|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sålde min 525iM 2001 nu ringde köparen o säger att oljelampan lyser orange o säger att bilen då antagligen drar massa olja . Och att om lampan lyser igen efter 50 mil så vill han ångra köpet . ? han säger att det är 14 dagars ångerrätt på blockets försäkring som jag tog när jag sålde bilen . kan det stämma ? Jag sa tydligt o klart till honom att det är dags för oljeservice nu o jag har inte fyllt på olja sedan jag köpte bilen i april 2007 = på ca 1900mil kan han ångra köpet? | |
|
bmw_zorro: Länk |
|
|
Är bilen okej eller finns det något i det han säger? Att fylla på 1 eller 2 liter olja är väl inget problem. Om priset var rimligt på bilen och köparen informerad om att det var dags för service så varför ens acceptera att ta tillbaka den? Om bilen är behäftad med fel som verkstaden kan dokumentera då kanske du kan blir ersättnignsskyldig men för det krävs en rättsprocess. Om du har rent samvete så behöver du itne bry dig. Kollade du aldrig olja då du ägde bilen? MVh Asken |
|
|
"8. Kan jag ångra köpet? Du har enligt Distansavtalslagen rätt att inom en viss tid ångra köpet av Blockets Begagnatförsäkring. Ångertiden är 14 dagar från köpet av försäkringen. Om din bil blir såld inom dessa 14 dagar anses ångerrätten vara förbrukad" Det är den som köpt försäkringen som kan ångra köpet av densamma. Det föreligger alltså ingen ångerrätt på själva köpet av bilen. |
|
|
Köparen har absolut INGENTING att komma med. Öppet köp är ett frivilligt åtagande och ingenting som är reglerat i lag alls vad gäller näringsidkare. För privatpersoner existerar det inte alls. Han kan inte på något sätt ångra sitt bilköp och kräva tillbaka pengarna. Be honom att dra någonstans (på ett snyggt sätt naturligtvis) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
okej , jag har endast ägt bilen 9-10 mån o kört ca 1900-2000mil med den , då har jag ej fått fylla på någon olja . nu har den gått ca 13780mil o var riktigt fin i motor\låda när han köpte den . han fick bilen för 103 000kr med nya 19" fälgar o däck . Ett kap enligt mej som var tvungen att bli av med bilen fort pga tjänstebil. bilen var svensksåld och alltid servad på bilsalongen i grästorp "märkesverkstad. sen att behöva fylla på lite olja efter 2000mil är väl inget att bråka om ? jag hade inte ens reagerat på de. |
|
|
+ att klockan lyser för service och en grön lampa är kvar tills oljeservice bör göras . det vet\visste han mkt väl om vid köpet . |
|
|
Är det servicelampan som lyser? Om du har kört ~2000 mil så är det ju helt normalt att den tänts. Har du dessutom uppgett att det var dax för service så har ju du varit ärlig. "Om den lyser igen efter 50 mil", hur ska det gå till? Om han mot all förmodan lyckas få igenom 1700 L bränsle på 50 mil så kan det väl hända. Serviceindikatorn har ju ingen koppling till oljeförbrukningen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan lika gärna vara en krånglande oljenivågivare som låg oljenivå är ju inte helt ovanligt och betyder inte att motorn tar en massa olja. Oljestickan gäller i alla lägen i första hand. ///MVH Hasso Länk |
|
Ser ju klockrent ut från din sida, han kanske inte hade råd med en liter olja för han spenderat allt på bilen?:) Mvh Asken |
|
|
Asken= hehe ja så kan de vara =) Det är klockan som lyser och den står väl för års service ? bromsvätska\kylvätska mm ? sen är det bara en grön lampa kvar på serviceindikatorn så när den slockar är det dags för insp 1 . sen har han kört hem den till örebro från falköping + ca 30 mil till sen så hade gula oljelampan tänds . jag sa Mycket tydligt att det var dags för service . |
|
|
Inget att oroa sig för! Fick själv fylla på en liter olja i min 525:a som gått ungefär lika långt som din sen sista service, jag har till och med en grön lampa son lyser kvar innan det är dags för service. M3 E30Länk |
|
| M54:an vill ha en liter eller två på ett par tusen mil. Det är nog bara för nya ägaren att acceptera eller ta ett par Valium. Större problem än så finns. | |
|
låter ju inte alls konstigt du kan sova lugnt. Fyller han bara på olja så är det ju ingenting att oraoa sig för antagligen för allt går ju i9hop logiskt sett. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
| okej tackar för svaren . | |
|
Spelar inte så stor roll om det ens vore så att han fyllde på olja vi köpet innan han åkte iväg med bilen och lampan skulle börja lysa efter 50 mil. Det är inte så att han kört runt hörnet han har kört 50 mil allt kan hända och det är inget som du kan ge garanti för att det inte inträffar. Det kan ju lika gärna vara så att nån pappskalle kanske valt och byta olja själv på ok och glömt dra åt plugget och nivån börjat gå ner........det vet inte du det kan vara vad som helst. kollade inte köparen oljan på bilen?...då borde han sett att det behövdes fyllas på. Om du har rent mjöl i påsen så har den säkert börjat tändas pga det behövs fyllas på/bytas pga av serviceintervallet, men säljaren tror att det är nåt fel på bilen och ringer till dig. Hade jag vart köpare så hade jag fyllt på lite kört en 50 mil till kollat innan jag ringt. |
|
|
Intressant hur en person kan tolka det att bilen har öppet köp om man har Blockets försäkring...Den personen kan knappast vara den vassaste kniven i lådan. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| Hmmmm, du kan nog vara lugn. Ge inte efter! STEPHAN: Helt rätt! | |
|
Jag bara undrar? Även om bilen totalrasar av en eller annan anledning så kan väl inte köparen ångra ett privatköp till säljaren oavsett om bilen har sk. blocketförsäkring eller ej. Köparen får väl ta upp sitt missnöje med försäkringsbolaget? Privatäljaren kan väl inte stå för några "garantier" på ett begagnat bilskrälle? Vad ska man annars ha blocketsförsäkring till? Försäkringen ska väl skydda både säljare och köpare? Eller har jag missuppfattat något? /L |
|
| Tycker den där försäkringen är väldigt luddig. | |
|
Leffo; Hoppas du skämtar.....OM du inte gör det så blir jag faktiskt rädd. delorian; I vilket hänseende? M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.