AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.277

Provat det mesta. Vad kan det vara nu då? (Startar ej)

Sida 5 av 5
Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
Provade idag med ett sprillans nytt batteri (som är till en bandvagn) på 80 Ah.
13,5 V från början, 11,2 V när man drar på starten. Räcker den spänningen för att boxen ska vakna?

Eller blir det till att kolla kablarna?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
11,2 V tycker jag borde räcka, men det är svårt att veta...
Jag läste idag på ett Tyskt forum om en bil där jordflätan var kass mellan motorblock och kaross. Det kan vara värt att sätta en startkabel mellan motor och kaross så man vet att jorden går rätt väg, annars kan det gå strömmar åt alla möjliga håll.
Men har du fortfarande problem funderar jag på om det ändå inte är någon givare som lämnat in, det sitter väl någon mot remskivan eller kamaxeln på den motorn? Jag har för mig att du hade kollat, men det känns ändå som att det är dax för en andra koll. En sak till, går det en signal till boxen då startmotorn jobbar? testa isåfall med att lägga spänning direkt på den och se om sopparelät slår till.

/Mats J
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Kolla nu kablarna som jag sa tidigare.
Det är enkelt att kolla, enkelt att laga, och mycket kan faliera om det erjat där.

perantoniohansson@hotmail.com
Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
perantoniohansson: Ska göra det så fort jag får tillgång till garaget igen. Tack för tipsen!
Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
Skam den som ger sig heter det ju, och jag skäms lite.

Efter nästan ett halvår av felsökning så gav jag upp. Ringde till CarClinic i Mora och hörde om dom kunde få igång den.

Fick hem bilen idag igen, ironiskt nog fortfarande ostartbar, men jag vet äntligen vad det är för fel.

Först hade de fått igång han på morgonen, de hade hittat en knapp under handsfacket (!?).

När de sedan skulle backa ut bilen så dog den igen och ville inte gå igång.
De konstaterade då att det var rotorn i fördelaren som var slut.

Så nu kommer det en ny rotor och fördelarlock imorgon.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tycker inte du ska skämmas, den som har felsökt ett halvår måste ha ett närmast
"utomjordiskt" tålamod. ;)

/L

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
....Själv hade jag tagit fram min .357 Magnum och satt en helmantlad rätt igenom motorblocket, följt av en till genom bränsletanken efter bara 1 månads felsökning... ;)

/L
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Den här knappen under handskfacket, vad är den kopplad till? Den verkar ju vara ett alldeles utmärkt stöldskydd!!! Hur hittade dom den?

/Mats J
br
45
brk95
745i 2002
hej om det är original larm så sitter det en knapp på vissa modeller för att om larmet löst ut ska den gå att köra upp på bärgare enligt bmw tyskland , den går dock bara en kort stund och inte med full effekt , har jobbat med bmw i gbg och vi fick in en sån bil , inte kul att förklara för kunde en felsökning på 3000 kr , men vi la ner mycket tid för att hitta felet , vi fick ringa supporten i tyskland innan vi fick en vettig förklaring och varför det är så ..
Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
Mats J:

Jag har ingen aning. De sade på CarClininc att den var "privatinsatt", vilket jag har svårt att tro. Och enligt brk95 verkar det vara någonting till larmet. Vilket jag inte trodde att jag hade.

Leffo:

Det var för bilens eget bästa som jag lämnade in den, annars hade bössan åkt fram.

brk95:

Väldigt intressant! Kan det då vara rotorn som är trasig ändå?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Min pappa satte alltid in en extra avstängning till tändningen på sina bilar, iofs var hans sista bil en Citroën Visa från -84 som hade endast 6 säkringar totalt i elsystemet... ;)

Mvh
Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
Nu har jag precis för några minuter sedan bytt rotor och fördelar lock.

Satte mig spänt framför ratten och samlade mig någon minut innan jag vågade vrida på nyckeln.

Och se på fan, han gick igång!

Gick rätt dåligt på tomgång men ska ut och köra en liten sväng och se om det blir bättre.
Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
Jag kan säga att nu när den går så här bra så var det värt allt krångel.

Vill passa på att tacka alla som hjälpt mig, stort tack! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.