AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
32.210

Stor familje bil för 100 000:- Vad skulle ni välja?

Sida 2 av 3
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sharan/Galaxy är samma bil och byggs hos VW's fabriker i Portugal, till skillnad från gamla Sharan som byggdes hos Fords fabriker nånstans. Milsvids skillnad i kvalitet kan jag säga. Sharan 1.8T är klockren familjebil, drar ca 1L/milen. Med 5 säten i så har ca 1 kubik (1.000 liter) lastutrymme.
Billig service och dessutom 6-vxl med överväxel (dvs samma utväxling som din 750). Helgalvad, låg ljudnivå med tanke på kupévolymen.
Det är mina inputs till en modell som jag har stenkoll på.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Ja jag har kollat en del på just Sharan från -01, då var det en face lift tror jag.
Men 1,8T....det fins ju VR6 är inte det samma kvalitets motor?
Stephan!
En fråga, om du har stenkoll, vad innebär Bas, Carat, Comfortlien och Highline?
Highline ser ut att vara den mest utrustade av alla stämmer det?
Men sen då, en standard eller någon med ovan nämnda betäckningar

/Fredrik
Bas = Är va det låter, absolut minimum av utrustning, manuall AC, ingen eluppvärmd framruta, ingen farthållare etc etc etc

Comfort = Vanligaste standardvarianten med relativt enkel utrustningslista men OK

Carat = lite mellan nivå på det mesta

Highline: Maxnivå på utrustning. Ofta skinn/läder och 6 fåtöljer men kan variera, 16-tums alu, träpaneler

Finns motsvarande indelningar på Ford och Seats modeller (som egentligen är samma bil och byggs alla på samma fabrik med bara dekaler/detaljer som skiljer)

1,8T är nog i mi mening bästa motorn, 2.0 är alldeles för slö, VR6 är pigg och och körglad med TÖRSTIG

Hade en VR6 Highline med tiptronic. Toppade 210 på autobahn och blåste en hel del personbilar. Skitkul tills man skulle tanka stup i kvarten

En 1.8T men manuell låda köpte kompisen när han var med mig ner och han hängde med upp till 200 utan problem och hade inte samma soppaproblem
Klart pigg på låga varv också

Köp inte gamla modellen innan 2001 och se till att den du köper har 3-punktbälte på alla 7 platserna samt har minst 6 stolar. viisa modeller 2001-2002 har bara midjebälte på mittstolen bak. Kolla i taket så ser du.

Köper du en Ford Galaxy V6 får du VW:s motor i den för Ford har ingen egen V6:a som passar i. Samma med Seat Alhambra.

Standardproblemet på dessa bilar är styrlänkar och spindelleder med det är inte direkt dyrt att få dom fixade

Har själv en Renault Espace 2.0T 2003:a och en Grand Voyager 3.3 2002:a just nu och jag föredrar absolut Renaulten. Voyager efter 2000 har inte växellådsproblemet för dom designade totalt om lådan 1999. Men den stenåldersgamla Mitsubishi-motorn på 3.3 liter (V6) känns extremt outdated och dricker soppa som en törstig viking. Där är Transportern lika dålig.

Espacen dricker 0.97 blandat med 6-växlad manuell låda

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Bas:
Manuell AC, eluppvärmd vindruta (har alla eftersom det är ett joint-venture med Ford). elhissar fram etc. Farthållare är allltid extrautr.

Comfortline:
ACC, svanskstöd, plyschklädsel etc. Såldes som antingen 5 eller 7-sits.

Highline:
6-stolar med skinn/alcantara, träpaneler etc

Här har du pdf. för modellår 2002 till Sharan;
Länk

V6'an är fin. 204Hk och låter som en BMW sexa men hade problem med att kamdreven slet ner sig kring 8' mil och då måste man byta både drev och kedja. Drar ca 1.3L/milen.

M V H
Stephan

Oj, tack det var bra information, Jag pratade med "min" bil mekaniker i går när jag lämnade in min BMW för en sista översyn/fin justering innan försäljning.
Han sa att det är stor skillnad i kvalitet på dessa bilar (VW, seat, ford) även om de ser ut att vara lika. Och den bästa minibus med alla faktorer inräknade var enligt hans erfarenheter en Sharan. Jag frågade då extra om motorn 1,8T el. VR6, jag menade att tar jag VR6:an så blir det inte lika stort steg från min BMW........... Han tittade länge på mig som om han tyckte jag var dum.
Jag får inse faktum och vänta tills BMW X6 blir några år gammal då kommer jag tillbaka i "BMW familjen".

/Fredrik
Håller med din mekaniker. En Sharan 1.8T, gärna Highline är nog det bästa man kan hitta i den biltypen

Måste du ha 7 stolar i och ändå ha bra bagageutrymme för t.ex barnvagn är det en Grand Espace eller Transporter jag skulle välja men då är bilar bra mycket större än Sharan-klassen

En Sharan förresten är 10 cm kortare än gamla volvo V70 vilket dom flesta inte tror.

Se till att du får en med ESP och farthållare

Är den importerad så kolla att den har sätesvärme och värme i framrutan

Det finns ett "Teknik-paket" till som som bl.a ger parkeringssensorer runt om som är klar smidigt på minibussar

Delar och drivlina är samma som på övriga modeller hos VW så det är i princip bara karossen som är special

Har den navigator med färgskärm så kolla att den också har CD-växlare höger bak för annars kan du inte spela CD-skivor. Den inbyggda CD-spelaren i navigatorn kan inte spela musik-skivor nämligen

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Heter den Carat eller Family är den importerad och alla servicear sparas i VW's verkstadsprogram som heter Goliat, så de kan kolla bilens alla servicear och reparationer oavsett land ;)
En 7-sits Sharan 1.8T Comfortline är ett klockrent köpt Fredrik!

M V H
Stephan

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En bekant som bytt från en 525iAT till Sharan (Tdi) p.g.a utrymmesbehov har sagt att han blir mer och mer nöjd med bilen för varje dag. Kort, men bra omdöme..
suv? Länk

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
750 Schnitzer:
jobbar på Chrysler verkstad och kan bara nämna att lådorna håller längre än 12000 mil, vad kommer prisuppgiften 20000 kr ifrån ???
Tror inte du vet vad du pratar om riktigt
pimpen,
Jag pratar om Chrysler Grand Voyager, Jag har inte mer att komma med än att min far har haft en sådan bil -96:a och den gick visserligen till lite drygt 13000 mil, men när han lämnade in den så kostade lådan "bara" 7000kr men jobbet att byta lådan är så komplicerat, måste tydligen ut med mer eller mindre hela motorn för att kunna byta låda därför slutar kostnaden på omkring 20 000kr. Har efter detta jobbiga bakslag pratat med flera märkes oberoende värkstäder och de bara nickar vid detta påstående.

Trans sporten har ett fel också som kommer obönhörligen, men ska inte kasta några fler stenar i glas huset....

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Chrysler voyager är också enligt mina erfarenheter en bil som man verkligen måste gilla för sina utrymmens skull..
En bil jag aldrig skulle handla...oavsett utbytt låda tidigare eller ej..

Mvh Janne.
Eller varför inte....Länk

Hela innebandylaget i markplan.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Pimpen: Stämmer det som jag hört att Chrysler designade om automatlådorna 1999 och att problemen därefter blev mer av normal art och nivå ?

Har en 2002:a Grand Voyager 3,3 Limited själv nämligen som gått 9200 mil

Lite tester om dessa bussar:

Länk

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Det enda jag kan säga i den här tråden är: Om du funderar på en ASTRO,,,,,,tänk om.
De två absolut sämsta bilarna alla kategorier som varit i min ägo är en ASTRO samt en FORD Aerostar.
Visserligen bra utrymme i båda men kvalitet och köregenskaper måste nog enbart "underträffas" av en sämre Trabant med skruvad mätare.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Mb Ml?
Finns med allt från 4a(230) till v8(500-55AMG)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
vad sägs om denna Länk
mitt tips är fortfarande VW T4 ( några förslag):
Länk
Länk
Länk
Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.