|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Kolla hur det ser ut i kopplingsblocket vid hjälpstartskontakten i motoruttrymmet. Hade liknande problem med min gamla 735 och där var felet att kablarna hade ärgat där. Matningen från batteriet delas där så vid dålig kontakt kan det bli mycket skumma fel. | |
|
Kollade där vid hjälpstartskontakten och det var inget ärgat eller dålig kontakt. Skruvade av kabelskorna och gnuggade lite med sandpapper i fall att men hjälpte inte. Nu börjar jag bli riktigt förbannad, första BMW:n man har ska krångla så här. Ingen som har något mer förslag? |
|
|
Gav du starthjälp vid batteriet? om du gjorde det flytta då ut hjälpen till hjälpstartkontakten.Sätt även nån xtra jordkabel mellan motor o kaross. DME klarar inte att vakna vid endast 10V,så nåt spänningsfall har du. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag har läst om att kabeln mellan batteriet och motorn kan ärga sönder inuti. Om du har möjlighet så lägg startkablar direkt från batteriet till startmotorn för att slippa/minska spänningsfall. (om det finns plats) En variant för att få tillräcklig spänning till elektroniken är ju att ha ett separat bilbatteri som matar så nära elektroniken som möjligt, då borde spänningen bli tillräcklig. /Mats J |
|
|
Har provat att köra starthjälpen från både batteriet och hjälpstartskontakten. Jag ska prova det Mats säger, att antingen prova med två batterier eller att lägga spänning direkt på startmotorn. Vill passa på att tacka innerligt för hjälpen hittils! |
|
alain |
Jag har inte läss alla inlägg, men har du kollat minus kabel från batterie är bra och att den sitter riktigt bra mot chassin. jag hade den problem med en chevrolet van, som tur hittade felet snabb men ven kunde ana att det var det. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Förmodar att du har ett orginal bmw larm? Dra av den kontakt på larmboxen som sitter närmst batteriet. boxen sitter vid alla säkringar under baksätet (vänster sida) . Startar bilen då är boxen med all säkerhet kass. Om larmboxen ger ut 12 volt till motorstyrningen startar bilen inte. Du får då INTE någon gnista ELLER bensin. Har själv råkat ut för det så prova det. Själv gjorde det mig smått vansinnig och hade bilen ståendes i garaget i 4 år! Var rätt trött på den vid det laget. Nu funkar den igen... men utan larm. Har dock fått tag i en box som ska monteras i dagarna. Lycka till! |
|
|
Vilken av boxarna är det? Sitter väl två stycken där om jag inte minns fel. GM och en till. Och det är väl inte GM man drar ur? Jo det är original larm. |
|
| det är ingen av dom. den sitter sidan om, fastskruvad under framkanten till baksätet. du ser kablarna om dukikar ner i det fyrkantiga hålet. för att komma åt den måste du lossa hela säkringsboxen där bla GM doxen sitter. först då kommer du åt den. | |
| Är det den här: Länk? | |
|
Nej... en stor svart låda med flera kontaktstycken i den BÖR sitta precis nedanför i hålet på bild om du har ett orginallarm. |
|
|
Så här ser det ut om man tittar ner i hålet: Länk Betyder det att jag inte har något larm? |
|
|
Här är en bild på den "dolda" säkringen den sitter väl i larmlådan om jag förstår det rätt. ÄR det så Meckotek? Länk Först kan man ju isåfall kolla säkringen och sedan får man skruva loss hela elboxen och rycka loss stöldlarmet. (eller lyfta loss kabeln framme vid insprutningsboxen, det är väl den jag var inne på tidigare i tråden) /Mats J |
|
| Någon sådan finns det inte åt mig. Helt tomt om man tittar ner i hålet. | |
|
Mitt tips är då att klippa kabeln jag nämnt tidigare som ger signal till styrboxen från larmet eller vad det nu kommer signal ifrån. Det går ju alltid att skarva ihop den igen om det inte gör någon skillnad. Du kan ju ha ett larm monterat någon annanstans, jag har sett BMW larm för eftermontering, dom kan ju funka på samma sätt men vara monterade någon annanstans. /Mats J |
|
| Provade att klippa en lila kabel som gav signal om "anti-theft system" (eller liknande) enligt elschemat. Gjorde ingen skillnad så jag skarvade ihop den igen. | |
|
OK, det verkar svårt det här.. /Mats J |
|
|
Ja, men jag är inte förvånad. Har alltid fått de mest underliga felen på mina bilar... Ska ta mig en riktig heldag och kolla igenom alla punkter en gång till. Grattis till det 1000:ende inlägget Mats! :) |
|
|
Kolla bakre vänster golv i bakkanten där kabelhärvan går mot höger sida. Där finns en kabelsvans med mängder med kablar som är ihopkopplade med varandra. Kablarna erjar av här om det varit blött där. sprätta upp ryck o slit o kolla om du har grön erjning vid hattarna. Återkom för tips med skarvningen. perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Mats j det är precis den boxen... säkringen är för övrigt endast till signalhornet och "dödar" inte larmet i sig. Bmw olof.... det ser tomt ut i dtt hål.. tror nog du ska försöka med perantoniohansson förslag... du tycks provat det mesta och något larm tycks inte finnas? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.