|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Funderar på att skaffa mig en "lekbil", alt helt byta ut min Saab mot en eller flera bilar. Har väll inte direkt kommit fram till hur jag vill ha det, men satt och funderade på skillnad i driftskostnad mellan nämnda bilar. Mest sugen är jag nog på en M5 e60 att köra med året runt, men frågan är om man blir ruinerad på kuppen i form av service och underhåll? Alternativet skulle ju annars vara en E39 M5a, eller kanske rent av en E46 M3a då jag har en praktisk och bra bil i form av en Saab 9-3 SC Aero -07a. Dock känns det mer spontant som man får mer bil för pengarna om man går på en E39a, men vad är roligast och mest ekonomiskt (minst oekonomiskt). Några kommentarer? | |
| Service på en M5 E60 är nästan gratis. Det som kommer ruinera dig är bensinräkningen. | |
|
Kleiv> Till det du nämnde kan man även addera värdeminskningen. E60 M5 rasar fortfarande sexsiffrigt per år. På så vis är E39 M5 bättre. Kurvan har planat ut. Annars var inte försäkring annat än "normaldyr" Försäkring för mig på M5 E60 var 15500:- (Inkl vagnskada) +30år, skadefri, villa, garage, småstad (Vänersborg) Nästan 10 000:- dyrare för en E39 M5 Johnken_1>> Varför inte köpa en E60 M5 och planera ekonomiskt för att ha den ett år. Samt se till att skaffa en från BMW Group med premium selection. Då har du garantitäckning om något skulle hända. |
|
|
NPe: förstår jag dig rätt att du skulle få betala ca. 25000kr för att fösäkra en M5 E39? Eller var det så att E39:an var 10000kr billigare än E60. Betalar själv 7400kr för min, helförs inkl extra, 1500mil/år, 40år, villa, garage, mindre ort fast bara 2 mil från Malmö. M3 E46 är väl 1000-1500kr dyrare per år. I övrigt så är nog M3 E46 något billigare än M5 E39 förutom inköpspriset. Verkar som man för samma pengar får en 1-2 år nyare M5 E39. M5 E60 är än så länge i en helt annan division när det gäller totalekonomi och då är det ju främst värdeminskningen som är anledningen. ___ //Ulf |
|
|
Programmer>> Det stämmer, jag fick uppgifter på mellan 20-25´för en E39 M5 |
|
|
NPe: vad betalar du för din 545? ___ //Ulf |
|
| En annan tanke jag hade var att införskaffa en M3a E46 eller en S4 som allroandbil för åretruntbruk samt en fin lågmilad M3 E46 cabbe till sommaren, vad tror ni om det? Känns kanske roligare att ha 2 bilar där en är mer uträglad fin/sommarbil än ha en åretruntbil? Har i dagsläget som tidigare nämts en 9-3 Aero SC men även en 9-3 Aero Cabbe -01 med Nordic trim och närmare 300hk/400nm. Skulle dock vilja prova på ngt annat medan man fortfarande inte har ngt egentligt behov av en kombi, och inte har barn som kostar skjortan... | |
|
Programmer>> Första halvåret 700:-, kKommer sig dock av Premium Selection erbjudandet. Därefter kostar BMW orginal drygt 14000, och runt 12500 på LF |
|
|
Tjena Johnken! Håller nog inte med Kliev att M5 E60 är nära gratis att serva.. En sak som att byta stift på V10an kostar runt 10-15k har jag för mig. Detta pga att varje stift joniseringsmäter resp. cylinder, om jag förstått saken rätt. |
|
|
HFR>> Vore synd om det stämmer. Saab, sedan Trionic 5 årsmod -94, har haft joniseringsmätning genom stiften. På icke platina stift kör man med NGK BCPR7ES -11 á 35:-/st Och för att eliminera tankarna på att M5 är en högprestanda bil och behöver superstift kan jag avsöjja att jag kör min racerbil, som har mer effekt än M5, med dessa stift :) |
|
|
Kleiv>> Vad hade du för förbrukningssnitt din M5 på? Om du tänker dig att man har en E60 M5 och pendlar på 45an mellan Thn och Gbg, skulle den dra olidligt mycke ändå? |
|
|
jag betalar 38576kr hel försäkring hos if för min m5:a 2000/11 import 20år utan någon olycka lite dyrt tycker jag och har ändå 6000kr självrisk Jonas M-power |
|
|
38576kr LITE DYRT!!! Var det värsta jag varit med om! Stackare!! Jonas M3 E92 beställd! :) :) |
|
Buspelle |
Låter märkligt dyrt. Betalade ca 13 000 för min m5a hos if och bor i Stockholm. |
fredde 7 |
Hur kan vissa här reflektera över soppakostnaden på en M5 e60?? har man råd att köpa bil för 700000++ och förlora över 100000 om året i värdeminskning då har man nog inga problem att köra ngr tusen mil med v10:an heller. |
| Jag håller med fredde 7,men vad jag undrar är vad m5 e60 drar vid lungn körning? Som NPe säger skulle den dra olidligt mycke ändå? M5 -01an som jag hade var inte så törstig om man körde lungt. Jag ska byta bort m3 an till en m5 eller 550im,har inte bestämt mig än... | |
| Helt riktigt. Det är värdeminskningen som kostar. Räkna med att BMW bygger bland de snålaste motorerna i förhållande till prestanda, men köper du en ny M5:a blir du fattig ändå :) | |
| Köper du en ny M5:a så är du inte fattig. Skulle du mot förmodan BLI fattig för att du köpt en, då är du nog så pass dum att du inte borde få behålla körkortet. ;) | |
|
Inte köper man väl en ny M5a om man måste tänka på budgeten? Värdeminskning snabbare än en sjunkande gråsten, men lika för alla bilar i detta segment. |
|
| Självklart köper ingen en M5:a för de sista pengarna. Dumt beskrivet kanske, men jag menade att bränslekostnaden är nog sällan ett problem. Det räcker väl att köpa en Cheva Nova eller likn. för en bråkdel av priset för att få en trefaldig bränsleförbrukning jämfört med M5:an Då kanske det blir kännbart ;) | |
| Förstod det Anders, var bara tvungen att kommentera ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.