AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.346

finns det någon som har ångrat sitt köp av svartmetalic lacken?

Sida 1 av 2
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
jag har alltid sagt att jag inte ska köpa en svart bil men så blev det tillfälle...det dök upp rätt bil rätt pris...annars är bilen underbar men börjar undra om det var fel att köpa svart....smuts syns mycket tydligare o snabbare än på andra färger...eller är det bara därför för att det är vinter nu och mycket mer regninga o skitiga dagar...kanske blir det bättre på sommaren....finns det någon mer här som har samma ånger eller någon som har något positivt att säga om svartmetalic lacken...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jo tack, mina 2 senaste innan denna var svartmetallic, en plockades ut ny och den andra hade några år på nacken. Så j-vla tröstlöst att komma hem efter 1,5 timme på GDS-hallen för att upptäcka att dammet redan letat sig till karossen. Det första man vill göra när man kommer hem från tvätteriet är att plocka fram den egna slangen och spola av bilen !!!!!!!!!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Just det, något positivt ville du ha.

När bilen väl ÄR ren så är det den överlägset snyggaste färgen på en fin bil. Utan konkurrens!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Svart på BMW är snyggt...nackdelarna?...tja,visst...skiten syns direkt,men det är inget större problem tycker jag(har just diamantsvartmet. på 735:an).
Såå fin efter lite puts :)

Ska man ha en lack som är "förlåtande mot skit" och tämligen vanlig så är en silvergrånyans(lite mörkare än ren silvermetallic) ett bättre val ev.

Mvh Janne.
Supernöjd både med min nuvarande Cosmosschwarz 540iM/6-96 som dock endast år ett och två användes mer än typ till från bes, den första BMW: n var solid svart (Schwarz 086) även den perfekt, skulle säga har man problem med att bilen ser skitig ut, ja då har man inte tvättat den veckan=)

Stephan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Den veckan!!? Räcker ju med att köra hem från tvätten i fel väder eller på en osopad gata så syns ju skiten och dammet. :)
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
mja ångrat och ångrat vet jag väl inte, carbonsvart är ju onekligen en snygg färg när den är ren och det är den väl just efter avslutad tvätt och ca 100 meter bilfärd där efter...;)

Det blir en hel del tid i tvätthallen.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Har 2 svarta bilar (en Bmw) och skulle inte säga jag stör mig så mycket på att den nästan aldrig är ren. Det går ju alltid att fixa till med en tvätt men att man ser repor och stenskott betydligt lättare stör jag mig oerhört på.
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
Jag har 2 svarta bilar en metallic o en solid.
Ångrar inget i dagsläget, men gillar att pyssla om åken lite.
Tycker inte att en tvätt i veckan e speciellt mycket.

Som sagt var, svart e en riktigt grym färg när den är ren o väl vaxad.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Är bilen smutsig är den inte snygg, oavsett färg. Är den ren är den däremot mer eller mindre snygg beroende på vilken färg den har.
Är det bara jag som upplever att en svart bil (safirsvart metallic) inte ser så jätte smutsig ut de dagar då det är regn-väder eller snöväder ute. Vid fukt ser den ju snarare nytvättad ut i vissa vinklar.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det räcker med att regnet faller på en svart bil och sedan torkar upp så är den skitig pga kalkavlagringarna som fastnar.
Köp ALDRIG en mörk bil om ni är nogranna med att bilen ser ren ut och om ni inte är tvättfreaks som är viliga att lägga ner flera timmar i veckan på att tvätta bilen. Så jävla roligt är det inte att tvätta bilen ... tid är pengar ..
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
ja...men vi har redan köpt.....a det är nog inte ett jätte problem....vad då man får tvätta kanske lite oftare men då blir det värt....tycker jag....
Förrförra bilen, en 320iT hade safirsvart metallic. Kanonsnyggt när den är rent vilket tyvärr inte är särskilt länge.

Jag lackbehandlade och det är lite lättare att endast behöva spola av den ibland än tvätta varje vecka.

Är man pedant och nytvätt-look freak så är det inget bra val av lack! :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
H-S: kalkavlagringar finns inte i regnvatten utan i kranvatten:)
Finns faktiskt en del som sparar regnvatten och slår över ett par hinkar efter att de tvättat bilen och låter den självtorka istället för att skinna bilen.
Blir det avlagringar efter regnvatten så beror det på att bilen är dammig/smutsig i sig själv

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Däremot de som har en fin alpinvit BMW skall inte slå på regnvatten om det blåst från sydost senaste veckorna :) Men då går ju kalket bättre istället..
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Man kan vända på resonemanget: Det finns få lacker som är så belönande att tvätta som svarta. Bilen blir verkligen mycket snyggare när den är nytvättad. Min nuvarande släde är grafitgrå och det är inte lika stor skillnad mellan ren och smutsig - alltså inte lika kul att tvätta, även om det blir mer sällan... :)

/ElakaKatten
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nockenwelle: Även lite skit klär en skönhet :)
Har själv en svart bil, och just nu får man nästan hjärnblödning när man kommer ut till uppfarten (efter 4 veckors "hinner inte")
Igår efter en tur på grus(rättare sagt lervällings)väg så var den lika skitig som en landrover halvvägs genom regnskogen :(
Nä det här vädret är ohälsosamt...

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
lob
Håller med om att svart är otacksamt att hålla rent men å andra sidan sååå snygg när den är ren. Förutom färgen i sig så är ju färgkombinationen lack/interiör viktig. Skulle t ex inte vilja ha en svart bil med svart skinn. Trivs utomordentligt bra med den kombination jag har men den är förmodligen den sämsta man kan ha om man ser praktiskt på det hela. Tycker t ex inte att vita bilar är så upphetsande rent generellt men jag hade en vit 535 E34 med oxblodsröd skinninredning och snygga fälgar. Riktigt snygg !!

Länk
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Diamantschwarz FTW!

Tycker det är en riktigt läcker färg men visst blir den skitig snabbt. Tvättar den 2-3 ggr i veckan på sommaren om jag kör mkt. Bor nära en gds-tvätt så att åka in där och spola av pollen är inte så jobbigt. Iofs blir nog mer eller mindre alla färger läckra på e24:an ;)
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
lob:

håller med fullständigt.....så ser min svarta pärlan inuti:
Länk
jag tycker att den kombinationen är så himla snygg....det var faktiskt det som avgjorde köpet....annars hade jag kanske inte köpt svart om det inte var för den snygga ljusa interiören och hur bra den passar med svart exteriör...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.