|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Blir tamefan tokig snart... 730in startar inte. Ställde in den i garaget och bytte fjäderben, efter det har den inte startat något mer. Före så gick den som en klocka. Får varken bensin eller gnista. Har kollat alla säkringar + relän, byglat soppapumpsrelät (pumpen funkade), bytte vevaxelgivare idag utan resultat. Får upp "Oil press sensor" eller "Oil level sensor" när man försöker starta, men har läst här på forumet att den kan starta ändå om dom där meddelandena kommer upp. Har en liten fundering om nån styrbox? Kan det vara boven? | |
| Kollat kamaxelgivarn? Har du larm i bilen eller startspärr? | |
|
Har inte kollat kamaxelgivaren än. Vart mäter man då? Är det kontakten som sitter bredvid den till vevaxelgivare? Har inget eftermonterat larm iaf. Är det startspärr original? |
|
|
Ingen startspärr original på en -91:a, förutom koden man kan knappa in i färddatorn. Isåfall står det CODE i displayen. Inte så att du skadat något kablage när du bytt fjäderben? Har för mig att det går kablar rätt nära någon mutter till topplagringen på ena sidan? Du har väl inte svetsat nåt på den? |
|
|
Står inge CODE på färddatan. Den är som vanligt. Är helt säker på att jag inte kommit åt något, trodde så jag med men har kollat det. Nej, har inte svetsat något. |
|
|
Hmm...du har inget eftermonterat system med startspärr? Vet om en Merca som hade just liknande symptom och då var det ett "relä=startspärr" som slagit till(en liten pigg i reläet hade trycks ut eller hur jag ska skriva) som då vägrade starta så länge som denna "pigg" var ute...man fick peta in piggen igen och då startade den direkt(satt i en box under panelen vid ratten i kupén på denna vagn iaf).. Blev så efter bortkopplande av batteri vill jag minnas.. Men visst kan det ju också vara något relä t.ex. i någon av boxarna under huven du har som har pajat...kollat där? Har tyvärr ingen bild på boxarnas innehåll,men titta här på vänster sida i "gör det själv"...Tror att det finns bilder där på vilka reläer som kan beröras i ditt fall på just E32(M30). Mvh Janne. |
|
|
Det kan inte vara så löjligt att du inte har växelväljaren i P eller N? Det framgår ju inte i din text om motorn går runt eller inte... |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Wild shot! Ladda batteriet,alt prova med ett fräscht fulladdat batteri! |
|
Förlåt att jag inte skrev det förut. Startmotorn går runt som den ska, har provat med fräscht batteri. Haha nej då jag har växeln i P ;) Ska ta och kolla det där med "pigg-på-relät" imorrn... Tack för all hjälp hittils! |
|
| när jag bytte fjäderben i höstas så hade jag bilen på domkraft i några dagar. sen när allt var klart så startar skrället inte!. körde med startkablar och försökte. startmotorn fick gå länge.. flera gånger , tillslut hoppade bilen igång och man fick hålla gas ett tag. Vettefan vad som var felet men sen dess har bilen gått | |
|
Den gick igång en sväng efter att jag hade bytt fjäderben så pass att jag hann provköra en repa på 5 min. Ställde in den i garaget igen och sen dess har den stått. |
|
|
byt tillbaka den defekta fjäderbenen...:) |
|
|
Hej igen! Nu har jag varit ute och felsköt lite. Får fram dom här: Single diagnosis DWA - Status: ERROR ! " Module Info : DWA dwa1.dxt 160 not defined 129 not defined 10 Central-Locking-System "Read the false storage of the ZKE! 129 not defined 64 not defined _________________________________________________________________________ Single diagnosis ZKE / ZVM - Status: ERROR ! " Module Info : ZKE / ZVM Version: ZKE 4 " Supplier : Bosch ! Part Nr. : 8 80 10 ! Software Nr. : 20 ! Hardware Nr. : 0 ! Code index : 20 ! Diagnose index: 0 ! Bus index : 20 ! Production Date: 20/00 zke4.dxt 1 Fuse for IB and TSH 20 Pin contact, boot lid 4 Terminal R 6 32 Relay for passenger's door FH does not pick up F128 Sen fick jag ett Error från EGS också. Nån som vet lite mer vad man kan få ut av det här? |
|
|
Nu kan jag inte det här alls, men DWA är väl stöldskyddet, och det har fått något meddelande från en annan box, ZKE (centrallåsstyrning?) att det är nått med en passagerardörr. "32 Relay for passenger's door FH does not pick up" Betyder det att systemet tror att det varit inbrott i en dörr? Detta var mina gissningar, hoppas någon vet istället... Kan man inte bara koppla förbi imobilizern? /Mats J |
|
|
Hm nu när du säger det så är det ju faktiskt borrat i låset på passagerar dörren (har varit sen köp). Men har ju kunnat kört den förut... Hur kopplar man förbi immobilizern? |
|
|
Om du har möjlighet att läsa felkoder, kan du radera dom också, det kanske räcker? För att koppla förbi startspärren måste man läsa elschema en bra stund antar jag... Och det kanske inte är populärt att lägga ut lösningen här... Men direktmata soppapumpen och insprutnings/tändboxen (motronicboxen) borde amtagligen funka. Annars hade jag testat med att spraya lite startgas i insuget och försökt starta, då får man en aning om det finns gnista. Mät även spänningen till soppapumpen då du försöker starta, så att du ser att det kommer spänning fram, alternativt lossa soppaslangen och se att det rinner då du kör startmotorn (samla lämpligen upp det i en flaska / dunk) /Mats J |
|
|
Nej radera felkoderna hjälpte inte. Kom samma igen. Får ingen ström till pumpen. Har provat med att bygla soppapumpsrelät men har ingen gnista. Pumpen funkar prima när man byglar relät. |
|
|
Kan ju vara en box som pajat typ ZKE eller DWA boxen. Men hoppas du tycker det är kul att läsa elscheman... Får jag gott om tid kanske jag kollar lite bara för det är intressant, men jag kan inte lova att jag hinner. /Mats J |
|
|
"Hoppas" att det bara är någon box. Tycker verkligen inte om elscheman. Du behöver absolut inte göra det om du inte känner för det. Blir väldigt tacksam dock. :) Ett stort tack till alla som hjälpt hittils! |
|
|
Kan ju vara glapp i tändningslåset också... /Mats J |
|
|
Men startmotorn går ju runt som den ska hela tiden. Kan det vara glapp ändå? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.