|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har införskaffat mig en 00:a som togs i trafik första gången 2000-09-21, jag undrar om vanos, kolv ringar m.m. är uppdaterat på denna? Sedan stiger inte temp mätaren mer än just förbi sista punkten innan färgskalan så att säga, typ kl.11 och den sista gula indikatorn på varv räknaren släcks inte heller fast det blev över 120 mil landsvägs körning när jag hämtade den,Är det normalt? Olje tempen ligger lite mer än på mittersta punkten, mellan 50 och 100 tror jag det är,är detta normalt? När jag körde hem den så slutade kopplingen och fungera, det var precis som om det läckte från bromscylindern för pedalen gick nästan helt i botten utan belastning men efter lite felsökande utan vare sig läcka eller något annat så drog jag tillbaka pedalen med handen och då funkade den klockrent igen,vad kan ha orsakat detta? Det var nyligen bytt koppling på den. vad bör man ligga på för varvtal på växlarna så man inte pajjar lådan, då den har kraft som jag vet inte vad (jämfört med min gamla volvo 940gl -91) så går det ju typ och köra 30km/h på sexan =) En sista fråga: Om förra ägaren har gjort servicar på aukt. bmw verkstad,kan man då se på andra aukt. bmw verkstäder vilken service som gjordes sist och sådant? För övrigt så måste jag säga att detta är en toppen sida/forum! Tack på förhand! //Johan | |
|
Nya kolvringarna kom from 00/3 så dom skall vara ok. Vanos-ventilen kom typ i Aug 00. Det är lätt att kolla. Har Du inte vanosventil så kan det slamra som f.n första sekunderna efter kallstart. Är det tyst så har du nog ventilen. Bara skönhetsfel, spelar ingen roll annars. Tempmätare, oljetemp är normalt. Sista gula är alltid tänd, skall vara så. Vxl-lådan är tålig i drev och synkringar så den tål att användas. Det som är klent är växelförarmekanismen. Om lådan är lite styv och stel att få i växlarna på när den är kall, tvåan brukar vara värst, så *bryt inte*, ta 3:an istället och låt lådan komma upp i temp så brukar den bli bättre. Det finns inga renoveringsdelar att köpa till lådan utan endast hela lådor - och det vill vi inte... Håller med, maffig bil.. är vridberoende själv. /Rolf |
|
|
Glömde, verkstad. Min hade 'bott' i Karlstad länge så jag mailade verkstan där (AutoVåx verkar jättebra) och fick kopior hem på alla verkstads-'notor'. Så jag vet i princip 'allt' om service- och reparations-historiken. Så, ja! /R |
|
|
Grattis till köpet, en härlig bil att köra :) Länk |
|
|
Grattis till köpet. Lägg upp lite bilder och info om bilen =) There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Är m5:an sportig i fjädringen eller mjuk/komfort? Kränger den som volvo 940 i kurvtagning eller går den som m3? |
|
|
Grattis til köpet jag är avundsjuk;-) säger som de andra lägg gärna upp lite bilder på bilen och info:-) ha så skoj med bilen:P When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Låter som slavcylindern håller på att gå sönder! Man lever bara en gång! Länk |
|
|
Tack för infon! Igår kväll gjorde kopplingen likadant men drog bara upp den med foten och den funkar klockrent igen, kan det vara någota annat än slav cylindern? Någon som vet pris på slav cylindern och om det är jobbigt och byta? |
|
| sneable: M5:an går som ett strykjärn efter vägen fast den är inte stötig en ligt mig, 940:in både krängde och var stötig med sportfjädrar så med andra ord så är skillnaden som dag och natt =) | |
|
Tror den sitter med 2 skruv på sidan av lådan, eller på svepet! Pris vet jag dock inte.. Man lever bara en gång! Länk |
|
|
Tja! Temperaturen har jag koll på! Byte precis på min -01 M5, min temp kom bara upp till första pricken. När jag byte termostat så ställde sig mätaren nästan rakt upp, 82grader. Så byt termostat! Du kan gå in i TEST 07 där hittar du digital temp. Byt även packboxen i termostat huset! \\\M5 Erik |
|
|
Det kanske kan vara fukt i servo-vätska / bromsvätska? Kolla om den är bytt, samt även som sagt slavcylindern kan krångla. trevlig bil:) Mvh Asken |
|
|
frågade tidigare om vilket varvtal man ska köra på så att inte lådan pajjar och jag menade lägsta varvtal tex. 2000rpm på 1:an osv. då det går och seg dra väldigt mycke med bilen men det kan inte vara bra för smörjningen av lådan och köra på låg hastighet med hög växel. Sen så behöver jag bara ha i motorvärmaren en stund och när jag startar bilen så har jag värme direkt, kan det vara termostaten som är öppen helatiden eller ska det vara så? Har aldrig varit med om att man har värme direkt när man startar bilen. |
|
| Att SEGDRA på 1:ans växel är omöjligt...Däremot kan man "segdra" på de högre växlarna (4 o uppåt), dock inte att rekommendera, det sliter väl möjligtvis något marginellt mer på lådan, däremot får man större lagerbelastningar i motorn...Min gissning är att under 1700-1800 varv i 4 o uppåt kan man kalla för "segdra"... | |
|
Upptäckte tidigare i veckan att jag inte har telefon menyn på skärmen även fast jag har telefon, har nokia 6150 har dock ett gammalt kontantkort i den som inte någon täckning men fungerar ändå, det låter i handsfreen när man slår av och på telefonen. måste man koda in den eller nått för det ska väl finnas en meny fast det inte är bluetooth? |
|
|
Nu har jag ytterligare frågor Hur kan man kolla så att pdc sensorerna bak är hela? Hur kollar man så att ljusläges givarna under bilen är hela och var sitter den bakre? Halvljuset lyser alldelens för lågt. Jag har två eftermonterade små knappar i högra listen bredvid ratten och rdc knappen som kablarna sedan går till radiomodulen tror jag att det är(sitter tvärmonterad alldelens bakom vänster bakljus, vad kan detta vara? Har provat och trycka men händer ingenting. Kan man sätta på typ flytande packning eller vad det heter på en ny oljetrågspackning för att det ska bli helt tätt? |
|
|
pdc=genom at backa det piper när du närmar dig målet! putte,m |
|
| jo jag vet men när jag lägger i backen så ljuder en konstant ton i några sekunder sen när man backar mot nått så händer inget mer | |
| kotte: Då är det fel på en eller flera givare. | |
|
hur kan man ta reda på det? skulle behöva tips om halvljus sensorerna så fort som möjligt,fram kan jag inte hitta någonting defekt men skulle gärna vilja veta om det går och mäta den på något sätt och vars sensorn bak sitter, hittar inte dom i tis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.