AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.325

köra avställt och oförsäkrat

Sida 3 av 3
Henke_lexus: Stort tack till dig!

Men jag och farsan körde hem bilen för 5min sedan, vi kom precis innanför ytterdörren=) Det gick bra, trots att den är avställd + oförsäkrad. Nu står den på parkeringen och lär göra det ett tag framöver.
Jag har kört en bil till bilprovningen obesiktad och avställd.
För att sedan köra in i en poliskontroll.
En gubbe kom fram (närmare pensionsåldern) gnällde om avställningen.
Bad han gå och kolla upp det.
Sedan kom han tillbaka och det var inga problem, men det kräver att man har en giltig försäkring. och man får endast köra kortast sträcka till och från besiktningen. (som jag redan visste)
Det går alltså att få en giltig försäkring på en avställd bil? GE här i tråden var ju inne på att det inte gick. Kanske är olika hos olika bolag..
JacaN :

Om du läser det som Erik W skriver så går det att få en giltig trafikförsäkring för en avställd bil för att köra till och från bilprovningen. Jag skulle inte utmana ödet och köra mer än just fram och tillbaka till SBP med en sådan försäkring.
JacaN: Kul att du fick hem bilen, det är viktigast av allt.
BjörnB. Om kostnaderna för FB går upp pga att de får betala ut mycket via TFF så kommer de att påföras alla kunder. Inget konstigt med detta eller hur? Jag har då ingen lust att betala extra för att andra inte gör det eller för att man tycker TFF kan stå för trafikförsäkringen osv. Helst skulle ju inte TFF behöva finnas alls, de innebär ju bara extrakostnader, och man skall nog inte tro att de kostnader som de debiterar ut täcker hela organisationen, även om de verkar höga.

FP
lob
En liten fundering på ett inlägg av FRIFART.
"Jag är mycket för siffror och statestik och resonerar såhär, hur ofta krockar man? Jag har aldrig gjort det (i princip) och hur stor är chansen att man gör
det just det tillfället man ska köra hem den nyinköpta bilen om man kör helt lagligt under bra väderförhållanden och är helt frisk och utvilad"

Du säger att du aldrig krockat (i princip) öhhhhh.... Hur tänkte du där? Antingen har du väl krockat eller inte. Eller är det så att du har som princip att aldrig krocka ?

Chansen att du krockar när du kör hem bilen avställd är givetvis lika stor som annars. Möjligtvis större enl lagen om alltings jävlighet.

Länk
lob: Han kanske menade att han har snuddat i ett träd eller liknande på en parkering eller nått?

Sen tycker iaf jag att chanserna att smälla sjönk rätt rejält iom att vi körde lungt osv, lugnare än vanligt iallafall. Samt att vi körde på kvällen/natten och då var det nästan ingen trafik ute.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
lob med att i "princip" inte ha krockat baseras på krock med icke människa eller fordon dvs en krock som inte kostar oss skattebetalare pengar i mitt fall.

JacanN, självklart är det mindre risk på natten för krock med fordon eller person, pga mindre trafik!

Men jag bara funderar över den här falska tryggheten man får då man tex har helförsäkrat fordon osv, vissa jag känner till satsar extra i korsningar för att kunna krocka med folk som inte blinkar, struntar i höger-regeln osv pga att de tröttnat på bilen, har en dyr skada på bilen sedan tidigare osv och som då hoppas på att få bilen inlöst av försäkringsbolaget istället för att behöva ta en stor risk och elda upp bilen. Vet personligen om folk med citroen som har fått trasig hydraulism som ofta smashar sina bilar och hur trafiksäkert är det?

Nej tacka vet jag de hederliga som kör avställt oförsäkrat och oskattat i lungt tempo och inte utgör någon fara :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.