|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska köpa en ny bil, valet är mellan en RS4 2006 med all utrustning eller en BMW M5 2005. Vilken hade valt???? Vet att M5:an kör ifrån RS4 ordentligt men sen undrar jag vilken av dom som är lättast att sälja.... | |
|
hade valt M5 pga bakhjulsdrift kontra fyrhjulsdrift. du kanske vill ha den säkerhet 4*4 innebär? Och pga MOTORN! Gissar dock att Audin är lättare att sälja eftersom den har dels quattro, dels för att en M5 dricker rätt mkt. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Nä 4*4 är inte så viktigt för min del, förbrukning vad jag har sett på deras tekniska data så är båda bilarna lika törstiga. Det enda som skrämmer mig lite ang M5 är att jag har hört att växellådorna har pajat? Och prestandan på RS4 är långt ifrån M5, försäkringen skiljer ca 3500-4000kr per år så det är inte heller så blodigt...... Fan, måste bestämma mig denna helgen....... |
|
|
Efter att ha kollat på audis servicekostnader på rs4/rs6/s4 så tror jag valet är ganska enkelt. Har iofs inte kollat m5 e60-service men kan inte tänka mig den är lika blodig som audis. Vet iofs inte om audi på senaste generationen klivit bort från kamremmar, för det är som har kostat att byta på tidigare rs4/s4/rs6 iaf. 31000:- ville audi ha för att serva en rs6'a för 6000 mila service, då är det ju en service vid 3000 mil också. 4 hjulsdriften sörplar nog i sig lika mycket sås som v10'an också för den delen. Betydligt generösare utrymmen inne i bilen på m5'an också, rs4 är en rätt liten bil. Jag hade valt m5'an såvida inte audi drastiskt sänkt servicekostnaderna, eller att nya m5'an ligger på lika blodig servicekostnad. Kan väl dessutom tillägga att jag faktiskt är väldigt förtjust i fyrhjulsdrift, men tycker audi maskerar råheten i sina bilar lite för mycket, de går som fan men man känner det liksom inte, förutom när man kollar på mätaren eller tidtagningen. Det är helt enkelt mer spännande att köra bmw M-bil.. |
|
|
Ifall M5an är sv.såld blir service kostnaderna rätt humana pga fri service till 8000mil. Stämmer att det har rasat en del SMG3-lådor i Sverige. Gick antagligen på garantin, dock. Vilket du än väljer får du en läcker bil. Komihåg också att RS4an är nedlagd... |
|
|
Tackar för alla svar, Tror nog det lutar åt en M5:a, servicarna är väldigt billiga för min del (Har Audi och BMW verkstad) :-) Eller....ja än så länge M5 bara man inte kommer på andra tankar. Får bestämma mig tills imorgon kväll..... |
|
| M5an rakt av om du inte behåller 545an annars hade jag nog valt rs4an. M5ans andrahandsvärdet kanske blir sämre än rs4an, sen när du skall sälja om du nu gör det... | |
|
frågan är hur kul det är OM nu SMG3-lådan skulle rasa när garantin gått ut.. handlar nog om långt över 100k i rep.kostnader |
|
|
..och ja, det har hänt, främst hört om fall i USA. Vet inte dock inte om BMW har uppgraderat växellådan på de svaga punkter som framkommit under garantiperioden. |
|
|
Garantier finns det inget kvar av, det jag har kollat på är en 2005 med 4400Mil på mätaren och 1 ägare på den. Frågan är om försäkringen tar de`, både IF och Salus Ansvar har maskinskadefösäkring på importbilar. Men man vet aldrig hur dom ställer sig till en vxllåda som kostar 120 000:- att reparera? Lite skeptiskt e man för när det väl gäller så brukar dom hitta ngt kryphål som dom kan slinka sig ur på. Jag kommer göra mig av med 545 som är en kul bil men saknar det där lilla extra :) Fan.....fortfarande vet jag inte vad jag ska göra, har frågat vänner o bekanta och får olika svar hela tiden...... |
|
|
///M5 FTW!!! visste inte att 'Salus Ansvar' försökrar M-bilar? |
|
|
Tycker du ska köpa en M5e60 hos en aukt bmw handlare i tyskland....Säkrare köp är svårare att hitta..man ska inte tänka negativt,visst har man riktigt otur så kan de gå illa,men hur stor är risken att det händer nåt,,,Är man så ängslig o orolig så skall man köpa en skoda fabia och inte gå ut från lägenheten/huset...(man kan ju trilla o slå sig lr bli överfallen och inte minst bli blöt när de regnar":(skämt åsido men lite perpsektiv måste man ha..som sagt hade jag varit i dina kläder så hade jag gått in på www.bmw.de och hittat mig en riktigt fin m5e60...personligen ett mkt bättre o trevligare köp än hos våra svenska otrevliga o icke kunnade bmw åf... |
|
|
b97_knl: Är RS4´an verkligen nerlagd? Den finns ju med på Audi´s hemsida i alla fall. För min del så är valet faktiskt ganska svårt. Fick åka med i en RS4´a under Audi´s roadshow förra året och den gick helt underbart! För att inte tala om ljudet :-) Dessutom satt man som i ett skruvstäd då bilen var utrustad med Recaros skalstolar. Har tyvärr inte provat eller åkt ii någon M5 E60 ännu så den kan jag inte utala mig om men vore det jag skulle jag helt klart prova båda. Ang service pricerna så har dom sjunkit en hel del jämfört med den tidigare RS4´an då den förra hade kamrem istället för kedja. Mvh Jimmy |
|
|
Varför inte en Alpina B5 ? Hälsningar Ando Gunnarsson Länk |
|
| eller b5s, då kan du åka ifrån både rs4an och m5an. | |
|
Vad ska du ha bilen till? RS4an är smidigare på vägen, snabbare på bana och troligtvis roligare att köra. M5 är myycket snabbare på motorvägen, komfortablare och mer teknikspäckad. Flåklypa |
|
| Jag har ägt båda bilarna och M5 dricker nästan 1 L per mil mer än RS4. | |
|
Ska inte ha bilen till ngt speciellt, bara o köra med :-) Undrar också (vilket kanske är svårt att gissa) men vilken som sjunker mest i pris och som är lättast att sälja när man väl vill bli av med bilen..... |
|
|
1 Liter mer?? Visst drar bilarna mycket men tyckte dom låg rätt så lika i förbrukningen enligt tester. 1 liter mer per mil är rätt saftigt. Är det landsväg du tänker på eller all förbrukning? |
|
|
HFR: Du säger att du har hört att SMG3 har rasat på M5:or i USA. M5 säljs ju endast med manuell låda i USA? Jemej: RS4 sedan går inte längre att beställa, däremot cabriolet. Jag vet endast en person som har ägt båda dessa bilar och han föredrog M5. Man ska sikta på att vara bra! |
|
| Jonuzi: Jag kör enbart i stadsmiljö och både min gamla M5 och min nuvarande M6 drar 2,3 L/mil. RS4 drog ungeför 1,4 L/mil i stadmiljö. Om man kör motorväg så drar M5 ca 1,5 L/mil och RS4 ca 1,2 L/mil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.