AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.657

Alla dörrar fastfrusna - Hur ska jag få upp dörrarna?

Sida 1 av 2
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hej

Lite lagom naiv så tvättade jag bilen i söndags kväll. Bilen stod sedan hela gårdagen (måndag) och nu gick jag ut i morse för att ta bilen till jobbet. Alla dörrar var fastfrusna! Av hänsyn till dörrlisterna tog jag väldigt lugnt i dörrarna men de rörde sig inte en millimeter.

Problemet förvärras ytterligare av att det är parkeringsförbud på torsdag på den gata jag står på så jag måste flytta bilen innan dess. När jag tittar på väderleksrapporten för Sthlm så ser jag att det inte kommer att vara plusgrader förrän tidigast helgen :-(

Så nu till frågan: Hur sjutton ska jag ta mig in i bilen? Eftersom den står på gatan så har jag inte tillgång till er så värmepistol eller liknande funkar inte. Bilen är sedan så jag kan inte ta mig in genom bakluckan.

Skulle det funka att ta hinkar med hett vatten och hälla över dörrarna? Jag förstår att jag måste få bort den fukten senare (torka av listerna och sedan smörja dem?) men tror ni att det tinar upp dörrarna alls?

Jag är lite lagom uppjagad nu eftersom bilen står där det är parkeringsförbud på torsdag 00-24 så jag måste komma in i bilen ikväll eller imorgon och då är det fortfarande minusgrader.

Mycker tacksam för förslag och hjälp

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Både idag eftermiddag och kväll ska det vara plussgrader i Sthlm. Även sent i morgon kväll ser det ut att bli 2-3 plussgrader.

Funkar inte det så är det nog varmvatten som gäller.
Alternativt så kan ju en gasbrännare av något slag fungera. Se bara till att inte hålla så nära att du eldar på bilen.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Ja, en eller ett par hinkar varmt vatten borde funka. Det är ju ett gammalt beprövat trick. Som du själv säger är det ju viktigt att torka torrt när du väl fått upp dörren, annars har du garanterat problem igen.

__
Tobias Andersson
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror jag försöker med hinklösningen men jag vill ju gärna göra det när det är plusgrader ute. Får sedan försöka åka till något parkeringsgarage eller liknande och försöka få alla dörrar torra. Något förslag på vilken produkt jag ska köpa för att smörja dörrlisterna med?

//Lövet

Första bästa list smörjmedel skulle jag tro. Använder själv CRC list smörjmedel och det fungerar mkt bra, har inte råkat ut för att dörrarna frysit fast än.
Akta så inte rutorna spricker av den plöstliga temperaturskillnaden.

...................Mattias....................
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Varmluftspistol (på låg effekt...) funkar utmärkt.
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varmluftspistol går inte eftersom, som jag skrev längre upp, har bilen parkerad på gatan utan eluttag i närheten.

Borde väl inte vara skadligt för rutorna att hälla kanske 30 gradigt vatten på rutorna när det är -3 ute?

//Lövet

18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Fyll stor,ev. flera plastpåse/ar med varmt vatten,lägg mot karmen.
Har själv använt denna metod o lyckats.
Mvh/Micke

Flygpursern
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag vet inte vart du bor i Stockholm, men just nu så är det 1+ här i Kista.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bor i Bromma så det är ju inte så värst långt från Kista. Tänkte mest att det sannolikt är svinkallt när jag kommer hem ikväll och ska börja försöka komma in. Enligt temperatur.nu så är det 0,9+ hemma i Bromma. Frågan är om det räcker för att de ska tina av sig själv? Knappast va?

//Lövet

16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tar förresten listerna skada av att frysa fast? Jag drog inte särskilt hårt utan kände direkt att de var fast. Normalt sett så räcker det ju att bara öppna handtaget så "poppar" de ju upp av sig själva. Nu satt de stenhårt och dörren flyttade sig inte en centimeter. Jag gav upp direkt och låste dörren.

//Lövet

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håll in upplåsningsknappen på nyckeln några sekunder så att du aktiverar komfortöppningen på rutorna. Stick in handen och starta bilen. Kör upp rutorna med komfortstängningen. Vanka av och an på trottoaren och tralla på någon favoritmelodi i fem minuter. Öppna sedan dörren och far iväg :)
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det tänkte jag inte på! Tack som sjutton.

Eftersom jag är förhållandevis smal så innebär det också teoretiskt att jag borde kunna åla in genom rutan också. Ser möjligtvis helt galet ut men det struntar jag i. Jag vill bara kunna använda bilen.

Det finns ingen risk att rutorna också är fastfrusna? Rutorna var (av förklarliga skäl) helt uppvevade när jag tvättade bilen.

//Lövet

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst sjutton, komfortöppning går bra, men stängning (med extranyckeln) funkar inte med en nyckel i tändningslåset så du kan på sin höjd köra upp de andra rutorna med knappen på dörrpanelen. Om du ålar in slipper du ju riskera tomgångsböter, men i den situationen tror jag ju inte lagens långa arm är så nitisk :)
Bara hoppas att rutorna inte också sitter.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Efter tining. Torka listerna med en torr trasa och sedan, miljöisch tricket för gummilister. Klipp av en gammal svamp, fukta den med Extra Virgin Olivolja och smörj in dom i alla vinklar och vrår. Nu pratar vi alla lister inkl skrapkantslisten i nederkant av fönstren. Upprepa sedan behandlingen och dina problem med fastfrusna dörrar är ett minne blott:)
Mvh
Asken
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Olivolja alltså? Funkar det bättre än specialprodukter? Jag är ute efter bästa funktion i det här läget, miljöhänsyn är av mindre vikt. Får ta tunnelbanan några gånger i veckan för kompensera istället ;-)

//Lövet

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jupps: Bonusen är milöjöisch grejen. Jag använder de specialprodukter jag redan köpt(kan ju inte gör något åt fattade beslut) tills de är slut. På ett par av bilarna kör jag olivolja paralellt för att testa. Funkar faktiskt bäst med olivolja. Likadant till däcksidorna, dock inte på paneler invändigt utan bara gummilister.
Slit inte ut tunnelbanan, tanka 98/99 oktan ist, samma volym, lite högre kostnad men kommer fler mil på volymen= mer energi ur det. Har dock inte gjort några exakta tester och beräknat per ml men det funkar, prova själv, 2 tankar och känns skillnaden då adaptiva motorstyrningen ställt om sig, märks mest 95-99:)
Mvh
Asken
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen hade lyckligtvis tinat upp när jag kom hem. Jag slapp alltså både vattenhinkar och akrobatövningar - skönt. Nu ska jag iväg och ta en tur samt smörja in listerna så jag slipper liknande tråkigheter.

//Lövet

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag har också för mig att jag hört att olivolja skall vara grejen. Samtidigt kan man ju göra smörjandet lite till fest genom att slå lite olja i en långpanna som man doppar vitt bröd i samtidigt som man smuttar på ett glas gott vin :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
OBS! Måttligt med vin, så att man inte förväxlar brödet med påstrykningssvampen, för det tar udden av festen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.