|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Funderar lite på att köpa en 996:a men vet egentligen inte mycket mer om bilen förutom att den låter roligt ser väldigt trevlig ut och mättar ett habegär som funnits där sedan länge. Är det någon som har erfarenhet? Funderar på en fl -02:a men vet inte riktigt vad skillnaden är? Någon? mvh | |
|
Porsche Club Sverige Länk Porscheklubben.se Länk Här borde du kunna få svar på dina frågor. Ska du ha bilen som en häftig bruksbil eller som en entusiastbil? |
|
| Lägg till pengar och köp en 997 istället eller slå till på en 993 turbo. Min personliga åsikt liksom många andra är att 996 är en av Porsches sämmre bilar kvalitets mässigt (+ dom är för vanliga) | |
|
Tanken är att använda 996:an som bruksbil under sommarmånaderna. Jag har dock kikat lite på -00 -01 också. Skulle vilja försöka hålla ner budgeten runt 300k strecket. |
|
| För runt 300k lär du ju inte få en -02 iallafall. Det är ytterst få -02 som är till salu för under 400k. Med den budgeten så skulle jag leta efter en 993 istället. Skulle tro att 993 håller värdet betydligt bättre med. | |
|
Kollar lite på 996 emellanåt. En -00:a kan du nog hitta för neråt 300´. Jag är ingen Porsche expert men som jag fattat det är 996 att föredra framför 993 om man ska använda som bruksbil. Den är också billigare att serva. 996 har inte alls stått sig i pris som de tidigare modellerna, om det beror på att kvaliten är sämre eller att den helt enkelt massproducerats vet jag inte. Klart man hellre tar en 997 men då räcker inte 300´ bara till handpenningen ;) Pelle, hur yttrar sig kvalitetsproblemen hos 996? |
|
|
Fjollbil!! Antingen en manlig Porsche som 928 GTS eller en riktig 911 som kräver sin man, att köra tidig 80tals turbo eller t.ex en RUF CTR är annat än att trycka ur PASM med knappen när man vill vara "wild and crazy" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Visst är jag väl medveten om att jag inte får en -02:a för 300k men som sagt har jag kikat lite på -00 också. Just nu har lite svårt att motivera prisökningen för en -02:a då jag tänker använda bilen dagligen. En 993 är för tillfället inte intressant. |
|
|
Allt beror på vad du är ute efter. En billig 996:a kan börja kosta mycket, men hittar du en med bra dokumentation och kanske en svensksåld bil är det bara att slå till. Som kul brukshobbybil är 993:an trevlig och billigare, dock inte lika snygg. En tidig välhållen C4 är fantastiskt rolig att vardagsåka med. Lycka till. Gr8ride |
|
| Som andra antytt, är det budgeten som avgör! Klart man vill ha en sen -02 --> pga faceliften, och hästarna inte minst (+20), men å andra sidan: Finns pengarna kan man ju lika gärna köpa en 997... :) | |
| rek hitta en fullutrustad 996 4S, gärna med Power-Kit på 345ps, har all teknik som en 996TT men en sparsammare motor, trots en fantastisk bil, kommer även över 300+km/h | |
|
Hade en 996 C4 -01 förra vintern. Kalasbil som drar ca 1.1L/mil vinterkörning med normal trafiktakt. Service är billigare än Volvo och reservdelar är inte heller speciellt dyra. RMS är väl det som vanligast före -01. En kompis har en -00 och han får byta packning ung. vartannat år för att det ska hålla tätt. Det är inget måste utan mer om man vill att det ska vara supertätt - men man får tänka på att det är en gammal bubbla ;) Ljudnivån ligger ganska högt (om man ska bruksa den), men drivlinan är i paritet med M3E46. Det som skiljer bilarna prismässigt är specs på bilen. Jag köpte en av de dyraste -01:orna men då fick jag en tokutr. bil där allt var dokumenterat. De billigaste har knappt skinn (man kan få skinn på de flesta ytor i bilen ;)) Däremot så kan man glömma att hitta en bil med farthållare.... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
min absoluta favvo Länk självklart efter Gemballa Mirage CGT |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Stephan, vad är RMS? Är väl också lite småsugen på en Porsche, det var nästan 10 år sedan sist, och 996:an verkar vara förhållandevis billig att äga. Såvitt jag vet så är modellen innan 993 dyr att äga, liksom 993 till viss del. I alla fall om man ska använda den som bruksbil, vilket jag lär bli tvungen till. Mvh Johan |
|
Johan; Det är en packning (Rear nånting Seal) mellan motor/växellåda som pga ett tillverkningsfel i blocket gör att den inte sluter tätt. Resultatet är att det alltid hänger några droppar olja under bilen. 996:an är billiga att äga kontra andra familjebilar eftersom andrahandsvärdet är bra. Själv körde jag 800 mil under vintern/våren och tappade 0:- i värdeminskning :) Men sen vet jag att >2001 är mer eftertraktade än tidigare modeller just för att detta är det första ev.köpare informeras om när de besöker porscheforumet. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
hmm så du menar att -01:orna är besparade detta problem? därifrån är ju inte steget speciellt långt till en 02:a.. att det alltid ska dra iväg så över vad man tänkt från början desutom gick en fin dokumenterad -00 precis framför näsan på mig idag! jag skickade ett bud och ägaren hade precis hunnit sälja den för mindre än vad jag bjöd! :( bara att börja söka igen då.. |
|
|
2002 kom faceliften och det skiljer ca 50' mellan en 01 och en 02. På 2001 så fick man elektrisk öppnare till motorluckan och bagageluckan, innan så var allt wirestyrt. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
pre '02 har PCM1 (CD navi) samt analogt ljudsystem sen '02 PCM2 (DVD navi) samt digitalt ljudsystem i princip har alla "narrow body" 996 mer eller mindre problem med RMS men bytet sker på garantin om man har Porsche begagnadgaranti, vilket man kan köpa till, dock max 8år gammal för Porsche:n vara (GT3's motorkoncept härstammar ifrån GT1:an, alltså en helt annan motortyp) |
|
|
Rear Main Seal tror jag det står för. Jag skulle inte tveka att köpa en 996 även om jag tycker den ser lite tam ut i fronten på vanliga Carreran. Flåklypa |
|
|
Börjar leta lite 996 för att på lite koll. Skulle vilja ha lite feedback på följande tre vagnar: Länk Länk Länk Vad är era erfarenheter av tiptronic lådan? Är det i princip en automatlåda? Ska man undvika den? |
|
|
Bil 1 är klent utr. tycker jag. Varken skinn på instrumentbräda, ratt eller alcantaratak. Navin är ingen prio för den är totalsunkig (typ som BMW's mk1 navi). Bil 2 är bättre, bättre utr, tyvärr verkar det sitta en eftermarknadsnavi/stereo eftersom dvd-navi inte kom förräns på 997. Bil 3 är bra om du hade tänkt uppgradera till aerokit eftersom det kostar sin slant om man inte vill ha glasfiberkopia... Sportavgassystem + sportchassi (M030) är ett stort plus. Däremot så verkar ingen ha Li-tronic (Xenon) vilket jag tycker är ett krav på en 996. Ingen tycker jag är klockren om jag jämför med vad jag hade och specsen på min....Eftersom det finns så många 996 så tycker jag man ska ha råd att få vara kräsen ;) M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.