AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
78.507

Är inte X3 en av världens bästa bilar?

Sida 6 av 6
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag gillar min E91:a och tycker väl inte att sittutrymmena är så dåliga... Har iofs få långskånkar som åkt med och de som är normallånga åker bra i baksätet. Jag är dock grymt sugen på en X3 runt 06-07 själv. Inga bra nyheter med nyckel och instrument, det kände jag inte till.

Fråga:
Är det någon som har fakta om bagageutrymmet. Jag tycker att det ser väldigt litet ut i X3 också, dvs. inget större lyft lastmässigt att köpa en X3 mot E91?

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Nä, bagaget är inte mycket större men det är högre. På så vis kan man få plats med lite större grejor. Men jag undrar om inte bagagegolvet är längre i E91...

Nycklar, radio och övriga instrument är gamla. X3 bygger på E46. Den känns gammal jämfört med E90/91 vad det gäller sådana bitar. Övriga egenskaper är dock av högsta klass.

USB går t ex fortfarande inte att beställa från fabrik.

Men det är en väldigt bra ändå. Nästa X3 blir nog svår att motstå.

Jag såg precis att det går att beställa X3 i carbonsvart. Det hade varit läckert.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
edit: Men det är en väldigt bra BIL ändå.

"BMW six appeal"
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Nu är man med i gänget med en X3, 2,0d och 150hk, som skruvades ihop i mars 2007. Drygt 9000 mil på klockan och i väldigt fint skick. Jag fick lära mig ett nytt roligt ord när jag handlade också. "-De är jävligt bra de här tjänstepulkerna, regelbundet servade osv.". Tjänstepulka=tjänstebil :)

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Nu har jag en X3:a från 2007, 2,0d med 150hk-motorn. 330Nm mot 200Nm i vrid på gamla E91:an märks ganska markant även om det inte är nåt raket direkt.

Mycket nöjd med bilen förutom en sak. Ratten är lite konstigt sliten under knapparna. Tidigare ägare måste ha hållit på nåt konstigt sätt så övre laget "gummi" är skavt. Petig som jag är så funderar jag på att byta och det finns en superfräsch snyggare ratt på Blocket. Hur avancerat är det att byta en ratt, tänker främst på airbag och även att få knapparna att funka? Skruva och koppla nån kabel kan jag men vill gärna inte utlösa airbag och också veta att den fungerar den dag man eventuellt behöver den.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Måste bara skriva att f*n vad jag är nöjd med bilen! Jag kör 7-8 mil per dag till och från jobbet och den är som en dröm imed bra sikt över vanliga personbilar, tyst som fasen och trots lilla dieseln och lagomt smidigt format.

Nu på vintern så blir man bara glad ju mer snö och modd det är. Det enda jag stör(de) mig på är att den är en äldre variant jämfört med den E91 från 2006 som jag hade tidigare. Dvs. saknar nya nyckeln osv. men inte farligt.

Nästa onsdag ska vi på långstyrning till famljerna upp i Skellefteå och Luleå, från Stockholm, och jag ser faktiskt fram emot det trots över 90 mil E4. Kupén känns jäkligt tyst och ombonad så i med lite bra musik och nån ljudbok och ta med en termos som sambon får serva med så är alles gut :)

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
nikasp: så är det :)

Utan vidare den bästa vinterbil jag haft.

"BMW six appeal"
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Kan bara hålla med, är jättenöjd med bilen.
Har en X3, 2007 2.5si.
Vill nog påstå att det är den bästa BMW jag haft.

Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Samma här. Detta är första gången jag har nöjet att köra X3 i riktigt mycket snö och är helt imponerad. De tidigare BMW som jag har haft har inte alls varit lika roliga att köra när det är sådant väglag och dessutom drar den mycket mindre bränsle. Jag tycker vi kan ta bort frågetecknet på tråden :)
Mc
23
McJonas
X3 3.0iA -05
Hej!
Funderar på att byta "världens bästa bil" (utan frågetecken enligt förslag) till våren och är tacksam för tips. Givetvis får det bli en till av samma, men frågan är vilken motor? Körde en 2.0dA en gång, vilket var en helt OK motor. Ni som kör den motorn - tycker ni att den räcker till? Någon som höjt effekten på den?

Har ju själv en 3l bensin som jag varit mycket nöjd med, kanske ska hålla mig till bensin?

Har kollat in nya X3, men är lite tveksam till att lägga en halv miljon på en bil... Får nog bli en nästan ny igen.

Jag har också funderat lite på X1, en bil som jag dock aldrig provat eller ens suttit i. Någon som vet hur innermåtten skiljer sig mellan X1 och "gamla" X3?

Gott nytt (BMW)år till er!

McJonas ;=)
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej!
Kul at det är fler som håller med mig!
McJonas=>
Själv undrar också om jag kommer att sakna motorljudet om jag byter till diesel!
Jag bara älskar ljudet när man vrider på nyckel och väcker 230 hästarna till liv, snarare känns det som 230 hungriga tigrar som morrar och otålig väntar på att ge sig av på jakt. man känner alla blickar som vänder sig och tittar och tänker avundsjuk; f****n, tänk om min bil lät så här.
Ni som kör diesel, upplever ni sånt? Hur låter diesel motorn? Jag vet att det ät oundvikligt, pga ekonomin, att byta till diesel, men är det värt det?

Owjan
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Oundvikligt är det väl ändå inte? Så förbaskat dyrt är det ju inte med bensin.
Hur långt kör du på 1 år?
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Digitalis>
Allting är relativ. Jag tänker så här. En X3, 3,0 drar ca 1,2-1,5l/mil stads körning i lugn takt. Viklet är 80-90% av min körsträka, du vet skjusa barnen, handla mm. Kör man 1 mil/dag 1,2*1*12,5=15,0kr i bensin kostnad. Jämför du den med en diesel som drar 0,6 så är det ungefär halva priset i bränsel kostnad. Då kan man busköra lite med utan att behöva tänka på bränsle förbrukningn. När jag kör lite mer aktiv kan hända att jag kommer upp i 2,2l/mil. Idag är det så om du tittar på Volvo såsäljs nästan inga bensin bilar i Sverige.

Owjan
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Kul att höra om så många som är så nöjda med sina bilar!!
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Nyss hemkommen och med 200 mil vinterföre, var upp till Luleå. Jag är supernöjd fortfarande. Det enda jag har att anmärka lite på var att jag hade lite knixigt att få frost/imfria rutor när det var -25 och jag körde runt 120. Det ville imma på bakre sidorutorna och lite fram också. Vi var 2 pers i bilen plus en hund i bagaget.

I övrigt så var det rena drömmen, tyst och fint i kupén och den går väldigt stabilt. Det var mycket dålig sikt och i vänsterfilen på E4 var det drivsnö. Inga problem att göra omkörningar, kändes hur stabilt som helst. Med min bakhjulsdrivna E91 var det med andan i halsgropen man gav sig på sånt, eller lät bli. Ju mer snö det var desto roligare :)

Just nu har jag svårt att se nåt annat än en lite X3 som nästa bil. Då kanske det blir en 3.0d istället för 2.0d som jag har nu. Den går faktiskt oväntat bra och på den här bilen kan man använda 6:an. På E91 150 hk bensin så gick den bara att cruisa med, omöjlig till omkörningar.

På minussidan:
- Min medelförbrukning i displayen är 10-13% fel, visar alldeles för lite, men BMW ska se om de kan kalibrera för 800 kr. Jag har försökt via OBC själv men det finns inget KVBR-värde att justera.
- Äldre instrumentering än den 320/E91 från 2006 som jag hade innan.
- Stereon spelar mp3 men visar inte mp3-taggar med låt, artist osv. i displayen - var mycket trevligt i gamla bilen. Nu kör jag mest separat iPod av den anledningen.
- Med hund så blir det inte mycket bagage kvar men det gäller ju alla mindre SUV/SAV.

Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Owjan:

Jag visste inte att man kunde få ner diesel förbrukningen till 0.6 stadskörning? Stämmer verkligen det? Låter lite väl lite i mina öron. Men jag förstår vad du menar med att du vill ha diesel nästa gång.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Driftsäker är den i varje fall.

Länk
Österrikarna vet verkligen hur man skruvar ihop bilar... :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.