AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.980

Nya 318i 143hk 0.59l/mil blandat?

Sida 1 av 2
Vi är sugna på en 318i 143hk och enligt BMW.se så är förbrukningen så här låg. Låter för bra för en bensinare..

Stad (l/100 km) 7,9
Landsväg (l/100 km) 4,8
Blandad körning (l/100 km) 5,9

Stämmer det eller rättare sagt, hur nära verkligheten är dessa siffror?
Är det någon som kan uttala sig om förbrukningen och den nya 318i motorn?
Det går att komma ner i dessa siffror om man kör optimalt och under goda förutsättningar. Det förutsätter dessutom att man är riktigt skicklig på eco-driving.

Men motorn är snål och du kan komma nära siffrorna med lite sansad körning.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Ställer mig också frågan om det är möjligt att nå uppgiven förbrukning med BMW:s nya bensinare. Jag kör mycket och "borde" väl egentligen köra diesel men jag gillar karaktären hos bensinmotorerna mycket bättre. Om en skillnad på 0,1-0,15 l per mil mellan tex 325i och d, 330i och d eller 525i och d osv är realiserbar så blir ju den ekonomiska vinningen med diesel försumbar.

Någon som har nyttiga erfarenheter?

Mvh
Arese

Ps. Kör min E91 325i med "gamla" 2,5 l på ca 0,86 l/mil idag dvs på uppgiven blandad körning men då har jag mycket lands och motorväg i momsat tempo. Sänker jag detta med 0,1 l/mil med nya bensin 3-literssexan?
More;

Jag har precis köpt en en 318 touring (143 hk) och upplever bilen som klockren; pigg, billig och bränslesnål! 5,9 blandad körning är inte alls omöjligt men då krävs en väldigt lätt högerfot - 6 till 7 ligger jag alltid på vid blandad körning... jag hade en 320 (03) tidigare och upplever skillnaden som väldigt stor mellan 318 o. 320 -sett till bränsleförbrukningen.

Mvh A
Man får nog vara lätt på högerfoten för att komma ner till dom siffrorna men det ger ändå en indikation på hur snål motorn är. Något som imponerar på mig är den nya tvåliters fyran på 170 hk som ska dra 0,63 l vid blandad körning.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ni vet att EU-körcykeln är löjligt långsam väl? Sist jag kollade låg accelerationen 0-50 km/h på 22 sek i cykeln. Inte riktigt så man kör i verkligheten.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Har efter många år med Citroen börjat snegla på BMW:s 3-serie, främst av ekonomiska skäl. Inköpspriset är inte det primära, det är den dagilga driften. Bensin och diesel kommer att bli allt dyrare och ska man kunna använda bil som förut, så måste åtminstone jag anpassa mig efter det. Den nya 318 D har jag provat och blev oerhört imponerad av motorn. Måste säga att BMW verkar fått stil på sina dieselmotorer. Dock, svårt för mig att byta en gashydraulisk Cittra mot en tysk bil med järnfjädring. Men, som sagt, motorn och bilen i övrigt var imponerande. Nu läser jag dock här att 318 med nya bensinmotorn (143 hk) tydligen är rejält snål, trots att det är en bensinare, i paritet med något äldre dieslar. Frågan är om det kanske inte lönar sig med diesel i detta fall. Även om uppgivna förbrukningssiffror inte stämmer, så är det ju ändå en indikation. Det gäller för övrigt alla bilar. Som sagt, en enkel fundering bara.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag körde min e90 325 mellan piteå och stockholm i somras på 0.63 l/m på 98-oktanig. Det tycker jag är bra siffror! Skulle lätt köpa en 330 eller 335 om jag hade haft råd med inköpspriset...
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Bmw group Göteborg har en kampanj just nu på 318i med adv/comf för 248.500. Blir lite sugen...

Det beror ju helt och hållet på hur mkt och lång du kör... Men jag är som sagt väldigt imponerad av 318 - till skillnad från min fd 116... Men det är en annan femma!
Glömde säga att mitt inlägg var ett svar på Gourmands funderingar, inte Mores...
be
276
bewing77
330i Sedan -08
De nya efficient dynamics motorerna är extremt snåla. Har själv inte kört en 318, men min 330 går att få ner under den angivna siffran för landsvägskörning (0,59 angivet, går att köra på 0,56) om man kör väldigt snålt. Normalt sett, vid min dagliga körning till och från jobbet som är blandat 70-väg, motorväg och stad så ligger jag på 0,8-0,85 utan att på något sätt snålköra. Snålkör jag kommer den ledigt ner i de angivna 0,72 vid blandad körning. Nu har jag förvisso gått en kurs i eco-driving genom en kund, och det verkar faktiskt fungera om man vill.

Tycker det är väldigt synd att miiljöbilsklassningen bara premierar småbilar (och etanol, men det är en annan diskussion) och att man inte exempelvis låter de bästa bilarna i varje viktklass få miljöbilspremie. Det skulle göra att även tillverkare av större bilar skulle behöva tänka på miljön samt att BMW skulle få en välförtjänt eloge för sin otroliga insatser på detta område: Hur många andra tillverkare har en motor på 272 hästar, som drar 0,72 vid blandad körning och som släpper ut 170 g co2/km?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Motorn testas i senaste Teknikens värd, den är snål på riktigt, men ansågs tråkig, både i karaktär och ljud.
Kan knappast tro att nya 330:n är trist!
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Förutsätter att Isåkare syftade på 318.. för om de menade 330 så tappade jag plötsligt totalt förtroendet för den tidningen..
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Isåkare syftar på nya 320i med 2,0liters fyran. Som sagt, snål men tråkig. Finns en film att beskåda på www.teknikensvarld.se
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag har kört 118i med 143 hk och visst det är en motor - men inte mycket mer...

Tråkigt ljud, trist karaktär och otroligt långt från de motorer som BMW står för - sexorna.

//Lövet

Kan bara hålla med, BMW ska upplevas med raka sexor men ibland är inte budgeten tillräcklig... Upplever 318 som otroligt mkt trevligare än ex. 116; tråkigare motor får man leta efter... Hur eller hur, allt beror på vad man är ute efter; min 318 ska bara fungera som brukis då jag inom kort ska införskaffa en z3 m coupe...
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag har kört 116i och 118i och skillnaden är enorm verkligen. Vill man ha en snål men hyffsat pigg bil så är 318i säkert helt okay. Själv saknar jag 2,2 sexan som verkligen var perfekt. Alla behöver ju inte 218 hk men vill kanske åka sexa för ljudets skull. En riktig miss av BMW tycker att inte erbjuda lite mindre sexor.

//Lövet

Precis, Andreas! Varför tillverkas inte lite mindre sexor!? Det enda felet med 318, enligt mitt tycke, är just ljudet!
St
36
Strebern
BMW 320d Touring -08
Har en 320d touring, 177 hk diesel med efficient dynamics, den ligger ca 1 dl över angivna förbrukningssiffror, borde bli nåt liknande med en bensinare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.