AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.266

Stockholmarna kör sakta.

Sida 1 av 2
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har trafikerat S-holm sedan -86 och har märkt en rejäl sänkning av hastigheten under dessa år.Men sista året har jag upplevt att dom flesta kör snäppet under skyltad fart.

Ex om jag kommer från Handen och dyker ner i hammarbytunneln så får jag alltid nån stoppkloss framför.Omkörningsförbud gäller för lastbil så det är bara att ligga på broms i princip hela tunneln,kontentan av detta blir att med en fart på ca 63km/h när stigningen börjar mot essingeleden så har jag knappt ork på toppen.Farten vid ingång mot E4 brukar ligga på 20-25km/h och det är bra jobbigt o komma tillbaka i fart.

Har provat flera metoder bla släppa bilen framför men vips så dyker den in en ny emellan.

Eller vid norra så går det oftast otroligt trögt trots gles trafik på kvällen ,vet inte hur många jag rullat förbi i högerfilen trots stöttning med broms.
Även fast skyltarna slår om vid järva så ligger många kvar på sina 65km/h.

Detta inlägg är absolut ingen kritik mot 08 utan bilister i huvudstaden har bra koll om man spånar i övriga landet.

Bara en tanke från en oftast lungn driver,som ibland saknar stockholmstempot.

Hur kör du?

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
I Södra Länken är det nog fartkamerorna som skrämmer ner hastigheten. Dom är ju några av dom kameror som tar flest fortkörare i landet läste jag.

Har själv kört långtradare en hel del så jag förstår fullt ut dina problem i den stigningen upp till E4:an

Runt Haga Norra är nog sveriges mest poliskontrollerade område så där rekommenderar jag definitivt att ta det lugnt.

Många gånger står polisen på eftermiddagen och plockar alla som smiter via avfarten till haga norra söderut genom bussfilen ner igen direkt på E4. Ofta är det lite dyrare bilar eller taxibilar som åker dit
Och dom står på alla möjliga konstiga tider med lasern på bron över haga norra eller frösunda-bron med bilar klara att köra ut från påfarten bakom.

Pendlar varje dag mellan just Haninge och Kista så jag har bra statisktik. Kör själv lungt där av dom anledningarna och har inte åkt dit. än !

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Var glad/a att dom kör sakta! En stor fördel i stor stad då det kan hända ett o annat väldigt snabbt!
Kanske Sthlm´arna har lärt sig sin läxa på tidigare misstag?

I Borås kör folk som galningar o det spelar ingen roll om det är på motorvägen eller vid en skola.
I söndags var det kalt, sk. blixthalka o på 2 timmar blev det 9 olyckor!

BMW - Beroende Med Wilja!
Tycker väl att trafiken håller något ytterst lägre lägre tempo än tidigare men fortfarande är avstående till andra bilar mindre än 10cm oftast. Fortfarande hålls det inga 70km/h på essingeleden är väl ett bevis att det är ett högre tempo i stockholm.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Kanske Sthlm´arna har lärt sig sin läxa på tidigare misstag?"

Grabber, vad menade du? Jag förstod inte riktigt. Menar du att stockholmarna har råkat ut för så mycket sista tiden att dom sänkt tempot?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har precis börjat bilpendla i Sthlm och det smäller varenda dag i närheten av en! Jag tror inte att det har gått en dag utan att man har varit "nära" att smälla själv. Antingen på grund av någon annans dumhet eller att man är ouppmärksam själv. De som inte åker bil i Stockholm regelbundet kan nog inte förstå hur stor skillnaden är mot övriga landet. Trafikintensiteten är enorm.

Hur tempot utvecklats kan jag nog inte svara på egentligen eftersom jag inte pendlat länge nog. Blev lite off topic tankar bara.

(Är själv uppvuxen i mindre stad men bott i Sthlm i 5 år)

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
När man läser det här så inser man hur underbart det är att ha lämnat det där jäkla råtthålet till storstad!

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vill påstå att trafiken i Sthlm är ganska mild i jämförelse med många andra storstäder.
Råtthål? Fel ord enligt mig.
Jag kör bil i Sthlm varje dag och tycker Stockholmarna kör mycket bättre är t.ex i Göteborg. I Stockholm funkar blixtlåsprinciper, väjningsregler etc bra med få undantag

I Göteborg verkar alla köra enligt principen "jag skall först"

Masten:

Nu tar du i Masten utan stan(Stockholm) stannar Sverige, landsbygden skulle inte klara sig utan Robin hood skatten.

Med andra ord Masten ni klara er inte utan oss så att säga att stan är ett råtthåll är att utmanna ödet.

MvH stolt stockholmare i 4:generationen som nästan kan kalla sig stockholmare det krävs 5:generationer för att kalla sig en äkta stockholmare.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Starre: Hahahahahahaha!

Har ingen större erfarenhet av trafikläget i sthlm mer än att det är betydligt intensivare än tex. Malmö. Även om Malmö också börjar korka igen går det ju inte att jämföra, men även här nere tycker jag att folk ofta kör onödigt långsamt vilket jag kan förstå är frustrerande för lastbilschafförer. Tur då att det inte finns så stora höjdskillnader i Malmö.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Trafiken i Stockholm är intensiv men folk har betydligt bättre koll än i andra städer. Man (de flesta) har koll i backspeglarna och använder blinkers vilket gör att det ändå funkar ganska bra här.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ci
531
CiM
325ciM-04
se det från en annan sida. att lantisarna kör och uppför sigs sämre i trafiken, vilket gör att stockholmarna framstår som duktiga.

om man bor i stan och kör bil varje dag, inser man att många kör inte utan de åker bara. avståndet till framförvarande är högst ett par meter för att, blir det längre, ge f*n på att någon slänger sig mellan, utan blinkers.

att tempot är något lägre beror endast på att några vill inte komma hem tidigt för att slippa disken och kvällsmaten. bromsklossar alltså!! :-)
starre,

räkna gärna på hur mycket den statligt ägda gruv/skogindustrin pumpar in till stadskassan varje år så framstår robinhoodskatten som låg...

Obs jag är själv INTE norrlänning (jo 1/4 dels) fast jag har aldrig bott i Norrland. Vill ge lite perspektiv på åsikterns om närande och tärande. Dessutom är det rättvist att räkna in alla gemensamt finnansierade arbetsgivare som placerats i Stockholm...

simon_en:

Robinhood skatten drabbar enskilda medborgare det gör inte de statliga verken som du nämner.

Kommuner med störst bidrag i kronor per invånare 2007:

Pajala 24 406

Åsele 23 861

Sorsele 23 494

Övertorneå 22 989

Dorotea 22 902

Kommuner med störst avgift i kronor per invånare:

Danderyd 11 000

Lidingö 6 138

Täby 5 706

Solna 3 247

Vellinge 1 260

Källa: SCB (TT)
starre,

skulle inte det drabba den enskilde att de vinster som företagen gör av naturtillgångarna??? Mycket konstigt resonemang. Fick Norrland de resurserna åt sig själva skulle de inte behöva någon robinhoodskatt allt.

Dessutom försörjer småkommuner stora kommuner (som jag själv bor i Linköping) med ungdomar som de måste bekosta utbildning/barnomsorg som senare inte bidrar till några skatteintäkter.

Min åsikt är helt klart att det är vi i de stora kommunerna som är de som i realiteten bidrar minst till det allmänna.

Stockholmare kör som folk, så länge dom är på hemmaplan.... Det enda som jag blir lite skrämd av är taxibilar, men det är ju å andra sidan individer och inte taxi i allmänhet. Här på landsorten blir det kö med tre bilar *suck*.

När drevet går mot fjällen brassas det gärna på genom byn och orsaken är troligtvis att här är det minst 30 meter melan bilarna och ofta bra sikt och glest med mötande så då kan det kännas bra att sträcka ut, även för infödingarna...

Vad gäller kösystem är stockholmsbilisten oöverträffad i samarbete, här uppe i dalom går galnast först, för ingen har ju egentligen bråttom. Jag blir så j***a tokig ibland att jag går till jobbet istället för att jolla med alla rondeller som ingen fattar hur dom funkar, lite sydeuropa faktiskt typ rätt in bara. Puh.

En gång tog jag häng på ambulansen till grannbyn, det gör jag aldrig om igen.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Anders S.:
Kanske har dom blivit fotade för många gånger? Eller vill inte göra misstag som andra hade gjort. Vet inte...

BMW - Beroende Med Wilja!
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
simon_en:

Mycket märkligt resonemang, bara för att man bor i närheten av något som genererar pengar så skall man få ta del av kakan? Då skall dom som bor i närheten av kärnkraftverken få pengar från dom då? För att inte tala om alla som bor i närheten av ett Systembolag...

Åter till ämnet: Kan det inte vara som så att skillnaden i hur korrekt hastighetsmätaren är vara en del av problemet? Säg att hastighetsmätaren i Mickes lastbil visar helt korrekt, eller kanske lite över, och någon av bilarnas visar lite för lite, som så ofta är fallet, då har vi genast denna effekt. Särskilt då i sammband med kameraövervakning då folk strävar efter att hålla exakt den tillåtna hastigheten.
Tror att man ofta upplever trafiken som långsam, pga man själv inte håller hastigheten
När jag var yngre så var det alltid fullt spett eller "20 över"

Och låg jag själv på motorvägen så kunde det bli än så...

Nu kör jag lugnt håller hstigheten och ligger till höger vill inte torska styrlappen. för att jag ville köra lite snabbare bil, än mindre köra nå någon.

Tror att man ofta upplever trafiken som långsam, pga man själv inte håller hastigheten
När jag var yngre så var det alltid fullt spett eller "20 över"

Och låg jag själv på motorvägen så kunde det bli än så...

Nu kör jag lugnt håller hstigheten och ligger till höger vill inte torska styrlappen. för att jag ville köra lite snabbare bil, än mindre köra nå någon.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.