AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.579

Vaxa en lackkonserverad bil?

Sida 1 av 2
Gjorde nyligen för första gången en lackkonservering ( lahega) på bilen, och undrar ifall jag ändå kan köra med lite sprayvax efter tvättarna?

Har alltid tidigare vaxat bilen en gång i månaden, men beslöt mig för att köra en lackförsegling för att slippa det ständiga vaxandet. Dock så har det börjat klia lite i fingrarna och jag tänker ofta på att spraya på lite spray vax efter tvättarna för att få ännu finare glans, men kommer spray vaxet ha en negativ effekt på lackkonserveringen?
Jag har lagt på ett sprayvax på ditec behandlad bil och de funkar utmärkt. Gjorde de första gången nån månad efter ditec behandlingen och har fortsatt i över 1 år med de. Tycker att lacken fortfarande är ren och lättskött nästan 2 år efter ditec.

Efter att ha läst några andra trådar så tycks ju grundtipset vara att INTE lägga på nånting efter lackkonservering.

Tänker fråga bilvårdsfirman jag anlitat.
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Tjenare,

Min arbetskollega har låtit lackkonservera sin bil och dom hade sagt till honom att han med fördel kunde vaxa bilen en gång om året för att hålla skyddet uppe så länge som möjligt.

Mvh Brännwik
Det går alldeles utmärkt att vaxa en lackbehandlad bil. Jag använder sprayvax efter tvättarna ibland på min Mr Cap:ade bil. Dock mest för avrinningens och glansens skull än skyddet

Bones: Samma syft har jag haft och ingen skada skedd efter 2 år enligt min bedömning. Lacken är bra, dock är de dags för en upprepad försegling i vår.

Man vill ju ibland få riktigt riktigt bra finish på bilen, även nån månad efter lackbehandlingen (såklart). Då räcker inte bara en tvätt enligt min mening.
Är nöjd med ditec 2 år efter behandlingen.

Mvh
Lo
33
Lokkin
BMW 330 Ci
Jag frågade samma sak på de ställen jag ringde runt och frågade pris hos.

Svaret var ungefär samma. Så länge det inte är slipmedel i vaxet gör det ingen skada, frågan är bara hur mycket nytta det gör.

Jag kommer använda sprayvax efter tvätt själv, mest för att undvika kalkfläckar.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
varför envisas ni med detta sprayvax? när ni ändå har kostat på bilen en lackförsegling och den är blank och fin efter den proceduren kan ni lika gärna lägga på en lackförsegling för det är mycket lätt att jobba med för hand och ingen tid tar det att tala om då bilen från början är fin. Jag har frågat generalagenten för proffsmedlet skandinaviskt hårdvax och där säger man att läggs det på en eller flera gånger efter lackförsegling så bygger man på det skyddande skiktet mer och mer och på så sätt skyddas lacken än mer än vad första gångens lackskydd gör och detta sprayvax försvinner väl lika fort som det kommer på plats, nu får man som privatperson sällan köpa dessa proffsmedel men clas ohlsson säljes proffsmedlet skandinaviskt hårdvax till oss amatörer och vill du ha den yttersta glansen då använder du högglansvaxet men det bygger du aldrig på skyddet utan det är nog liknande sprayvaxet bara blankt för stunden
mvh Uffe/bildock
bildock:
De är som du säger men..
- Ditec är de som erbjuds på orten, inget påfyllningsmedel finns va jag vet.
- Sprayvax ger hög finish t.o.m. nästa tvätt och ditec tycks bestå som underlag.
- Känns tveksamt att lägga annat lackskydd på ditec, eller borde man prova?

Helst skulle man göra hela proceduren själv, från början till slut

Mvh
Jag använder sprayvax mest för den fina avrinningens skull, sedan blir det en, om än temporär, extra fin glans.

Jag har inga illusioner om att sprayvaxet skyddar bilen. :)

Re
61
Rekrobban
735ia-83a
540i/5-93
530ia-93
hej jobbar själv inte lack konservering så mycke tycker det e sådääääär men visst kan man vaxa en lack konserverad bil...
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Vaxa på lackskyddet fungerar fint! det håller skyddet "skyddat".
Dessutom är det svårt att låta bli att vaxa!..det hör ju liksom till halva nöjet?! om man gillar sin bil.

Jag lägger bla ovan nämnda lackskydd "Lahega Topseal 34" och har bara haft positiva erfarenheter av eftervaxning av densamma.

Mvh
Skalman
er
21
eric.u
520d Touring -09
Halloy

Jag har lackbehandlat bilar en tid nu.

Och var jag kan säga så är det att varje bil har sin lackhistoria.
Vissa bilar som kommer in verkar som att dom är doppade i silikon och snudd på att den normala rubbingen inte biter.

Medans vissa bilar bara älskar rubbingen och det räcker nästan med 1 rubbingsteg för att få kanonlyster.

Jag använder mig utav Lahega 36 och 37 a,b.

36an är lättjobbad och håller i min värld ca 1år.
Lahega 37 är ett tvåkomponentsskydd som jag måste säga är fenomenalt bra.

Men som alla lackskydd så är dom aldrig bättre än dom blir behandlade under sin livstid. Dränker du bilen med kallavfettning 1 gång per vecka är det få lackskydd som håller mer än ett par tvättar.

Det är att rekomendera snälla avsedda för bilbruk schampon och aldrig avfettning. Sitter smutsen hårt så ta en svamp och handtvätta efter nogrann högtryckstvätt. Asfaltsfläckar tas bort en och en med avsett medel, lahega 49 om jag kommer ihåg rätt.

Så, inget skydd är bättre än det blir behandlat. så tar man hand om sin bil tycker jag absolut man ska investera i ett lackskydd.. Struntar man i sin bil och kör den i OK tvätten etc. så tycker jag man kan fortsätta med det och spara pengarna för du får ingen valuta för dom ändå.

En annan vinkel, en bil jag behandlade, personen kom tillbaka efter 1 år och hade inte tvättat bilen en enda gång sen han varit hos mig. Jag tvättade bilen och skyddet hade hållit så jäkla bra under all skit så jag behövde bara toppa på med samma skydd utan rubbing.. Det är en tankeställare.. Tvätten sliter på lacken den med...

Mvh
"Det är en tankeställare.. Tvätten sliter på lacken den med..."

Visst är det så. Det flesta gör lackbehandlingendet för att få en ren och fin lack som är lättvättad. Tänker man ändå endast tvätta bilen 1 gång om året så kvittar nog behandlingen. :-)
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
bildock: "Skandinaviskt hårdvax" från Autosmart är inte alls något proffsmedel. Det ingår i deras konsumentserie och motsvarande proffsmedel från samma företag heter istället Platinum.
Visa användare
886
bildock
eric.U
ett bra inlägg du gjort! jag hade själv ett långt inlägg ovanför och glömde bort tvättmomentet, men det är som du säger desa tvättar!!!! där man använder avfettning och högtryck.....och kanske automattvätt med borstar......
jag vill förorda om man kan att endast använda handljumt vatten och handtvätta då först får man optimal livslängd på lackbehandling och konservering, all denna mekaniska åverkan tar bort lackskyddet

Men till slut behövs väl en omgång med avfettning? själv använder jag en sudd med lite lacknafta, som blir så brun så brun av alla asfaltsfläckar sedan endast lite BILSCHAMPOO därefter ren och fin bil och dagen efter en lätt förstärkning med en förstklassig lackförsegling och bilen både pallar för väder och vind och är lättvättad.

Den här proceduren gör jag bara en gång under vinterhalvåret så det är aldrig betungande, däremellan bara handtvätt som beskrivits ovan. Men kom ihåg!! dessa avfettningsmedel i tid och otid förstör mer än vad det tillför, men någon gång under vintern är ofrånkomligt, jag har även provat att bara tvätta men till våren var bilen sådan att en omgång under vintern var att föredra
mvh Uffe/bildock
er
21
eric.u
520d Touring -09
Hej

Jag menar att man ska höra sig för med dom som gjort behandlingen och fråga om dom vet någon avfettning märke/modell som dom vet att sin behandling tål.

Regel 1 är att man aldrig ska gå på med en svamp på en bil som man endast sprayat schampo på.. Man måste skölja av löst grus m.m. innan svampen nuddar lacken annars har du lika mycket repor som automattvätten åstadkommer.

Kul att ni gillade mitt inläg.

Det som repar lacken är den manuella tvätten som sker mot lacken direkt.
svampen, silikon skrapan, semskinnet

högtryck, milt schampo repar ej lacken.

Gemini__
eric.u: Instämmer, inlägget var informativt och objektivt. Finns inga dundermedel, sunt förnuft och rätt metoder krävs för att bibehålla skyddet.

Mvh:
Thomas
Visa användare
886
bildock
eric.U
återigen har du alldeles korrekt rätt i det du skriver. Mitt inlägg ovan får inte missförstås men det kan göras, självklart används inte endast bilschampoo utan det är när bilen ska handtvättas som det blandas i alltså som eric.U talar om en helt ren bil fån grus och smuts INNAN någon tvätt sker med svamp.

Det här är ett helt livs erfarenheter med bilar som anger här och det är metoder som funkar klockrent för mig med minimalt jobb, naturligtvis finns det fler former som ni andra använder syftet med inläggen var att påvisa det finns vägar att gå som man kanske inte tänker på då de flesta idag kör in i en automattvätt där samma vatten bara går runt och till slut innehåller ganska mycket........ jag vet inte hur ofta vattnet byts eller om det tillförs en mängd rent vatten vi varje tillfälle men jag använder INTE den sortens tvättar
mvh Uffe/bildock
er
21
eric.u
520d Touring -09
Jag kom bara att tänka på en person som jag hjälpte med en lackbehandling.
Han frågade mig sen hur han skulle sköta lacken...
Jag svarade, med omtanke, enbart handtvätt, inga maskintvättar på macken..

Han kom nästa år och sa att han gjort som jag sa... Bilen var full av repor, djupa sådana.
Han hade sprayat på schampo och gnuggat bilen ren sedan sköljt av. varje gång..

Då var jag nära att bryta ihop.. :)

Men man lär så länge man lever..
Jag bifogar en länk om avfettning från automotor sports hemsida Länk

mvh eric
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det största problemet med just bilvård är frånvaron av bilvård hos de såsom kanhända icke besöker AP. Automobiler köps nya, det ojjas hur mycket de tappar i värde och efter 3 år med kanhända 15 tvättar byts de ut och samma visa igen. Om bilar sköttes om såsom de görs(eller till viss del gjordes) i prima förbundsrepubliken tyskland, där en prima skinande automobil på uppfarten äro en förlängning utav välvården och grannarna pekar undrande vad som sker om bilen förfaller såsom äro en effektiv pedantmetod.

Dagens automobilers ytterst snålt tilltagna lacktjocklen, 25-50My emellanåt gör att motorhuvar med några små stenskott mår hurdå av prima högtryck?

Ett litet lacksläpp vid ett stenskott fläks upp.

Allt hänger samman med knapptryckeriets räknenissar....

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.