|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej, planerar en ordentlig bilsemester i sommar. planen är att köra genom större delen av östeuropa, polen, ukraina, rumänien, serbien osv via svarta havet. sedan vidare till spanien via italien och frankrike, och till slut raka vägen hem. har 6 veckor på mig och räknar med att det blir ca 1.500 mil. bilen är min E30 325 Touring som gått 28.000 mil. tilläggas bör att bilen är i riktigt fint skick, och välvårdad. renoverad topp och kam osv. har någon här erfarenhet av liknande långresor med E30? det känns som den borde klara det, men finns det något man bör tänka på? ytterst tacksam för alla tips! ps. jag åker ensam, så plats blir inget problem. ds. | |
| Byta ALLA vätskor samt filter och ev vattenpumpen! | |
|
Motor kuddar, brukar vara rätt slitna vid de milen. tråkigt när motor fläkten nosar i kylaren. |
|
|
tror absolut det är en bra idé att byta alla vätskor innan. även filter. se till att bromsar och däck är fina är också en bra grej. bränslepumpen är faktiskt nyligen bytt, glömde säga det innan. motorkuddarna hade jag faktiskt inte tänkt på. det kanske är en bra idé. för övrigt läcker kylaren någonstans. jag tänker att det bara är att fylla på typ varannan dag, men det kanske är något som kan sluta illa om det redan börjat läcka. bilen avrnar i alla fall när nivån blir låg. tack för tipsen. jag är långt ifrån proffs på sådant här, så det känns tryggt att höra lite tankar och idéer från folk som har koll på läget. |
|
|
sorry, jag blandade ihop pumparna. hmm... vattenpumpen kanske jag borde se över. tack för tipset! |
|
|
Kylsystemet är ju det stora problemet, en kokning så är toppen körd. Demontera alla slangar från termostahuset och kolla hur det ser ut där, gör rent alla anslutningar (är toppen nyligen fixad kanske det redan är gjort) Köp en ny övre kylslang och ha med, det är oftast den som först ger upp om den är gammal. Dra fingeret på framsidan av viscokopplingen till kylfläkten, är det kladdigt ?? Åk inte iväg förens du köp en ny, det är först när du står i en kö med 30 graders värme som viscon visar sig att den inte funkar. Ta med extra fläkt och servo rem, provbyt hemma så du vet vilka verktyg du behöver. Kolla motorfästena som nån annan sa, min topp pajade av kokning sen motorn åkt in i kykaren vid en hård inbromsning. |
|
|
Kolla igenom kylarsystemet efter läckage, hittar du inget så byt kylarlock, det sitter en tryckreduceringsventil på insidan av kylarlocket, den blir dålig med tiden vilket gör att den öppnar i förtid och släpper ut lite kylarvätska. Mycket vanligt förekommande fel. Försäkra dig om att fläktkopplingen verkligen fungerar, den behövs om du åker söderut och fastnar i köer. (viskon arbetar enbart om farten är lägre än ca 40 km/h i högre farter än så är fartvinden tillräcklig för att leda bort värmen från kylaren. byt remmarna som sagt och kontrollera även så att kamremmen inte behöver bytas inom de 1500 milen. Bytesintervallet är 6000 mil på kamremmen till M20. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Bapelsin: Om du (förhoppningsvis) har AC, kolla att kondensorfläkten funkar några veckor innan avresan... Mvh |
|
|
ingen AC+skinnsäten+kontinentsommar = en bättre bastu sen, tänk på att vaxa bilen ordentligt, så att den är blank, kan vara ett plus om du ska sällskap till hotellet=) "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
Hello Jag har gjort ungefär den resan du talar om... Många gånger. Dock som mest 800mil Alla resor med E30:in! 34000 mil nu. Den första gjordes när hon hade gått ca 24000 mil. Inga problem! Det enda problemet jag fick var 2003 när generatorn började sunka sig i Chamonix. Köpte ett extra batteri och en laddare o laddade på hotellen hem. Det var naturligtvis en nödlösning. Men köp med kol till generatorn som en första hjälpen! Då klarar man sig några hundra mil. Det har blitivt några tusen mil i Europa och jag har egentligen bara bytt olja före resorna. Sen kollat nivåer och ibland bytt de andra vätskorna. Jag har aldrig haft några problem! Oerhört robusta i drivlinan är de, e30. Lika kul på autobahn som på alpvägar, en helt optimal resebil! he he Se upp i Polen bara... De kör nåt ohyggligt galet! Det gäller att anpassa sig efter dem och köra på deras språk... mvh |
|
kamelkungen |
hehe..bara att gasa och vara glad. Går säkert bra. Bmw brukar ju sällan braka helt plötsligt. |
| Jag var nere på Sicilien förra sommaren med min 89a. Nemas problemas ;) | |
|
tusen tack för alla hjälpsamma svar! nu har jag en liten checklista att gå igenom innan jag åker, vilket jag nu bestämt mig för att göra. : ) jag är ganska grön på området, men nedan är lite uppgifter om vad förra ägaren gjort på bilen: Bytt kam, kamrem, vippor vipparmsaxlar o.s.v vid ca.25500 mil. Silentblock rotor och fördelarlock, filter i autlåda och bromsskivor fram bytt vid ca 26000 mil Bränslepump (I tanken) bytt vid 26500 mil. Vattenpump, bromsskivor fram, fjädrar bak, länkarmar + bussningar och pendelstag fram bytt vid 27000 mil. Nytt avgas från kat och bakåt (Bmw orginal) februari 2007 Bra skick för sin ålder och välskött. Olja + filter bytt var 800-1000 mil. ser verkligen fram emot detta äventyr! så här ser rutten ut, om ni orakr läsa: Stockholm - Polen (Warzawa) - Ukraina (Kiev, Odessa) - Moldavien (Chisinau) - Rumänien (Brasov, Bukarest) - Bulgarien (Varna, Sofia) - Serbien (Belgrad) - Montenegro (Podgorica) - Kroatien (Dubrovnik, Split, Zagreb) - Slovenien (Ljubljana) - Italien (Venedig, Genova) - Monaco (Monte Carlo) - Frankrike (Nice, Cannes, Toulon, Marseille) - Spanien (Barcelona, Valencia, Granada, Malaga, Marbella) Stannar i Puerto Banus ca 3 veckor i en polares hus, för att sedan ta snabbaste möjliga väg hem i mitten av augusti. om någon har tips om dessa orter (framför allt de i östeuropa), så är jag jätteintresserad! tack igen för alla tips! |
|
|
Har ingen erfarenhet av övriga delar av Östra Europa men i Polen gäller att hotellet du bor på MÅSTE ha garage eller bevakad p-plats med patrulerande vakt och hund. Vi var nere och jobbade under 2007 ett par gånger och även 2007 och vi hade, med betoning på HADE en Renault Master 2006. Puts väck borta efter 2 dagar. Första natten snoddes extraljusen och torkararmarna. Det finns alltid minst 1 hotell i varje stad som har garage/bevakning så satsa på det. Lycka till med resan! |
|
|
shit, vad trist att bli av med bilen! det är verkligen min stora mardröm att bli av med bilen mitt i mörkaste rumänien eller något i den stilen. nu hoppas jag bara att min bil inte är så stöldbegärlig. jag håller med om det där med bevakad parkering, och kommer leta efter sådana hotell i första hand. |
|
|
Har ett litet tips men kan vara nog så bra. Då du har en 325a har du även servostyrning som standard. Kolla så att det inte fuktar olja vid styrväxeln då det blir lite jobbigt om packningarna skjuter på fel ställe. Gjorde det på min 325a och verkar inte vara helt ovanligt. Bara tjöt till i pumpen så var det trögt å fint att styra och olja under hela bilen mitt i stan:) Lycka till med resan annars....i en E30 kan den inte bli annant än perfekt. |
|
|
Tjena Bapelsin! Du kan ju alltid ge vakten på parkeringen 30zloty eller så ( cirka 80kr ) så lovar jag dig att bilen står kvar, orörd, även om det skulle bli inbördeskrig just den natten. Försök inte muta hotellpersonalen inne i hotellet bara, dom brukar bli så griniga då. Har du larm på bilen? Om inte så är rattkrycka bra att ha samt att fixa egen startspärr t.ex att sätta en strömbrytare på bränslepumpen och en på minuspolen av tändspolen. så är det inte stor chans att nån kan starta bilen utan ditt medtycke. Mvh John |
|
|
ska kolla servon. (lägger till i checklistan) rattkryckan är given. vet däremot inte om jag vågar mecka med startspärrar osv. känns som att det är lätt att "falla på eget grepp". om jag inte låter någon verkstad fixa det förstås. vad tror du det kan kosta? kul att många av er ser E30 som den perfekta europabilen! tycker själv det känns lite hederligt att glida ner i en sådan klassiker : ) |
|
|
Det är inte svårt eller lurigt alls, har gjort det på min. Nu kommer jag inte ihåg färgen på kabeln men den som går till bränslepumpen, alltså + matning klipper man av, drar den ena ändan till en strömbrytare på valfri plats i bilen och från andra sidan av strömbrytaren tillbaka till den lösa tråden där du klippte av kabeln. När strömbrytaren står i rätt läge så startar bilen, annars inte. Samma gäller tändspolen. Ska du lämna in den får du nog räkna med en sån startspärr som vissa försäkringsbolag kräver för importbilar och dessa ligger nog runt 2500kr och uppåt inkl. montering. |
|
|
ok, nej det lät faktiskt löjligt enkelt :) det blir nog till att testa. det smidigaste vore ju i så fall att dra in brytaren till handskfacket eller liknande, så man slipper öppna huven hela tiden. det värsta är att jag kan bli tvungen att montera en "riktig" startspärr om försäkringen ska gälla där nere. har inte riktigt kollat upp det än. och nej för resten, jag har inget larm. |
|
| Om det inte är en grej i sig självt att köra E30 finns alternativet att hyra en bil också. Det behöver inte vara jättemycket dyrare, kan rentav bli mycket billigare om det händer något 260 mil hemifrån. Och ingen ångest över bilen av olika skäl. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.