AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.326

köra avställt och oförsäkrat

Sida 2 av 3
Sker inte påställningen direkt om man gör den via VV:s hemsida?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
folke, nu fattar jag inte hur du resonerar?

"Det är vi övriga försäkringstagare som får ökade pålagor när försäkringsbolaget får ökade utgifter osv.
Trafikskadeföreningen finns inte där för att fixa automatiskt trafikförsäkring, långt därifrån"

Skaffar du inte aktivt någon försäkring till din påställda bil så rycker trafikskadeföreningen in och täcker upp trafik delen. Som du skriver är det framför allt för att skydda andra trafikanter från att bli utan ersättning.

På vilket sätt menar du att vi andra får betala detta? Trafikskadeföreningens "tjänst" är långt ifrån gratis och det får betalas av bilägaren själv och ingen annan. Det är betydligt billigare att teckna sin egen trafikförsäkring.
Resonemanget går i grova drag ut på att de som kör utan försäkring lätt kan "orsaka" ökade kostnader för f-bolagen vid ev. skadeersättning osv. Förutom just att köra oförsäkrat så förekommer som bekant en mängd andra sätt att försöka "lura" bolagen, många diskuteras ju helt öppet på bland annat AP-forumet, kanske i tron att inga på f-bolagen läser här?
Vid skadetillfällen sker en hel del "interna" affärer mellan bolagen till de drabbade försäkringstagarna, bolag A och bolag B fixar detta och försäkringstagarna går skadeslösa (nåja...) ur det hela. Om t.ex bolag A får ta hela smällen osv så kommer detta att slå igenom på bolagets betalande kunder. Det är ju inte så att försäkringsbolagen bedriver nån slags välgörenhet, tvärtom så är det ytterst affärsdrivande bolag.
Trafikskadeföreningen: Det är en rätt stor skillnad mellan automatisk trafikförsäkring som en "tjänst" för bilförare A mot att de skyddar bilförare B eller fotgängare C osv vid en ev. olycka där den påkörande saknade försäkring, eller hur?
Att det kostar när nämnda "förening" arbetar vet jag eftersom de för många år sedan försökte plocka mig på en summa pengar då mitt försäkringsbolag hade sjabblat med ett namnbyte på en bilförsäkring. Det tog drygt 6 månader med intensiv mailväxling osv men de fick ge sig. Enligt allmän utsago är det ytterligt sällsynt att de backar i ett ärende, så lite stolt kanske man skall vara...)

FP
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ja syftet är i första hand att skydda tredje part och säkerställa att de får sin rättmätiga ersätttning men i praktiken skyddar den även den slarvige/okunnige/nonchalante som inte tecknat en vanlig trafikförsäkring från att behöva lämna hus och hem om olycka skulle vara framme.

Att försäkringsbedrägeri och annat fusk i första hand drabbar oss andra försäkringstagare håller jag med om till 100% men det är väl inte det vi diskuterar?

Att vi "ordentliga/skötsamma" skulle behöva vara med och betala till trafikskadeföreningen skulle förvåna mig mycket då de som sagt tar bra betalt för sin försäkring och den notan får den slarvige/okunnige/nonchalante stå för. Har du annan info hur trafikskadeföreningen finansieras?
Det blir inte med lagligt för att du tar den på släp om du inte har kort för tungt släp.

avställt 0ch obesiktat får du köra till och från besiktningen, men ej oförsäkrat.
Jag personligen hade försäkrat bilen och kört hem den.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag uttryckte mig lite kryptiskt, det jag syftade på var att när man köper en bil så behöver man ofta gå igenom den på olika sätt och fixa till innan man börjar bruka den. Tex tvättning, vaxning, servning, byten av lite motordetaljer som kanske spruckna/dåliga slangar, säkringar mm. I mitt fall behövde bilen ett kamremsbyte och jag vägrade köra en meter utöver det jag behövde för att ta bilen från köpplatsen till dit jag bor/bodde.

Kamremsbytet skulle ta tid (pga mekanikern) och bilen kunde inte stå hos ägaren så jag var tvungen att köra hem den, att försäkra bilen för en dag/dygn går väl inte? och inte tänker man betala en försäkring och sedan låta bilen stå i 1-2 månader utan att använda den.

Som sagt eftersom det kan bli mycket dyrt att köra avställt skulle olyckstalen minska pga folk skulle ta det mycket försiktigt för att undvika
att orsaka en olycka, precis som att köra på osaltade vägar istället för på saltade, det inviger till en falsk trygghet. Om man smäller så är man ekonomiskt trygg men man gör sig illa lika mycket och skadar andra också, därför är det bättre att undvika att försätta sig i en olyckssituation och köra helt lagligt, vilket sker mer naturligt om man inte har försäkring ;-)

Jag menar när man cyklar så har man ingen försäkring och det är mycket lätt att köra på folk (speciellt idioter som går 3 i bredd på cyklebanor, då blir man frestad att köra på dem faktiskt). Hur fungerar det då?

Idag är försäkringar alldeles för dyra och bolagen gräver sin egen grav, bättre vore med rimliga premier och vägskatt men högre självrisker, då skulle folk köra lugnare är jag säker på. Det ska kosta att krocka men inte att äga sitt fordon och köra förnuftigt och då tvingas rötäggen ofta betala för sina misstag.

Vem är rädd för att försäkringsbolagen läser vad vi diskuterar här och vad vissa skriver, det är inte direkt så att man har sitt fullständiga namn med gatuadress och personnummer tillgängligt? Vill dem titta och snoka och spionera så låter jag dem göra det och skrattar åt dem och över vilket tråkigt liv de måste ha.
Länk

FRIFART:"Kamremsbytet skulle ta tid (pga mekanikern) och bilen kunde inte stå hos ägaren så jag var tvungen att köra hem den, att försäkra bilen för en dag/dygn går väl inte? och inte tänker man betala en försäkring och sedan låta bilen stå i 1-2 månader utan att använda den."

Det går att försäkra en dag.
delorian :

Det stämmer att man får köra en avställd och obesiktigad bil till bilprovningen men fungerar det verkligen praktiskt att göra så? Det går normalt sett inte att få en trafikförsäkring som är giltig om bilen är avställd.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
GE, man får INTE eller ALDRIG framföra ett avställt fordon en enda meter oavsett om den puttas, bogseras eller framförs per egen motor!!

Till besiktning går endast att framföra ett OBESIKTIGAT fordon med sommardäck med godkänt profildjup i däcken, men bilen MÅSTE ha en trafikförsäkring åtminstonde.
FRIFART :

Från vägverkets hemsida :

"Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."

Jag har dock svårt att se att detta är praktiskt genomförbart eftersom man knappast kan få en giltig trafikförsäkring på ett avställt fordon.
Det stämmer att man får köra en avställd och obesiktigad bil till bilprovningen men fungerar det verkligen praktiskt att göra så? Det går normalt sett inte att få en trafikförsäkring som är giltig om bilen är avställd.

GE: Men hur ska man göra då?

Vv säger ju att man måste ha en giltig trafikförsäkring för att kunna ställa på bilen, och om man inte kan teckna en trafikförsäkring när bilen är avställd så kan man ju inte ställa på bilen? Låter skumt i mina öron. Och eftersom min bil är både avställd och oförsäkrad så kommer jag alltså aldrig att kunna använda den?
JacaN :

Naturligtvis kan du teckna försäkringen när bilen är avställd. Men försäkringen blir inte giltig förän du ställer på bilen.
Jaja okej, korkat av mig.
JacaN: har du fått bilen transporterad dit du vill? Behöver du hjälp med chaufför så hojta bara till, jag ställer upp.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
GE: Man kan ringa sitt försäkringsbolag och teckna trafikförsäkring för en avställd bil under en dag (=besiktningsdagen). Frågan har varit uppe förut, går säkert att hitta om man söker.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ErikW :

Där ser man...

Tror det att detta fungerar hos alla bolag eller är det bara en del bolag som går med på att göra så?
BjörnB.
Ursäkta sent svar men mailaviseringen vid inlägg i forumet funkar inte för tillfället.
Men det är faktiskt försäkringsbolagen, dvs vi kunder i slutänden, som får stå för fiolerna till största delen. Inget förvånande med detta eller hur?
Saxat ur från TFF:s hemsida:
"Alla trafikförsäkringsbolag som bedriver verksamhet i Sverige måste enligt lag vara medlemmar i TFF. Medlemmarna är skyldiga att svara för TFF:s kostnader. En del av de skadeersättningar som betalas ut täcks av trafikförsäkringsavgifter som drivs in. Resterande skadeersättningar betalas av medlemsbolagen i förhållande till deras premieintäkter."
Mera kan läsas på tff.se

FP
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för svaret och länken folke.
Att bolagen inte bjuder på något är jag helt med på.

saxat från tff.se
"Vid beräkning av trafikförsäkringsavgiften utgår man från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag t.ex. personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller. Däremot tar man hänsyn till fordonets användningssätt. Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr. "

-Alltså ingen särskillt förmånlig försäkring.

Vidare kan man läsa:
"Trafikförsäkringsavgiften är avsedd att täcka Trafikförsäkringsföreningens skadekostnader."

Detta tolkar jag som att skötsamma inte ska behöva betala för de slarviga. Det tycker jag låter rimligt och hoppas att det funkar så i praktiken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.