|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Nej det kommer ingen ström alls till relät när man vrider på nyckeln... Så det lär väl bli att leta upp en ny styrbox då :/ |
|
|
I ett inlägg fick du inte ström på 38 och senare fick du det. Kan det vara så att det håller på att ordna till sig? /Mats J |
|
| Nej jag har inte ström på stift 38. Däremot på power input (stift 18) som går till batteriet. Provade att mata 12v på 38 utan resultat. | |
|
Ny styrbox... Ingen skillnad... Något tips på vad man kan kolla nu? |
|
|
Börjar ju närma sig att släpa den till en verkstad ... :( Måste ju vara någon vajsing på matningen till boxen. Soppapumpen skall ju gå någon sekund då man slår på tändningen... /Mats J |
|
| Försöker undvika verkstad in i det sista... Vill helst inte bli ruinerad. | |
|
Jo visst är det så. Du får mäta igen och kolla att det är spänning på alla stift som skall ha det och kolla så alla stift som skall ha jord har det. Kolla även att inte något av kontakthylsorna i kontaktstycket lossnat och åkt lite baklänges, så dom inte når fram och får kontakt med boxens stift... Det kan ju också vara så att någon av utgående ledningarna har hål på isoleringen så dom jordas, det kan ju knäcka boxen. Ta loss boxen och mät resistansen mot jord på de anslutningar som går till spridare och till soppapumpreläet. /Mats J |
|
| Ska kolla en gång till med felkodsläsaren också, när garaget blir ledigt... | |
|
Kom på en grej... Har märkt att körprogrammet är satt till S. Går ej att byta till varken E eller M. Trycker man på knappen så hoppar den tillbaka till S så fort man släpper den. Står alltså S redan när man ska försöka starta bilen. Kan det ha någonting med det här att göra eller är det bara programväljaren som är defekt? |
|
|
Den borde ju bara vara kopplad till automaten, men det kan ju gå vidare sedan till boxen. Jag kanske får läsa mer elschema.... /Mats J |
|
alain |
Den vill inte starta på P, ha du försök att starta på N. jag hade sånt problem med min, den behövde bara justering med växelspak som inte kunde komma rätt på P läget, därefter var det inget mer problem. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Japp har försökt på N med. Men har man i fel läge går väl inte ens startmotorn runt? |
|
|
Stämmer. Går startmotorn runt är det inte växelväljarkontakten. ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
|
Hmm, det måste väl vara nåt med DWA om det är larmet? Vet du vad felkoderna stod för? Single diagnosis DWA - Status: ERROR ! " Module Info : DWA dwa1.dxt 160 not defined 129 not defined 10 Central-Locking-System "Read the false storage of the ZKE! 129 not defined 64 not defined _________________________________________________________________________ Single diagnosis ZKE / ZVM - Status: ERROR ! " Module Info : ZKE / ZVM Version: ZKE 4 " Supplier : Bosch ! Part Nr. : 8 80 10 ! Software Nr. : 20 ! Hardware Nr. : 0 ! Code index : 20 ! Diagnose index: 0 ! Bus index : 20 ! Production Date: 20/00 zke4.dxt 1 Fuse for IB and TSH 20 Pin contact, boot lid 4 Terminal R 6 32 Relay for passenger's door FH does not pick up F128 Vår egen hasso Länk vet antagligen lite mer... Mvh |
|
|
Här kommer ett långsökt fel som jag hade på min 635 som inte heller ville starta. Jag höll på 6 månader och letade fel och bytte grejor innan jag fick igång den. Det var oxid på jordanslutningen till motorelektronikens jordkablar. På min 84-motor går det 7 (tror jag) klena bruna jordkablar in i två kabelskor som sitter fastskruvade med en M6-skruv i insugningsröret. Efter att slipat rent alla anslutningsytor hoppade den igång direkt! Per L |
|
alain |
som jag beräta innan, jag kunde inte starta på P men det var inget problem för att starta på N läge. Fick starta så under två veckor till problem blev åtgärdat på verkstaden. Det var växelväljare som var kass. efter utbytet, var det lite justering så var det klart. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Var ute och kollade lite jordkontakter idag men det var inte nå oxid eller rost som gjorde att det blev dålig kontakt. Det jag däremot märkte var att jag bara fick ut 10V från batteriet när startmotorn sätter in. Har provat tre olika batterier nu (fullladdade såklart) med och utan starthjälp och får ändå bara ut max 10V... Antar att det är där felet ligger. Så man får väl lov att chansa och kosta på sig ett nytt batteri. Men hur kan det bli så? Tycker det borde gå med starthjälp iaf. |
|
|
Kan vara kablaget från batteri till motorn som är oxiderat någonstans. Var mätte du spänningen? /Mats J |
|
|
tjena har en 730 ia -89 har haft samma problem har du kollat batteriet jag laddade det så gick de men hade fel batteri ska vara större ibland får jag malla på lite ge lite gas 0708-440903 eller smsa eller maila dannewijk@hotmail.com finns västervik |
|
|
Mätte på batteriet när man drog på starten. Provade även ett 135Ah brandbilsbatteri (fulladdat) men fick ändå bara ut 10V från det när man drog :/ Måste ju vara något som har gett med sig och ger spänningfall... Eller är jag ute och cyklar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.