|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag var och besiktade bilen igår. Gick genom helt fläckfri. Jag undrar bara hur många av er BMW ägare har hör detta efter att besiktningsmannen varit klar: "En jävlig skön bil att köra eller hur?" Åter igen, är inte X3 en av världens bästa bilar? Den jag äger är det. Owjan |
|
|
Hej i snöstormen! Fick äntligen "låna" X3:an av frun idag! Jääääävlar vad roligt det var att åka till jobbet! Funderade allvarligt på att låtsas att jag glömt något viktigt hemma för att få fortsätta nöjeskörandet! Är inte X3 världens bästa bil, så säg... |
|
|
Hej och gått nytt år! Tyvärr har även solen fläkar. Innan jul så kolapsade min bil. Troligen vevhusventilen som har frusit. har stått på verkstad sedan 17 dec. Jag är så nere. Finns det någon som vet något om vevhusventilen. Jag har sökt i forumet och det finns en hel del. Owjan |
|
|
Hej Owjan! Jag lider med dina bilbekymmer. Hur har det gått med bilen - är den fixad? För övrigt har jag också besiktigat min X3 som verkade ha någon slags dragningskraft eftersom fyra gubbar engagerade sig i arbetet. Bilen fick många goda omdömen... Men allvarligt talat - är inte X3 en riktig skitbil!? :) Mvh Jonas |
|
| Nej. | |
|
"x3 några centimetres högre markhöjd än 325xi 330xi" ?! Kan väl ändå inte stämma? Måste bara minst 15-20cm mellan tummen o tummen? ..det är höjden som är det härliga! För det första slippa trixa in kroppen i en vanlig bil när man är 190cm lång, o sen klättra upp för att komma ut. I en SUV är det bara slänga in arslet så är man på plats. O så härligt att sitta högt, härlig bilkörning! Jag äger ingen x me är sugen på en. Tycker x3 visst är snygg! Ful är den då inte. Men smaken är olika som alla vet. Subaru Forest SUV förra karossen, det är en ful bil det(men ack så bra) :-D Crossover där kan vi också prata missbildade bilar, ser ut som stora bäbisar. Snyggaste SUV är Range Rover Sport!! wow! : Länk |
|
| SUV:en med minst fel enligt ADAC 2008 och 2009..... BMW X3 ! | |
|
Owjan Vilken motor har du i X3 an? |
|
|
Wallinski 3,0i. Hur så? Owjan |
|
| Tänkte om du hade fått till vevhusventilationen. | |
|
Okej! bra att du påminde mig! Ju jag fick tillbaka bilen, det var vevhusventilationen som hade frusit därmed olja i motor mm. Skrev till BMW, ingen respons. Kostnaden blev ca 12000:-. använde försäkringen med självrisk 3000+5000= 8000:.- för att bilen var importerad. bråkade med försäkringsbolaget om att felet inte beror på att bilen är importerad alla kan drabbas, utan gehör. Jag lärde mig att jag kör förlite med bilen!!!?? Det räcker inte att köra fram och tillbaka till jobbet varjedag om man bor i en mindre stad!!! För att undvika problemet tänkte jag flytta utanför stan eller ta omvägar till jobbet!!! Det hjälpet inte heller att ha motorvärmare eller varmgarage. Owjan |
|
| Så mycket var det värt med "världens bästa bil"... | |
|
Har också 3.0i , dvs M54 motorn, den som haft problem med frusen vevhusventilation. Dock så verkar inte detta problem endast förekomma hos BMW utan även Saab, Audi m.fl. har varit drabbade av felet. En mek. jag pratade med sa att detta berodde på de reglerade avgasvärderna på nya bilar. Förmodligen i kombination med longlife oljor(?). Råkade också ut för detta. Fick det på försäkringen under maskinskada och då bilen gått mindre än 8000 mil fick jag reducerad självrisk, betalade 2500 kr. Är trotts allt riktigt nöjd med bilen, särskilt denna vinter då det kommit så mycket snö! Har flera gånger kört igenom plogvallar, där jag tvivlar att en vanlig 3-serie xi hade tagit sig igenom, utan att fastna i underredet : ) Oavsett vad du har för bil finns det ju alltid bilar som är bättre/grymmare. Men X3:an är helt klart riktigt bra bil! /Andreas |
|
|
Det enda jag saknar hos X3'an är en riktig diffbroms bak. Det är lite pinsamt att fastna på en parkering (utan lutning) och behöva ta om för att komma iväg. Visst, i situationen som var hade en 2WD inte haft en suck men i det fallet drev min bil också bara på två hjul =( //Stenback |
|
|
Till Stenback! Hade du verkligen kopplat ur antisladd/spinn-systemet? |
|
|
Hej, angående problem med frusen vevhusventilation. När jag beställade min X3 frågade jag vad "Kaltlandpaket" som stod i specen var för något. Fick svaret att det var bland annat modifierad vevhusventilation för kallare klimat, större generator och lite andra småsaker. Detta finns bara på bilar avsedda för länder med kallare klimat. Har tidigare skrivit om problemet med immiga rutor vid temperaturer runt -5 och lägre. Verkar nog mest vara ett handhavande problem. Ratten ovanpå instrumentbrädan med vilken man kan ställa temperaturen i utblåsen ovanför radion, den får inte stå på max röd för då kommer ingen defrost på rutan förrän motorn blivit riktigt varm. När jag ändrar til lmittläget kommer det ordentligt med luft, annars låter det bara men inget kommer på rutan. Min tredje BMW med detta reglage men på de andra bilarna har jag har inte upplevt det som på X3 . Jan C |
|
|
Efter att läst alla positiva omdömen om X3 så är man sugen på att kolla upp den plus en liten provtur. Har faktiskt inte funderat på denna tidigare. |
|
|
Den här vintern är jag väldigt nöjd att jag har en X3 att åka omkring i. Suverän vinterbil. Väldigt stabil på halt underlag. Dessutom är det skönt att sitta lite högre med alla dessa snövallar runt omkring. Jag har aldrig upplevt att den skulle haft svårt att komma loss eller uppför backar på grund av brister i drivlinan. Den bara tuggar på. Det är i princip bara att styra och gasa. Men den facelisftade X3an har väl en nyutvecklad x-drive jämfört med tidigare års-modeller? Kanske inte världens bästa bil men så här års visar den verkligen hur bra den kan vara. Ska bli spännande med den nya modellen, när den nu kommer. "BMW six appeal" |
|
|
McJonas: Jag kopplade ur DSC innan första försöket. Rent allmänt är jag jättenöjd med X3'an som vinterbil. Den går stabilt och i vardagskörning finns det alltid fäste. Men jag hade varit ännu nöjdare med en riktig diffbroms bak. Hade den haft det hade jag alltid (med DSC urkopplat) kunnat få hjulspinn på minst tre hjul, inte bara på två som idag. //Stenback |
|
|
Att jämföra X3 med en e91 är ett skämt av den högre skolan!! E91 är en i närmaste go-kart i kombiversion. Tycker inte om att släppa in människor över 180cm i bilen då jag vet att dom kommer behöver sparka och dra sig in i bilen. Baksätet ska vi inte en prata om, dit hör barn o inga andra om man ska köra längre än 10 km... Nog om det, personligen älskar jag min e91 me sportstolar o en pigg 2.0dA Men X3 är en helt annan bil, Man sitter högt. Lätt kliver man in, stora som små. Baksätet är rymligt, bageutrymmet enormt om man jämför me tex e91. Däremot känns den aldrig klumpigt stor. Bara lagom. Tycker definitivt X3 är en bil av klass, och den ser bra ut. Men varför använda så dåliga instrument? Inte den nya nyckeln, inte blinkers med 3-blinks funktionen etc... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.