|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Lite orättvist att jämföra en 996 C2 med en BMW M5. Bilarna har sin tjusning var och en på sitt sätt. Jag tyckte själv att en 996 C2 kändes lite "klen". Det beror givetvis på vad man relaterar till. Jag skulle uppskatta att en C2 går ungefär som en BMW M3 (E46). Porschen känns dock speciellare att köra än BMWn. Dess viktfördelning med motorn bak ger ett enormt grepp ut ur kurvorna och styrningen känns lättare då det är mindre vikt över framhjulen. Det finns en anledning varför Porsche har sina anhängare. Jag valde bort 996 eftersom jag ville ha en råare känsla som bara de äldre bilarna förmedlar. Som alltid när det gäller dyrare bilar så måste man ha lite tålamod när de ska säljas. Det kan ta tid innan rätt köpare dyker upp. Antingen väntar man eller så får man gå ner i pris så att bilen blir attraktivare för ett flertal personer. Det är priset som styr efterfrågan. Historiskt sett har Porsche haft ett stabilt andrahandsvärde. Jag tror att 996orna börjar närma sig en undre gräns, särskilt när det kommer till 996tt. Här är en som antagligen är importerad från USA och milen avser miles: Länk Som alltid bör man låta en kunnig person gå igenom bilen innan köp. Ett test på ett Porsche Center kan vara väl investerade pengar. |
|
| Lite klen... Jo jag tackar! Ja det beror sannerligen vad man jämför med. =) Frågan blir då automatisk, vad jämför ni med? | |
|
Ibland kan ens förväntningar spela en ett spratt. Har man kört bilar med prestanda eller som i mitt fall även motorcyklar så blir man automatiskt lite avtrubbad. Jag ville ha något som ingav lite respekt och krävde något av mig som förare tillbaka. Den 993tt jag köpte har inga livremmar i form av antisladd och mer effekt än vad man någonsin kan tänkas behöva på allmän väg. Egentligen borde bilen inte vara godkänd att köra på allmän väg. Med fel person bakom ratten slutar det illa. Vägen tar slut långt innan man hinner utnyttja all prestanda. Det gör att man hela tiden måste vara steget före och hålla sig inom ens egna, vägen och bilens gränser. Man måste med andra ord ha god självkontroll. Det i sig är en utmaning. Svaret på din fråga är att 996 C2 inte motsvarade de förväntningar jag hade. |
|
|
Jag kan så klart inte säga med 100% säkerhet att de två 996 C2 jag provade gick som de skulle men de hade en jämn och fin gång iallafall. Är nog lite som Harmon är inne på, att det handlar om förväntningarna man har innan som kanske var för höga. Eller också maskeras accelerationen av den relativt låga ljudnivån. Men jag hade ganska höga förväntningar på M5:an också. Jag upplevde också att M3e46 gick bättre om vi talar rakt fram prestanda. Men jag skulle inte kalla 996 för klen det vore orättvist. Kan bara konstatera att vissa bilar ska man inte provköra utan bara fortsätta drömma om. Misstänker att man skulle bli besviken (beroende på skyhöga förväntningar) om man provar vissa Ferrarimodeller också ;) |
|
|
Man skall inte heller glömma att en 996 C2 är instegsmodellen och det finns betydligt hårigare modeller. Jämföra instegsmodell (996 C2) mot topmodell (M5) är inte heller en helt rättvis jämförelse, även om prislappar spelar in. Om C2 vore alldeles för bra så skulle det vara svårt för porsche att sälja S, turbo, gt3, gt2. Det lilla (mycket lilla) jag kört 996 var den en jubileumsmodell (40-jahre) och prestandan var inte att klaga på även om naturligtvis många andra går snabbare. Mycket med porsche är att det är ändamålsenliga bilar. Dom håller och trivs med hårt arbete under lång tid. Man köper alltså modell beroende på användningsområde. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Jovisst, allt är ju relativt... Ja kan hålla med om att en vanlig C2 inte är något speciellt så sett. Men när det gäller äldre 996 och M3 E46 så finns det inte så många andra bilar som är mer effektiva och användarvänliga i den prisklassen. De är ju dessutom i princip exakt lika snabba. Att jämföra med en dubbelt så dyr bil är ju inte heller riktigt rättvist. Att ljudisoleringen skulle vara bra på 996 håller jag verkligen inte med om... |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Om ni gissar på ett rimligt försäljningspris för bilen, vad tror ni då? Alltså vad skulle man annonsera den för att bli av med den? 250'? 270'? 300'? Mvh Johan |
|
Tror att det är väldigt svårt att sälja en Porsche i rådande lågsäsong om det inte är "svinbilligt". 300´ är sannolikt för mycket för en bil som inte utmärker sig något större. Den har dessutom gått ganska mycket. Begära 270´ med ett slutpris på 240-250´ kanske... |
|
| Är det här är samma bil? Länk | |
|
RMS Problematiken på minner mig om magnesium pinbultarna som brukad ge sig på föregångaren 911 från 70 & 80 tal, till den låga kostnad av 11.000:-/per olje läckagegetillfällen, då snittlönerna i Sverige var på ca:8.700:- Netto, Visst är det kul vara snabbt flyttbar och ha väskan packad (nej jag är inte packad) Lättvikt i all ära, men ändå? P.S testpiloter av denna typ av bil borde avrättas på plats. |
|
|
"Jämföra instegsmodell (996 C2) mot topmodell (M5) är inte heller en helt rättvis jämförelse, även om prislappar spelar in. Om C2 vore alldeles för bra så skulle det vara svårt för porsche att sälja S, turbo, gt3, gt2." Att man kallar den ena för instegsmodell och den andra för toppmodell tycker jag är helt ointressant. Ska man ändå prata instegsmodeller så tycker jag nog snarare det är 924/944 resp. Boxter i såfall. Att jag jämförde just med en BMW var för att många på forumet säkert åkt/kört M5 men kanske inte Porschen. Tror du verkligen att man medvetet gjort bilen sämre för att öka skillnaden till storebröderna? "Att jämföra med en dubbelt så dyr bil är ju inte heller riktigt rättvist." I detta fall var Porschen nästan dubbelt så dyr som BMW:n. En C2 -00 resp -01 för runt 300´ och BMW M5 -02 för 169'. Liknande mätarställning men BMW var i bäst skick. Sen håller jag med om att driftkostnaderna är högre för M5. Min egen personliga slutsats var att M5:an vann på de flesta punkterna som var viktiga för mig förutom att Porschen ser läckrare och sportigare ut (på utsidan). Ska man däremot ägna sig åt bankörning så är Porschen det självklara valet. Som redan nämnts bra bromsar och väghållning och den tål att pressas hårt och länge. En BMW M5 tar inte jag ut på banan, för tung och klumpig den skulle käka däck och bromsar i mängder. Vill inte klassa ner på Porschen men den uppfyllde helt enkelt inte mina förväntningar och passade inte till mitt tänka användningssätt (en kul men ändå hyffsat bekväm bruksbil som aldrig eller mycket sällan skulle ut på banan). |
|
|
Exilim: RMS är åtgärdat på senare modeller (01- tror jag det var). Sedan har nog de absolut flesta reparerats av tidigare modeller också. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Tycker BjörnB för ett vettigt resonemang... En 996 kan mycket väl användas som åretruntbil men ställer man höga krav på komfort och utrymme så finns det många bättre bilar. Porsche är en sportbil som tål att användas året runt utan att ruinera en. |
|
|
Angående det där med vinterkörning. Förra vintern var jag uppe i Norrland och körde alla modeller i Porsches utbud utom GT3, GT2 på en frusen is samt vinterlandsväg. Körningen på is gav en verkligen förståelse för hur de olika modellernas balans fungerar. Roligast att köra var faktiskt 911. De är lätta framtill. Gasar man för mycket så understyr de och släpper man lite så kommer bakändan. Hemligheten sitter i gaspedalen. Genom att dosera rätt ställer man upp bilen så som man vill. Boxter S och Cayman S kändes lite giftigare i och med sin mittmotorkonstruktion. Det gällde att vara snabb då bilen snabbt kunde växla mellan under och överstyrning. På halt underlag kräver de mer av sin förare än en 911. Med antisladd systemet igång och en bil utrustad med automatlåda gick det att hålla gasen i botten runt banan utan större dramatik. Bilarna som kördes på is var utrustade med specialdubb vilket gjorde att man fick fin kontroll på det hala underlaget. Cayenne Turbo bilarna hade vanliga dubbdäck. Sättet de tog sig fram på hinderbanan och hur pass hård körning de klarar av imponerade på mig. Man kunde utnyttja lastväxelreaktioner och ställa upp bilen på sladd i värsta rallystil. Fyrhjulsdriften bet fast hjulen i underlaget och den stack iväg. Det är nästan mer underhållande för passagerarna än föraren. Det är trots allt en tung SUV vi kör. Inte ens Porsche kan trolla bort det faktumet. Med dubbfria vinterdäck på vinterväglag är det som att köra vilken bil som helst. Man kan utan tvekan köra en Porsche året runt om man så vill. Med antisladdsystemet igång har man inget att oroa sig för så länge man håller sig i skinnet. Markfrigången skulle kunna vara ett problem beroende på vilken typ av vinterväg man kör på. I övrigt tar den sig fram lika bra eller bättre än vilken annan typ av bil. Eftersom tyngden sitter över bakhjulen så kommer den att få bra grepp i underlaget. Man behöver inte köpa en C4/C4S för att ta sig fram på vintern. Det går lika bra med en C2. Dock var 997 C4S den bilen som var trevligast att köra överlag om man tänkt sig att använda den till vardags. Då har man ingen större glädje av effekten en turbo ger och karaktären är trevligare då turbon dödar ljudet. Dilemmat är att man så gärna vill åt det motorblock som sitter i GT3 och Turbo. Ibland kan man inte få allt. En 996 tror jag är väl så bra att köra med som en 997 på vintern. Det finns ägare av 993 som kört 30- 40 tusen mil med sina bilar året runt i över 12 år utan några större bekymmer. En kille i alperna har kört 25- 30 tusen mil med sin 996tt. Förutsatt att de sköts rätt håller de länge. |
|
|
Björn; En M5E39 är självklart brutalare med 90hk/ca 150Nm i övertag och V8'ans brutala vrål men en 996 kränger betydligt mindre och känns mer lätthanterlig vid aktiv körning pga vikt/body roll etc - känns mer som man klär på sig bilen och man blir ett med den. Men som 3:e bil i hushållet så skulle det bli 996 och en M5 som 1:a bil ;) M V H Stephan |
|
|
En nyare beg Porsche blir troligtvis bra mycket billigare att bruka över tiden. Jag tittade på några beg 997:or innan valet föll på S5:an. Ville ha stora motorn(S) och dom begärde lite för mycket, men när Audin ska bort kan jag mycket väl tänka mig en Porsche. Det känns om nästa steg i evolutionen. Fick möjlighet att testa en gt2 i somras vilket gav mersmak, men för brutal att kunna leva med i längden. Då är 997s den perfekta kompromissen tror jag. Du får en fin bil från 600" om du kan vårda ömt och få mycket "körlek" tillbaka. //Stefan |
|
|
Om någon är spekulant på en 996:a så kan jag rekommendera en -02:a eller nyare, mest pga följande: 1) maskinskadeförsäkringen gäller fortfararande pga bilen är under 8 år 2) uppdaterad motor, exempelvis inga lagerproblem längre 3) modernare överlag, både inuti och utanpå Kör sälv en 996 C2 Cab -02 sedan snart 2 år tillbaka och är sjuukt nöjd med bilen. Inget krångel med bilen, rimliga ägandekostnader, bra pris på delar/service samt trevligt bemötande från de Porsche-verkstäder jag besökt. |
|
|
"Lagerproblem" får du gärna utvecka lite... En "faceliftad" 02- är naturligtvis att föredra, men det skiljer ju en del i pris... |
|
|
Johan: Jag står inför samma dilemma som dig, har i några månader tittat på 996TT och funderar på hur säljbar den är eftersom jag lär tröttna efter ett tag, precis som du... De bilar som har varit manuella med rätt skick och utr har försvunnit efter nån månad eller två förutsatt att priset varit korrekt satt. Jag har pratat med två Porsche Center och de säger att de bilarna är absolut säljbara och att de har börjat året bra. Men frågan kvarstår, kan 996TT falla mer eller är botten nådd? De vanliga 996orna tror jag kommer stanna runt 250-300k då får så många upp ögonen för dem så att det kommer att finnas köpare till många. Har tittat en del på ägandekostnaderna och måste säga att de är förvånansvärt låga på 996. 996TT lär väl vara en modell som folk alltid vill ha, personligen så tittar jag inte alls åt de andra 996orna då de blir för långsamma eller för dyra. Men Porsche är inget undantag. Rätt utr, skick och mil till rätt pris går alltid att sälja, precis som alla andra bilar? There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hmm, själv har jag börjat snegla på 997:orna. De är väldigt mycket snyggare, eftersom de i mitt tycke ser ut som en uppskalad äldre 911! Men vilka priser, 4 år gammal 600 lök. Gaspedal, de flesta porscharna verkar "bottna ut" nedåt 200-ingen, sedan blir de liksom inte så mycket billigare utan börjar gå åt andra hållet istället. Man ångrar lite att jag sålde den 911 RS -92 jag åkte runt i 1997..... Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.