|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| A4 är billigare i grundutförande, men extra lull lull på tillvalslistan kostar oftast mer än vad det motsvarande gör på 3-serie. | |
|
Att A4 skulle vara dyrare håller jag mig mycket tveksam till, åtminstone om vi ska jämföra samma generation mot varandra. Nya A4 är ju en 3 år nyare konstruktion vilket avspeglas i priset. Vad kostar förresten en motsvarande 320d som denna? Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jag får tyvärr hålla med andreas_lofgren att kvalitetskänslan i nya 1-serien och 3-serien (E90) är en besvikelse jämfört med en E46. Kom ihåg att jag en gång var hos BMW i Solna och provsatt i 1-serien. När jag stängde dörren sa det bara "klonk", trodde för ett ögonblick att jag satt i en Skoda Felicia... |
|
| Det säger ni för att ni åker E46. Någon annan anledning kan jag inte se. Med tanke på att det är direkt fel. :) | |
|
Kanske det... Men en vacker dag skall E46 pensioneras och då får jag bita i det sura äpplet och åka till BMW-handlaren och byta till en E90. |
|
|
Nu är det väl inte riktigt en e46 jag har dock... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
vsurapol: Om du känner så inför ett ev uppbyte till E90,varför har du ens tankar på att skaffa en sån då? När e46 har kommit in till den åldern finns de någon en nyare modell av 3-serie... Vet att denna tråd är meningslös ur vissa synpunkter då de är en smakfråga...men de är kul å höra/se hur olika uppfattningar många har om samma saker. |
|
|
känns mönstret igen ? e39-ägare :"e60 har sämre kvalitet än e39..." varvid man oftar refererar till en 04 eller likn. e46-ägare : "e90 har sämre kvalitet än e46..." Känns som detta har stötts och blötts ett antal gånger redan. |
|
| vsurapol, jag bytte från 330i E46 till 330i E90 och måste säga att det är svårt att hitta nackdelar med det, däremot är det väldigt lätt att hitta fördelar. | |
|
Jag säger inte att E90 är generellt sämre än E46. Men när vi snackar om kvalitetskänsla så är vissa punkter bättre på E46 än E90. Jag kan till exempel säga att just på en E46 coupe som bara är ett par år gamla så låter det också "klonk" när man slår igen dörren, som om någoting satt löst inuti dörren. Motormässigt har det absolut blivit bättre med åren. Kolla bara på 318i och 320i av 2008-års upplaga. Jag fattar inte hur BMW-kan få så låga förbrukningssiffror... Och 335i är ju hur kul som helst att köra! En ny modell/generation behöver nödvändigvis inte vara bättre än den förra. Kolla bara på Merca E-klass... |
|
|
När det gäller kvalitetskänsla tycker jag vissa saker var bättre i E46, andra är bättre i E90. Ett exempel där E46 var bättre är känslan i vridreglaget för att slå på lyset. I E90 käns vredet inte särskilt gediget. Som tur är står det alltid i samma läge … Ett annat exempel är vreden till klimatautomatiken. Jag tycker det är utmärkt med vred i stället för tryckknapp, men vreden i E90 kunde definitivt ha gjorts mer gedigna. Ett exempel där E90 är bättre är sargen kring stolarna, som kändes ganska smäckig på E46. Ett annat är att mittarmstödet känns mer solitt i E90. Totala intrycket är nog (enligt min uppfattning) att E90 är på samma nivå som E46. Däremot tycker jag bättre om formgivningen på E90, fast jag gillade E46 skarpt också. |
|
|
Jag tycker definitivt inte att Audi skulle ha högre kvalitetskänsla än BMW. Bara en massa fler knappar.Men det är klart, när körningen inte inspirerar får man väl pilla på knappar istället. För mig personligen sitter BMW:s kvalitet på ett annat plan. Det handlar om tre saker: Motorns kraft, den exakta styrningen och bakhjulsdriften. Man vill så klart att alla knappar ska kännas perfekta, men det är nog bara att inse att om man söker perfektion får man slanta upp bra mycket mer än vad en BMW kostar. Porsche kanske? /Christian |
|
|
Nja, Porsche Cayenne imponerade inte på mig så mycket på kvalitetskänsla. Hellre en X5 på den punkten. |
|
| Nu har jag inte synat Cayenne men jag blir förvånad när du säger att en X5:a skulle vara den bättre. Tittar man på 911:a och jämför med vilken bmw som helst så är den inte ens i samma division. | |
|
Men 911 är ju en riktig Porsche. Cayenne, ett dumt påfund i fel bilkategori tycker jag.. Någon som kännt på inredningen i 996/997? |
|
|
Det är möjligt, jag har varken kört eller synat Cayenne. Har kört 997 en hel del sista året däremot, och ja den håller HÖG kvalite i jämförelse. Carrera 4S, Cab handlar det om. |
|
| Det låter gott att Porsche inte släpt efter där i alla fall. För en annan blir det väl ändå "ur-nioelvan" om det skulle råka bli tid och slantar över till en Ferdinand nån gång :) | |
|
Jag tycker Bmws inredning ger mer rakt på sak race enkel känsla men endå lite lyxigt komfortabel . Inga kompromisser men körglädjen alltså . Henke M som i Motor |
|
|
Hej, ursäkta att jag stör. Tyvärr så är det dussinbilar och rent subjektivt så faller ju kvalitetskänslan direkt bara en knapp glappar ett uns. Min personliga uppfattning är att dom flesta har stort A i ergonomi/utformning, det brukar vara fransoserna och jänkarna som inte kan betsämma sig och ha någon form av konsekvens i utformning/placering av reglage. Min 7:a fungerar utmärkt trots sin ålder med ett moget motstånd i knappar och reglage, känns mycket välbyggd gentemot min clio som är 5 år nyare och ger mig intrycket av att sitta i lillens legolåda... För finsmakare;Länk Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Hej alla entusiaster. Har suttit och läst igenom tråden och tycker att det finns många bra synpunkter på vad både Bmw och Audi kan bli bättre på. Själv har jag en "gammal" E39 som jag trivs väldigt bra med förutom rosten. Ngt som jag tycker att Bmw skulle kunna lära av Audi är just att konstruera samt rostskydda sina bilar bättre. Pratade med en kille på Rostskyddsmetoder när jag lät gå igenom min pärla:) Enligt honom hade den klarat sig över förväntan med tanke på hur E39:orna brukar att se ut efter ngr år. Dock fanns det en del punkter på bilen där Bmw helt sonika struntat i att spruta in ngt rostskydd. Rent ut sagt jävligt dåligt! Hans åsikt var att en av de bästa märkena på rostskydd var just Audi, helt enkelt för att de använder bra rostskyddsmedel, har bra konstruktion på skarvar m.m. samt faktiskt rostskyddar hela bilen, inte bara "lite här och där" som Bmw uppenbarligen gör. Man kunde ju hoppas på att Bmw lärt sig ngt med både E34 samt E39 i bagaget men tydligen inte, då de kommit upp trådar på att "nya" E60/E61 också drabbats av div. angrepp. Nåväl, för mig blir valet enkelt. Då jag inte är speciellt förtjust i de nya Bmw modellerna (3 serien coupé, undantaget. Den är riktikt fin:) och tycker att E60, som nog skulle bli mitt naturliga val när det är dags för ett byte, inte är vacker, har de stilrena linjerna, eller kvalité i interiören om man skall tro vad man läser ovan, så finns det bara ett val. Nästa bil blir en Audi! Undrar hur många Bmw-ägare som gått över till Audi, just pga. rost m.m. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.