AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.183

Vägverket har gjort min pickup värdelös... nästan.

Sida 2 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
W2k, säljer jag ett hus och gör vinst ska jag skatta för det, helt ok.

Antag att jag köper ett hus för 1 mille och kommer på att jag och grannen vill byta våra identiska hus med varann.

Våra hus har stigit till 2 miljoner och jag säljer mitt för 2 miljoner till honom och han säljer sitt för 2 miljoner till mig.

Helt plötsligt står jag med en reavinst på 1 miljon som jag ska betala ränta för. På vilket sätt har jag gjort en vinst? Jag bor fortfarande i samma typ av hus som varken ör billigare eller dyrare. Några pengar ser jag inte heller till.

Det enda rimliga är som det var tidigare att när jag säljer kåken 20 år senare och flyttar till en lägenhet och kan plocka ut 3 miljoner ska jag skatta för den totala vinsten på 2 miljoner. Då har jag dessutom pengar att betala skatten med.

Men man ska inte klaga på politiker man har ju trots allt varit med att rösta fram dom.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
BjörnB: Du har ju fortfarande gjort en vinst på en miljon, dvs huset du köpte för 1M är nu värt 2M. Det är denna miljon du skattar för när du väl använder den. Hur du använder pengarna är inte relevant. Du skulle ju lika gärna kunna köpa två nya 7-serier för pengarna. Då har du två fina bilar, inget hus förvisso, men du har alltjämt gjort en vinst på en miljon jämfört med när du köpte huset...

För övrigt skulle du och din granne ju kunna komma överens om att byta hus för 1 kr och slippa problemet. :)

Wilhelm Svenselius
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag kan inte köpa nåt för pengarna huset stigit i värde!

Den dag jag säljer huset och flyttar till en hyresläenhet kan jag plocka hem eventuell vinst och köpa 7-serier och då skattar jag gärna (nåja) för vinsten.

"För övrigt skulle du och din granne ju kunna komma överens om att byta hus för 1 kr och slippa problemet. :)"
Knappast ok för skattemyndigheterna att sälja ett hus långt under marknadspris.

Byta med grannen var bara ett exempel. För mig handlar det om att jag sålt och köpt ett annat hus i samma prisklass jag har föga nytta av att mitt gamla hus steg i värde då det nya ökat i samma takt.

Alltså jag har inte fått loss en spänn och inte heller fått ett finare hus ändå ska jag helt plötsligt betala skatt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller på och viss med er båda i era resonemang. Ett dåligt system har blivit ersatt av ett annat dåligt. Vilket som är sämst beror kanske på ens egna förutsättningar...Har inte räknat på det i detalj men jag gissar att jag drar mer nytt av de nya reglerna, dvs borttaget av fastighetsskatten ger mer än den nya avgiften + ränta på uppskov tar.

Men tillbaka till räntan som tas ut. Den är väl i och för sig ganska rättvis och egentligen inte grunden till problemet. Det är ju den oskäliga reavinstbeskattningen på permanentboende som borde ses över. Den minskar rörligheten och sättet den beräknas på är ju inte direkt sund då ingen hänsyn tas till inflation och möjligheten att tillgodoräkna sig föbättringar man gjort är väldigt begränsad.

___
//Ulf
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
"Den dag jag säljer huset och flyttar till en hyresläenhet kan jag plocka hem eventuell vinst och köpa 7-serier och då skattar jag gärna (nåja) för vinsten."

Precis, och då har du ur skatteverkets synpunkt fått ett räntefritt lån i typ 20 år. Det är det lånet de nu har infört ränta på.

Wilhelm Svenselius
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Förstår hur du tänker men jag håller inte med.

Observera, EVENTUELL vinst. Finns ingen som säger att huspriserna bara kommer öka, just ser det ut att gå åt andra hållet.

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Det går alldeles utmärkt att trafikförsäkra en avställd bil. Det är ju ett krav för att kunna ställa på fordon...
Källa: www.vv.se

Hinder att använda fordonet
I vissa fall får fordonet inte användas trots att det ställts på. Det gäller om fordonet har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning eller användningsförbud på grund av gammal obetald fordonsskatt. Information om detta får du i så fall på beviset om påställning som skickas till dig. Om du kan styrka att förbudet är upphävt genom besiktningsprotokoll, får du köra.

Källa www.polisen.se

Får jag köra en bil som har körförbud?Att en bil har körförbud kan i huvudsak bero på två saker:

Bilen är inte besiktigad hos bilprovningen inom rätt besiktningsperiod, körförbudet får då en administrativ karaktär, men bilen har inga eller endast brister som har ur trafiksäkerhetssynpunkt ringa betydelse.

Bilen har så allvarliga tekniska brister att den inte kan användas utan stor fara för trafiksäkerheten, till exempel har styrning, framvagn eller bromsar så stora defekter att bilen blir svår att manövrera på ett tillförlitligt sätt.
En bil med körförbud enligt punkt 1. ovan får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

En bil med körförbud enligt punkt 2. ovan måste bärgas från uppställningsplatsen för tranport till den plats den där den ska repareras. Därefter får bilen endast köras kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
commander_krill :

Visst går det att trafikförsäkra ett avställt fordon, men den kommer inte att vara giltig förrän bilen ställs på. Det går alltså inte att ha en gällande trafikförsäkring på ett avställt fordon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.