AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
32.213

Stor familje bil för 100 000:- Vad skulle ni välja?

Sida 3 av 3
Eller den här om ungarna skall vara tysta i baksätet och spela spel/se på TV

Länk

Jag har läst lite tester mm och de jag tidigare missat/glömt bort är alla dessa olyckor med minibussar, det nämns att de varit förslag på att man ska ta ett "nytt" körkort för att få köra dess bilar, ska det vara så svårt att manövrera dessa bilar i en undan manöver??

Ja, ja jag nämnde lite försiktigt detta för min fru.........det blir ingen sådan bil!!

Tack vare att vi kör ganska sparsamt med bilen, och att vi dessutom har en "gårds bil" för kortare resor i "byn" så lutar det åt att vi köper en större SUV, som nämnts tidigare bland alla förslag. Där kan vi alla få plats i ofta sköna fåtöljer/soffa och dessutom ett stort bagage utrymme.

Tänker då på t.ex. Suburban, Navigator, Durango, Escalade........har ni fler förslag/erfarenheter om dessa?
Sali:
Ok tack, varit väldig nära att köpa en Astro higtop, men fick lite dåliga vibbar så jag fördröjde affären.

De större Cheva van som finns är de lika dålig eller, det skulle kunna varit något annars.
Varför inte MB ML? Har haft en i min ägo, hur go som helst men jag tröttnade på att köra automatlåda...
SUV:ar är ju inte direkt lättkörda heller och har minst samma problem som bussarna vid snabba manövrar

En US-SUV är ju ÄNNU sämre i det hänsendet än en hyffsat modern MPV , högre metacenterhöjd kominerat med däck med hög profil ( gärna med stel bak axel och ram om det är ett jänkejärn) är sannerligen inget strykjärn och klart farlig för såväl åkande som omgivningen.

Jag tror du mesta försöker få hjälp att få egna mentala argument för en US-SUV kontra MPV för din egen övertygelse då dyu nämnde US-suv redan från början...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Lägg dina pengar på de största och rejälaste som finns, en Ford Excursion

Länk

Kommer aldrig hända att bilen känns trång, plus att du har bil resten av livet om den sköts vettigt. V8 diesel 6.0L eller 7.3L rekomenderas, V10 bensin har tagit 2-2.5 liter/mil dem jag har kört.
Enda negativa är de dock ofta krävs c-kort för detta monster (om man nu inte har de)

Föredrar du en mindre bil så titta på Lincoln Navigator, helst modellen som kom 2003 tex. Länk

Otroligt snygg och läcker bil, mer "normalt" format, förstklassig komfort

Länk

BMW CS #5139
Det var ungefär dubbla priset på dessa jänkeskepp...

Varför inte satsa på en Länk! Mycket användbar modell av fordon som kan brukas "everywhere", lika hipp i St.Tropéz som i kohagen, med plåtbitar och en näve popnitar så kan du stajla om bilen till pickup el. dubbelhytt. En klassiker som inte är att underskatta!

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Jaha, så tokigt det blev. Det var så här jag menade; Länk

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Ford Excursion V10 EXT var kul i Canada i 2 veckor man var KUNG på parkeringen vid skidbacken bland alla med Jeep Kjell-Åke...

Macho: ja
Rymlig: ja
Bränsle snål: ja ganska ok i 80-100 lunk
Komfortabel:nja
Körglad:nej

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
MB ml är för liten, får inte plats med 7 passagerare och bagage!

Vist 2-300 000 då fins det super snygga stora suvar som i vissa fall dessutom klassas som "miljö bil".

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
De nya Renault Espace (03-) och Peugeot 807 (03-) har fem stjärnor båda två: Länk Länk

Men benen är mer utsatta i 807 än Espace enligt testet?

Mvh
ja man blir inte klok på detta letande..........Man kanske inte ska fundera så mycket, det är väll bara att kolla skick och o.s.v.

Ford Windstar:
Är det ingen som sagt något om, den är ju i samma storleks klass som transsport och voyager, dessutom sägs den vara de säkraste bilen bland dem och dessutom biligast vid inköp, det kanske beror på något??

Jag vill nog ha en "stor" minibuss om det blir en sån model.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ja att Windstar är billiga är ingen slump.
Jag har en hel del erfarenhet av dessa bilar och bilden är inte positiv.
I amerikanska krocktester har den dock som sagt fått bra resultat, men de testar ju lite annolurnda än vad vi är vana vid i europa.

Jag tror Voyager är ett betydligt bättra alternativ, iaf senare modeller där man fått ordning på vxl-låds problemet.

Länk

BMW CS #5139
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Jag har gjort samma utredning och kommit fram till att det enda jag skulle kunna tänka mig är en Chevrolet Trans Sport AWD. Lagom mycket utrymme och inte lika hemsk som Chysler Grand Voyager samt 4WD. En Trans Sport med rätt utrustning och lite genomtänkt styling är sticker dessutom ut från mängden.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Voyager är riktigt dålig ur krocksynpunkt, Trans Sport är nog inte mycket bättre: Länk Länk

Här finns listorna på krocktestade stora MPV och SUV: Länk Länk Länk

BMW X5 ligger bra till! ;)

Mvh
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Tjena!

Ang krocktest av Voyager så stämmer det ju att bilen inte var direkt lysande i Euro NCAP:s krocktest ;-) Men samtidigt så bedömmer Folksam den till "mer än 30% bättre än medelbilen" baserat på verkliga olyckor...

Är själv ute efter en 2´a bil till frugan så vi var och tittade på några Chevrolet Trans sport & CH Voyager i helgen och jag måste såga att om man jämför årsmodell 01 så är ju inredningen betydligt modernare i Voyagern.

Vill även varna för en Voyager som finns i Skaraborg som annonseras på blocket.. Annonseras för under 100K och mätarställningen 7500mil men hade enl Carfax gått 13094mil i december 04.. Det var välinvesterade 150:- att kolla upp den innnan ;-) Säljaren svarade inte ens på mailet när jag påtalade detta..

Mvh Jimmy
An
291
Antiloop
E38 728iA
Lite gammal tråd, men det verkar inte som att trådskaparen bestämt sig ännu.

Äger själv en Windstar 99:a. (Den faceliftade versionen.) Kollade runt på en hel del Voyagers, men tyckte att dom överlag var mer slitna invändigt. Kan ju ha varit slumpen... Den stora fördelen med Forden tycker jag är att skenorna till bakersta sätet tar mycket mindra av lastutrymmet i anspråk. 2 gigantiska klumpar i Chryslern. Det mest negativa med Forden är att den upplevs något undermotoriserad, samt att växellådan därför blir lite nervös emellanåt.

Räkna med ca. 1,3-1,5 liter milen i förbrukning. Ett tips är att köpa en bil med skinnklädsel (lätt att torka av tappad glass etc.) samt FUNGERANDE AC. De problem jag haft under 1,5 års ägande är en bult till remspännaren som knäcktes samt ngt kärvande jox till handbromsen. Billiga delar. Bli aldrig av med nycklarna till en Windstar bara...
Visa användare
75
arcojan
120d -07
Roligaste stora bilen var en suburban, arsmodellen var lite innan mitten 90-talet.
korde den i LA (ar dar nu) darav saknaden av aao...
den hade en lysholmskompressor monterad... jisses vad den gick...
enligt agaren gjorde den mitten 12:or pa 1/4milen..
korde den till vegas och hangde av en mitten 80-tals porsche enkelt.. ganska idiotiskt nar man vet att boterna ar enkla att fa pa den vagen...
sen hangde vi pa en 27fots bat i barstow kan svara att den nog skulle kora ifran min 120d med slapet..
enda problemet med detta var att den tog aningens med soppa... ca 10miles/gallon och med slap mera...
men en stor 7,4 liters 8:a och kompressor hanger av det mesta.. utom sopparakningen... fast kor man 800 mil per ar sa skulle jag inte banga en sadan kombination... och den ligger i storleksordningen ca 100-140 kkr

sen att baten hade dubbla 572 cui med kompressor gjorde att jag kom pa att sopparakningen nog skulle vara betydligt storre nar vi akte baten nagra timmar...

dom har riktigt roliga leksaker har i usa...
killen salde sin audi rs8:a for han tyckte att den var for slo... sa nu har han en Z06 corvette med kompressor... hoppas man far sig en tur innan man aker hemmat...

ha det bast i varvarmen alla pa forumet... eller ar det kallt????

Bilar med motorer över 8 liter är för män!
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Länk

denna skulle jag välja.

gb
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.