samvete för att slippa ta hand om något som ligger på säljarens ansvar. Nämligen dolda fel. Därför ställde jag frågan till trådskaparen utan att vara anklagande utan för att få fram sakinformation för att bättre kunna bedömma det enskilda fallet.
I dagens samhälle där det blir mer och mer köp/sälj och mindre och mindre fysiska produkter så uppstår sådana fenomen och hur ska man som forumbesökare kunna ha en chans att se denna situation som denna utan lite input. Tillika skall alla tycka till om allt medans i detta fallet var det ju trådskaparen som blev "invaderad" av en annan människas problem och inte visste vad han skulle göra. Tråden bekräftar hans handlande.

Är enig med Stephans bedömning med ovanstående motivering.

Få vågar säga något om detta rent allmänt i samhället däremot.

Mvh
Asken
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Andreas;
Detta var det jag reagerade över;
"Även om bilen totalrasar av en eller annan anledning så kan
väl inte köparen ångra ett privatköp till säljaren oavsett
om bilen har sk. blocketförsäkring eller ej."

Dvs. att trådskaparens köpare + Leffo verkar misstolka att bilköpet har öppet köp och istället för försäkringen. (hur man nu kan få det till det).
Satisfied Andreas?

En person med ett uns sunt förnuft förstår väl att om man väljer Blockets tilläggsförsäkring så ingår öppet köp om man inte är nöjd med bilen. Vem skulle isåfall teckna den försäkringen.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

STEPHAN: Kan inte se att Leffo skulle tolka det så????

Däremot så kan man tolka det som att du tror det om man läser ditt sista stycke ;) Gissar att ett "EJ" eller "INTE" trillat bort...

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jadu STEPHAN jag är ännu inte 100% på vad du är upprörd över? Att köparen trodde att han hade öppet köp? I så fall är vi överens för något sådant finns inte vilket en normalintelligent människa kan lista ut om man läser köplagen

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Programmer;
Korrekt. Glömde korra texten innan jag tryckte på knappen ;)

Andreas;
Vi är överens, för det är precis det jag ville få fram. :D
Om än på mitt sätt...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Lagen är inget facit med all fakta på svart och vitt - finns i de flesta fall begrundanden/förord/proppar/praxis till var paragraf...

Med blocketförsäkringen följer, precis som den sk. friskrivningsklausulen vid fastighetsförsäljning, ett ökat ansvar för köparen. Vidare finns det en hel del doktrin och förarbeten som menar att i.o.m en friskrivning/blocketförsäkring elr dylikt, följer ett ökat ansvar även för säljaren... Blocketförsäkringen är lite som de sedvanliga garantier som diverse butiker utfärdar, dvs. ett medel som underlättar reklamtioner etc. Därmed inte sagt att dolda fel inte går att reklamera...

//El Besservisser =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.