AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
32.208

Stor familje bil för 100 000:- Vad skulle ni välja?

Sida 1 av 3
Hej, Jag är tvungen att vända mig till ett annat märke i denna situation. Jag har nu mera 4 barn vilket betyder att 6-7 platser i bilen är ett krav.
Jag har kollat runt i två månader men blir inte imponerad av någon bil kring 100 000Kr.

Vad skulle ni välja kom med förslag och motivation, börjar bli desperat nu.....

Ps. Har kört BMW 750 IAL senaste åren så kraven är väll kanske för höga...ds.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du provat en sån här?:Länk
Det har inte jag, men jag skulle kanske göra det om jag var i behov av en stor bil. Toyota Previa är ju en driftsäker bil, men har man åkt 750 pallar man nog inte det spartanska innandömet..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk

Sådana häringa finns det en hel del med 4-5 år på nacken runt 100tkr

///MVH Hasso
Länk
En sån här :

Länk

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Chevrolet Transport som det länkades till har vi hyrt ett antal gånger när vi har haft behov av mer än 5 sittplatser. Jag tycker att de är riktigt trevliga faktiskt!

Man ska sikta på att vara bra!
Jag skulle nog rösta för en astro

Länk
Länk
Länk

Eller vanlig van

Länk
Länk

Tycker dessa bilar är väldigt mysiga innuti, tror nog ungarna tycker det med ;) Jag vet när jag var liten tjatade jag på min farsa att köpa van, och han gjorde de till slut :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilarna ni länkar till alla är ju väldigt stora och rymliga men soppanotan blir inte nådig för dem. Jag vet inte hur långt trådskaparen kör per år men det finns ju snålare alternativ:

Länk
Länk

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Vet inte om detta kan vara nåt.Länk
Driftsäker och hyfsat modern iallafall. Utseendet ser man ju inte inifrån...:)
Jag tänkte som så att om han kört 750 i ett par år kan han kanske tänka sig något med liknande bränslekostnader. En astro med 6a lär inte dra så mycket mer direkt. Kanske att en van med v8 drar en del mer förståss.
denna äe ju rätt bra Länk bra med plats och sägs vara väldigt komfortabel
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Jag skulle nog välja en lite mindre men "smartare" konstruktion än ovan nämnda typ (astro och voyager), kanske en Opel Zafira eller liknande. 7 sittplatser, behöver du inte använda alla stolar så fälls de enkelt ner i golvet, snåla motorer, politiskt korrekt, vill du ha mer effekt så finns ju turbo versioner....

Opel Zafira 1.8 16V Plus 7-sits 12 månaders garan -04
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Länk

Blev fel på förra länken men denna kanske funkar bättre...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Risken med småbussar likt Zafira är att man, om man åker ofta med 4 barn, tröttnar på att åla och bälta på barnen och att det är så in i h_te trångt.
Och när alla 4 barnen är med, var gör man av ev. barnvagn/vagnar och andra skrymmande tillbehör som hör små barn till?
Flexibiliten i all ära, men när det är fullt med barn (stolar) är det ofta fullt med packning (bagageutrymme) och så flexibla att man får både och är inte småbussarna..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Chryslern är en bekväm buss, men man bör alltid ha slantar öronmärkta till en ny automatlåda för att bli riktigt nöjd.
VW T4 eller MB Vito/V-klass är det som gäller; US smäcket räcker inte ( Vito rostar dock kopiöst).

VW/MB må vara tråkiga men funkar 100% och går att sälja vidare dessutom med 32000 mil på mätaren och som bonus kan man åka vuxna bak idom vilket man INTE kan i Galaxy/Shaman/Alhambra m.fl..

Vår fd (??) bmw-vän och TV kändis (liksom Hasso) Magnus Mörtling köpte väl T4 då det blev flera knoddar än han tänkt sig: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Renault Espace, kanske? Länk

----
BMW CS #6212
Njuren
VW Transporter!

"the things you own end up owning you"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Minibuss är som sagt alternativet som det verkar..

Men skippa Astro iaf...ingen höjdarkvalité...inte heller Voyager är någon vagn att älska pga diverse kvalitetsproblem..

Men vagnarna som i ovanstående inlägg dvs Transporter eller Espace kanske skulle vara något...

Mvh Janne.
Till skillnad från några ovan så tycker jag att Galaxy/Sharan/Alhambra är helt ok. Inte speciellt inspirerande att köra, men det får man väl liksom acceptera i den här klassen.

Jag åkte/körde till Grekland i somras i en Alhambra diesel som gått snart 26000mil och det gick lysande. Vi var tre vuxna, två 16-åringar och en 8-åring och med takbox fick vi med både stort tält och en jävla massa packning. Snål var den också.

/Micke
Hej Tack för alla svaren.

Jag Kör inte mer än 800-1000 mil/år så sopa förbrukningen brukar jag inte bekymra mig om, fast det är klart nu börjar den bli dyr.

Ford har jag altid haft lite respekt för, kanske är fel men vågar inte riktigt äga en sån.

Durango, läcker men jag tycker inte att sätena i de bilarna värkar så bra, ofta utan nackstöd.

Suburban har jag kollat mycket efter men där vet jag inte riktig.....amerikansk V8, det kanske finns lite pengar att spara på soppan.

Astro har jag vari väldigt nära att köpa, gott om plats sköna fotöljer och stort bakage.

Trans sport, ja snygg men otroligt vanlig........inte min stil.

Chrysler, nej tack den växellådan kostar 20 000 att byta, och håller ganska exakt 12 000 mil/st

VW multivan, den som är länkad ovan var faktiskt ganska snygg, skulle mycket väll kunna vara något, annars är det jätte svårt att hitta en snygg sån.

Mitsubishi Gradis har jag aldrig sett för intressant.......

Ja tack, mycket bra ideér, ska gå igenom länkarna några gånger till.

Det är inte lätt för själen att byta till något liknande när man har vant sig med 750 limo..........
Jag har också hört att det är lite dålig kvalitet på Astro, är det almänt en dålig bil eller är det något speciellt man ska akta sig för?

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.