|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Precis som rubriken lyder ("Billig och fin E34 kombi sökes!") så är jag små sugen på en billig 5-serie E34. Touring är ett krav, helst automatlåda (inte ett lika stort krav), skinn (krav) och skulle någon råka ha en med dubbla takluckor så är inte jag den som knorrar :) Motor är av mindre betydelse. Kort och gott, jag är på jakt efter en 5-serie som är lik den groze hade innan (finns under hans bilar). Då jag tog körkort i början av oktober 2007, är tjej och fyller 23 år i mars så kan jag tänka mig att försäkringskostnaderna blir högre på en mer motorstark bil så helst inte större motor än 525. Bilen kommer mest köras på helgerna och då kortare sträckor (någon resa ner till Östergötland då och då finns även med) så egentligen borde jag väl inte köpa någon bil, utan fortsätta med hyrbilar från Statoil, men den friheten som egen bil ger går inte att mäta i pengar :) Anledning till att jag lägger upp en tråd om detta är för att jag själv letar aktivt men inte tycker mig finna det jag söker. Skulle dessutom vilja ha tips och råd angående E34:or över lag, då jag aldrig tidigare ägt en. | |
|
Billig är nog det enklaste kriteriet att uppfylla, står tyvärr i motsats till övriga krav och önskemål. Vill du att bilen skall se ut något så när i det skick du vill ha den, kostar den gissningsvis mellan 20-35'000:-, men fordrar kanske ändock ett hyggligt reparationskonto. Det är kanske billigt i dina ögon? Sedan kostar det ju att ha den, min erfarenhet är att ju äldre bil man har, desto händigare och intresserad av att själv fixa ev. fel måste man vara. Gäller speciellt BMW, där verkstadsbesök kan bli kostsamma. Realistisk BMW-ägare/Gunnar Pettersson |
|
|
Jag tittade runt på blocket lite och det var verkligen svårt att hitta något som verkade vettigt. De flesta E34or verkar vara rejält slitna vid det här laget. Från 30.000kr och uppåt såg de väl lite bättre ut i alla fall. Om jag var i din sits så skulle jag i alla fall fösöka titta på en så ny 520 kombi som möjligt. Nackdelen är att 520 i vanligaste fall verkar vara mindre utrustad än 525. De här såg väl skapliga ut men de motsvarar nog inte 100% vad du letar efter. Länk Länk Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tänk på att BMW har löjligt höga försäkringskostnader. Min fd. E34 525I 89:a sedan blev stulen i somras. Började då jaga en annan bil och jämföra försäkringspremierna. Blev ganska snopen då jag upptäckte att en Volvo 855 GLT 96:a hade snudd på billigare hel försäkring än vad BMW:n hade endast i trafikförsäkring med samma premisser så som körsträcka, parkering mm. Har ändå full bonus. Detta var i och för sig i en storstad, Stockholm men ändå. Mackan |
|
|
Kolla upp lite priser . för mig bla så skiljer det bara ett par 100 per år i försäkring mellan 520 e34 och 525 |
|
|
Alternativen från Blocket! Så fort det står "A/C behöver fyllas på", ser jag en kommande utgift på upptill 10000:- framför mig! /GUP |
|
|
Och köp inte modellarna före 1993 dvs. dom utan vanos. Modellarna från 09/92 och fram till slutet i 1996 har bättre bränslesekonomi ! "Quote: 1993 fick M50 motorn en teknisk uppdatering bl.a. i form av VANOS (kamaxelförställning), vilket ger bättre vrid på låga varv samt lägre förbrukning. /Quote" _________________ I luv my Beemer ! |
|
| Det finns tyvärr inga billiga OCH fina E34 kombi så det är bara att glömma. Vad har du för ungefärlig budget då? Ett tips kan väl vara att titta på en E36 touring då det faktiskt går att finna fräscha sådana för en ganska liten peng. | |
|
Hade en 525 E34 innan som jag pendlade med (Halmstad-Varberg) Bilen rullade 30000 mil(varav 15k mellan Halmstad-varberg) utan så mycket som ett problem. Skötte den givetvis bra men blev imponerad av driftsäkerheten. Efter en debatt som ledde till en jämförelse så visade det sig att denne 525:a varit betydligt billigare än den traktor (volvo 740) som våra släktingar haft under samma tid. Dessutom så var den rolig att köra, bekväm att åka och kändes fräcsh även vid 30k mil. Såg förövrigt att pärlan är till salu: Länk //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Såg att du krävde skinn, som saknades på min gamle. GUP: Angående A/C:n så saknas fläkten som sitter framme vid kylaren och går igång vid behov på min, så det behöver inte betyda 10k kr att "ac ur funktion" ^^ //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
exiZ: Länk Länk Länk |
|
|
//Bjersér Jag drar örona åt mig när det står "A/C behöver fyllas på", då kan det bli ganska kostsamt! mvh/Gunnar |
|
|
Och vad gör det om bilen saknar AC eller den behöver fyllas på? Det är väl bara att strunta i det, tacka vet jag syre, den är gratis. Det viktiga är väl rost och motor/transmision trodde jag iallafall? Har personligen klarat mig utan AC i 14år utan problem, är det varm så öppnar man fönstren vilket går utmärkt, nej ac är trams och överskattat. Det är sådant som kallas för I-landsproblem när någon "stackare" inte har en fungerande AC i sin bil ;-) |
|
|
Har förståelse för FRIFART, som aldrig fått njuta av en bil sommartid med lagom temperatur tack vare A/C, och därför inte heller kan uppskatta/förstå detta. Jag har haft bilar med A/C sedan 1980, (exportmodell av SAAB 99, återimporterad till Sverige) och sedan dess har bilar utan A/C ej varit aktuella. Körde i arbetslivet mellan 6-7000 mil/år, en omöjlig arbetsmiljö utan vettig inne temperatur. Dessutom är det i dag näst intill standard, även i de minsta bilmodellerna. Behovet var inte så stort när det var häst och vagn som gällde! /Gunnar |
|
|
Förstår vad du menar GUP, ville bara förtydliga, håller med om att en bil utan AC är ett helvete... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Om man har en bil äldre än 93 så är det säkert r12 i kylsystemet och då är det inte bara att fylla på. Man måste suga ur systemet och fylla hela med det nya kylmediat vilket är kostamt då man ofta behöver byta en del grejer. Jag brukar räkna sådana ac som förbrukade,om dom ej fungerar. |
|
|
Det ante mig! GUP |
|
|
Men att det är ett helvete utan ac kan jag inte hålla med om, visst det kan vara hett när man kommer ut men när man åker iväg så är det inte alls lika jobbigt. Självklart kör jag med rutorna nere, är dessutom en sådan som gillar taklucka. |
|
|
delorian, vi riktiga män kör utan ac ! Nej men allvarligt, det kan vara väldigt varmt när bilen varit i solen, men det ger sig när man kör iväg sedan, tacka vet jag taklucka! Tyvärr är vi människor alldeles för bortskämda och bekväma idag, vi måste ta bilen om det är 2km dit vi ska, självklart måste ac'n vara på annars skriker barn och fru, dessutom klarar vi oss inte utan mobilen utan måste promt sitta med den och gärna demonstrera andra när vi kör för att visa vad balla vi är i vår nya bil med superluftkonditionering. Det är så man spyr galla över allt. Ac är dessutom inte miljövänligt då våra nya fina miljöbilar (samt alla andra) slukar minst 1dl extra per mil med den påslagen, huga!! |
|
|
Har aldrig fattat dom som kör med rutorna eller takluckan öppen och ac:n på. Jo ibland kan det vara riktigt hett när man kommer ut =) |
|
|
Apropå försäkringar... Min svåger åker t4 volvo s40 och bor i förort utanför gbg och betalar mindre än vad jag gör för min e39a .. Vi har båda fullförsäkring med SAMMA självrisk osv... Han är 20år och jag är 24. Jag bor föresten i egen villa med uppfart. Aja... Löjligt är det iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.