|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har nyss köpt en bil av en kompis som är avställd och oförsäkrad. Grejen är att han är grymt seg på att fixa fram papprena på bilen så vi kan göra ett ägarbyte. Så jag har funderat på att köra hem bilen(är kanske 5km hem) avställd och oförsäkrad samt är den obesiktigad. Någon som vet vad straffet för detta är om man åker dit, och vem får det? Ägaren eller chauffören? Han står alltså fortfarande som ägare på bilen. Mvh Jakob | |
|
chaffisen... en polare körde avställd bil och oförsäkrad, han fick böter, inte någon hiskelig summa.... men det är ju inte kul om något skulle hända!!! |
|
| Tack för svaret! Nä man får ju köra försiktigt som satan som sagt. | |
|
Du som kör åker såklart dit. Tänk på att det är höjda böter. Och tänk förfan på konsekvenserna om du kör på nån/något. notis: *En flicka utan åldern inne och utan förarbevis för EU-moppe, oförsäkrad körde på ett barn så illa att det fick men för livet. Hur mår man efter det? Dom fick dessutom lämna sitt hus pga kostnaderna. |
|
| Ja helst vill jag ju såklart inte köra den utan försäkring, men nu har bilfan stått i 9 veckor och polarn segar som fan med papprena så man blir ju smått galen | |
|
Med tanke på att du är 17 år och utan körkort så kan jag bara säga.................... LÄGG NER!! Mvh Henke |
|
|
Precis,aningen onödigt att ge sig ut på sånt där med saker som framförallt är oförsäkrat...skatten/besikting har väl mindre betydelse om man ser till de som kan drabba andra personer av din färd... Sen spelar de ingen roll om de "bara" är 5km,risken finns där iaf... Sen hoppas man ju verkligen inte de är du som ska sätta dig bakom ratten om den nu skall tas hem på nåt sätt... Om du nu verkligen vill ha hem den så får du väl be någon att bogsera hem den! |
|
| Haha! Närå ni kan va lugna, det blir absolut inte jag,utan körkort, som kör hem den. Tyvärr får man ju inte bogsera heller utan försäkring och bärgare e ganska dyrt.. Vad kan böterna ligga på i runda slängar? 1500-2000? | |
|
Du har två alternativ: 1. Spöa polarna så han fyller i pappret! 2. Hyr ett bilsläp så kan du få hem bilen snabbt och säkert Mvh/ Niclas |
|
| Ah fan har redan tröttnat på bilen! Har i princip bara blivit att meka med den. Inte hunnit (övnings)köra nånting. Nån som vill köpa en Volvo 244 -79? | |
| Heden: Ja jag borde spöa på han ordentligt! Först tog det han 8 veckor att skaffa fram reg.beviset och sen när det väl var ifyllt och inskickat så var det tydligen inte det senaste utfärdade....Suck....-.-.... Och bilen måste egentligen bort från plugget den här veckan, därför jag får dessa fula tankar om att köra avställt :p | |
|
Så sant,sa fel där ang bogseringen... Men om någon nu dumt nog ska ut och köra hem bilen utan försäkringar å så skulle ja hellre bogsera hem den än att köra den. Visst,båda är fel...men om man nu är tvungen att välja nåt. Om de nu e papprena som strular till allt,om han nu tappat bort dom eller va de gäller så är de väl bara säga till han att beställa nya! Du har ju ändå köpt bilen av honom! Om du nu vill få hem den på ett lagligt sätt innan papprerna är fixade får du väl åka till macken å hyra ett transportsläp,kostar 350:- |
|
| Jo visst jag vet, det är dumt som fan att köra oförsäkrat och det hade jag aldrig gjort heller om det inte var för att den helst måste flyttas innan lördag. Får väl leta upp nån med dragkrok eller smyga hem den på natten när det e lite trafik. | |
|
Det är dumt att köra oförsäkrat och obesiktat, men jag och många andra jag känner gör alltid det när vi har köpt en bil. Varför, kan man undra? Jo därför att dels tar det tid att ställa på en bil och få ordning på alla papper, sedan vill man i lugn och ro gå igenom alla försäkringsbolag för att se vilket som är bäst osv. Jag är mycket för siffror och statestik och resonerar såhär, hur ofta krockar man? Jag har aldrig gjort det (i princip) och hur stor är chansen att man gör det just det tillfället man ska köra hem den nyinköpta bilen om man kör helt lagligt under bra väderförhållanden och är helt frisk och utvilad? Jag lovar i 99% av fallen går det bra och gör det inte det så får man bita i det sura äppplet. Personer man krockar med gör sig inte mindre illa/eller dör bara för att du kör oförsäkrat och det gäller även dig själv, värt att betänka så det borde handla om det egna ansvaret, personligen resonerar jag såhär att köper man en ny bil och en motorstark sådan och försäkrar den är risken större att man krockar pga att man inte kan låta bli att utnyttja effekten och då känner tryggheten i att den är försäkrad och kan elda på. |
|
|
Förstår inte ditt resonemang FRIFART. Försäkring kollar man väl upp innan man köper bilen och iaf jag tecknar en tillfällig försäkring innan jag köpt bilen oavsett om jag är säker på att köpa den eller inte, på så vis är den försäkrad om jag köper den, gör jag inte det brukar det gå bra att komma överens med fb att inte betala något. Och att ställa på bilen är ju bara ett telefonsamtal? Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Numera kan allting skötas över Internet som ni kanske vet. Och har det tagit över åtta veckor för kompisen att fixa frampapprena så är han nog inte den vassaste kniven i lådan ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Intressant resonemang du har FRIFART. Du kanske ska vidareförmedla det till Tingvall. Kör man försiktigare med en oförsäkrad och obesiktad bil så måste det vara ett bra sätt att få ner olyckstatistiken och nå målen för nollvisionen. Förbjud försäkringar helt enkelt! ;-) Allvarligt talat så är det dumt att köra oförsäkrat för det kan bli jävligt kostsamt om det händer något. |
|
|
FRIFART, är bilen påställd är den också automatiskt trafikförsäkrad genom trafikskadeföreningen. Man har inte så många dagar på sig att skaffa en riktig försäkring innan de vill ha betalt och det är en ganska dyr försäkring. Jag har kört obesiktat och utan vagnskada. Har inte orsaka en olycka på 20år men utan trafik skulle jag aldrig våga mig ut på vägen. Kan bli exakt hur dyrt som helst! Har jag fattat det rätt är det bara att sälja av i princip allt man äger för att betala skadestånd till en person som tex blivit invalidiserad om man har otur. |
|
|
Det är väl inte så himla svårt att hyra ett bilsläp på macken om man nu måste ha bort bilen. Då är man ju helt laglig, förutsatt att dragbilen får dra släpet förstås och att bilen inte är för tung för släpet. Kolla papperen för släpet och bilen/bilarna. Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
"FRIFART, är bilen påställd är den också automatiskt trafikförsäkrad genom trafikskadeföreningen. Man har inte så många dagar på sig att skaffa en riktig försäkring innan de vill ha betalt och det är en ganska dyr försäkring." Man har 0 dagar på sig , är den oförsäkrad en enda dag får du en räkning. |
|
|
Intressant resonemang, många funderingar, få sanningar. Ett är säkert, och som ofta kommer bort i resonemang som detta: Det är vi övriga försäkringstagare som får ökade pålagor när försäkringsbolaget får ökade utgifter osv. Trafikskadeföreningen finns inte där för att fixa automatiskt trafikförsäkring, långt därifrån. Den finns där för att hjälpa de stackare som eventuellt drabbas av de som kör oförsäkrat. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.