|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Har din bil rak sexa? jag hittade till 735 här: Länk stift 38 i motronicboxen går till färddatorn OBC stift 24, och den håller väl koll på stöldskyddet antar jag. Jag gissar på att den skall få 12v där, mät och kolla. Spraya samtidigt elektronikspray i kontaktstycket, det kan hjälpa. Min gissning är att det är här man kan fixa för att få igång den. Kolla helst med en bilelektriker innan du börjar lägga på spänning på stiftet, för det är synd att bränna boxen... Du kan även se på elschemat var det skall vara spänning och jord, börja med att kolla så boxen får spänning och jord där den skall ha det. /Mats J |
|
|
Japp det är sexan. Tack så mycket! Ska kolla upp det där så fort jag kan imorgon :) |
|
|
Startmotorn går på en egen "strömbrytare" i startlåset och kan alltså funka även om resten inte gör det. JAg kom på att insprutningsboxen kan ju sitta lite dåligt fast och ha hoppat loss om du släppt ner bilen fort efter att den varit upphissad. Så att kontakten börjat lossna... /Mats J |
|
|
Ska ta och kolla upp det där med tändlåset imorrn också... Har tagit bort motronicboxen och sprayat kontaktspray utan resultat... |
|
|
Har varit ute och provat diverse saker nu. Bla sprayat kontaktspray på motronicbox kontakten. Kollade tändlåset också ifall att något satt löst etc. Hade en idé om att det hade blivigt något fel sist jag låste bilen. Typ att den tror att jag inte har låst upp utan gjort inbrott, så jag låste och låste upp ett antal gånger men ingen skillnad... Tänkte på en grej som jag skrev i första inlägget: Oeldruck sensor (Oil press sensor), kan det vara nåt som stör? Ska ut och mäta lite nu... Lär väl vara mellan pin 38 och pin 24? |
|
|
Ja det kan ju vara så att motorn inte skall kunna startas om det kan saknas oljetryck. /Mats J |
|
|
Kom på en till sak... Får upp Oil LEVEL sensor ibland också, det är olika vilken av de två som kommer upp. Är rätt säker på att jag har oljetryck, ska kolla upp det lite närmare... Sen tycker jag att det är skumt att det kommer upp just oli level sensor, Kollar man på stickan så ligger nivån mellan strecken och oljelampan slocknar när man försöker starta... |
|
|
Oil level sensor betyder att bilen tycker det är fel på givaren, inte att oljenivån är låg. /Mats J |
|
| Kan en defekt sådan göra så att varken soppapumpen eller tändsystemet får ström? | |
|
Det tror jag inte, jag tror jag fått sådan varning på någon av mina 750 men dom har gått ändå. /Mats J |
|
|
Hm... Börjar få slut på idéer nu. Nåt mer tips på vad jag kan kolla? Sammanfattning av vad jag gjort: Bytt vevaxelgivare Batteri Kontaktspray Kollat soppapumpen + relä - får ingen ström till relät Kollat tändning - ingen gnista Startmotorn går runt Läst Felkoder - DWA och ZKE fick error Säkert något mer men inget som jag kommer att tänka på så här sent på dygnet. Skulle vara tacksam om någon hade någon liten idé. |
|
|
Ibland kan ventilhydrauliken stanna i öppet läge (inget oljetryck på ventilerna) om man bara kört en riktigt kort sväng utan att motorn blivit ljummen, har hänt mig en gång, kan vara så enkelt. Sätt batteriet på laddning först, efter 12 timmar är batteriet ordentligt bulkladdat (om det är friskt) och ska klara att nöta på startmotorn många minuter. Läs framförallt folkes inlägg i första tråden: Länk Länk Mvh |
|
|
Du har ingen motronicbox du kan få låna av någon...eller rent av kosta på dig en via någon skrot? Kan väl vara den också som "gett upp",eller åk och felsök den hos någon duktig bilelektriker som kan löda alt. byta prylar i den och veta vad han gör utan att paja mer än nöden kräver.. Vad menar du "rob tj osv"...är ju INTE hydrauliska lyftare på hans maskin.. Mvh Janne. |
|
|
Jag hittade ett dokument på hur startspärren funkar på lite nyare modeller, men det kan vara samma för din. Den kollar även om dörrarna är låsta i "safelock" isåfall skall inte motorn gå att starta, även radion kan skicka en signal om den är kodad, då skall det inte gå att starta. Om det är safelock som spökar borde det gå att ta ur GM, så inte signalen kommer vidare. /Mats J |
|
|
Har mätt lite nu och jag har INTE 12v på stift 38. Ska det vara spänning där? Ang. hydrauliska lyftare... Kom inte det -91? Tycker motorn går runt väldigt lätt. |
|
|
Olof:Ang. hydrauliska lyftare>>>jo, på vissa modeller,men din M30 motor har inte det.. Huruvida du ska ha spänning på stift 38 vet jag tyvärr inte.. Mvh Janne. |
|
| Ett tips från min farsa va att du skulle kolla om krock-skyddet är aktiverat. Det kan utlösas när man släpper ner bilen för fort och då kan man inte starta den. | |
|
Så kan det gå när man har många sidor/flikar öppna samtidigt... Naturligtvis har M30 inte hydrauliska lyftare... Mvh |
|
|
Skulle direktmata Motronicboxen idag men då visade det sig att den redan fick ström... Då återstrå frågan: Varför får inte bränslepumpsrelät ström, och varför är det ingen gnista? |
|
|
Soppapumpen skall väl gå en eller två sekunder direkt när man slår på tändningen, även om motorn inte går. Kan du koppla in en lampa eller voltmeter på matningen till bensinpumps reläet och se om det kommer en puls precis när tändningen slås på? Om boxen får den spänning den skall ha men inte lämnar någon signal ut så verkar det som att boxen är död. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.