|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Upptäckte just att vv höjt skatten på min -86:a mazda pickup... med 45%.. från ca 1500 till ca 2300... Känns mycket surt, samma skatt på en sketen men praktisk skrammellåda som min jättebekväma 540... Och för vad... jo de vill jämna ut skillnaderna mot personbilar stod de på sidan... förmodligen en frukt av alla lb-reggade personbilsdieslar... Men varför var de tvungna att ge sig på min bensinpickup... Vet någon vad påföljden blir om man kör en avställd bil? Jag har för mig man kan teckna trafikförs även fast bilen är avställd? | |
|
Smart att överväga olaglig körning för sketna 800 SPÄNN!!!! |
|
| Dagens 1:a på I-landsproblemens top-10?? | |
| Mustang: Funderat på cykel ;) Men allvarligt, att ens fundera att åka olagligt som ovanstående skriver för ynka 800 pix?! Bit i det sura och betala...Ett gott råd, från mig till dig :) | |
|
Härligt slätstrukna svenskar som sväljer allt myndigheter kastar i ansiktet på dem.... Bilen var praktiskt och billig att ha igång.. nu är den bara praktisk. Och förmodligen rätt svårsåld numer med den nya skatten. |
|
| Hmm...svårsåld? Ja kanske losar du 800 riksdaler ;) Dock bor vi ett land med lagar och förordningar att följa och Ja, jag vill gärna ha det så. | |
|
Mustang: Ta inte illa upp, tyckte bara att det var en oansenlig summa för att göra något olagligt. Piece! |
|
| Mustang, civil olydnad hör väl knappast hemma bland vuxna människor, eller? | |
|
800 kr kan tyckas vara surt att förlora, men knappast något som gör bilen "värdelös". Att överväga att använda en avställd bil tycker jag inte låter som en bra idé. /// Erik |
|
|
Du får ingen trafikförsäkring på en avställd bil. ///BMW - Was sonst! |
|
|
"Mustang, civil olydnad hör väl knappast hemma bland vuxna människor, eller?" Om man är tillräkligt många så är det ett av få sätt att visa man inte accepterar en sak. Våra demokratiska väger är kantat med så pass mkt hinder idag att det är iprinvip omöjligt att visa man inte accepterar allt Nej vi svenskar skulle ha lite mer stake och visa vad vi tycker om saker och ting...tippa 20vagnslast koskit utan för riksdagen när saker inte passar så kanske drömmarna vaknar till liv |
|
|
Äldre bilar släpper ut mer skit än nyare kanske är en tanke. Jag kommer att få köra mindre med mina 850:or pga ökade kostnader totalt. Kanske du kan skaffa dig en Compact som bruksare? Du kan ju njuta av 540an mer om du kör den vid färre tillfällen? |
|
|
Continental skrev; "Mustang, civil olydnad hör väl knappast hemma bland vuxna människor, eller?" JO - ABSOLUT!!! :-) Mer civil olydnad, våga vägra bli vuxen! Mvh Robert, en 15-åring fångad i en 44-årings kropp. |
|
|
Jag tycker inte heller att du ska köra olagligt pga 800 spänn, men däremot så håller jag fullständigt med om att vi svenskar bara accepterar och sväljer allt "de stora" vill ha igenom! Vågade vi visa när vi tyckte något va fel så skulle allt troligtvis vara bättre! |
|
|
JohanE - Varför kan man inte försäkra en avställd bil??? Mvh Markus |
|
| kan bara ha SK garageförsökring på en avställd bil.. allså varför skulle man vilja ha trafikförs på en avställd bil som du ändå inte får kör med??... | |
| En sak till om du kör oförsäkrat då e du riktigt dum i skallen,, tänk på en sak bara vad händer om du nu skulle köra på en liten unge eller nånting.. har svårt att tänka mig att du har dom pengarna för läkarvård mm till barnat om du nu whinar för 800spänn | |
|
Undie, "En sak till om du kör oförsäkrat då e du riktigt dum i skallen" Kanske därför han frågar om man kan försäkra bilen trots att den är avställd. O.T. Själv är jag riktigt pissed på våra politiker som beslutat att man ska betala ränta på uppskovet av reavinsten vid fastighetsförsäljning. Alltså man ska betala ränta (läs skatt) på pengar man inte fått ut ännu. Om möjligt en sjukare skatt än fastighetsskatten. Jag förstår hur Mustang tänker. |
|
|
"Vi svenskar bara accepterar och sväljer" Håller inte med. När det gäller såna småsaker som att en gamla bilar fått höjd skatt hoppas jag att vi slipper se uppror på gatorna. Eller tycker någon på allvar det? Personligen skulle jag gärna se högre skatt på gamla bilar så dom försvinner nån gång. Sverige har väl en av europas äldsta bilparker om jag inte minns fel. |
|
|
Ursäkta OT: "Själv är jag riktigt pissed på våra politiker som beslutat att man ska betala ränta på uppskovet av reavinsten vid fastighetsförsäljning. Alltså man ska betala ränta (läs skatt) på pengar man inte fått ut ännu." Tvärtom. Du betalar ränta på det lån du tagit av staten. Du har sålt en fastighet och gjort vinst på den affären. Pengar som du förr eller senare måste betala skatt på (sån är iaf lagen - huruvida det är bra eller dåligt är en separat diskussion). Det finns sedan tidigare en regel som låter dig slippa betala den skatten direkt (uppskov) och istället kvitta den mot en senare affär. Den skatt du då inte betalar är ett (tidigare räntefritt!) lån från staten. Det som har förändrats är att du nu förväntas betala ränta på lånet. Jag tycker det är fullständigt rättvist och logiskt, jag ser ingen anledning till att staten skall ge stora räntebefriade lån där kostnaderna dras från alla andras skattepengar. Om vi någonsin skall få sänkta skatter måste man först ta bort allt slöseri som dagens sossiga system släpper igenom. Wilhelm Svenselius |
|
| Instämmer med Wilhelm till 110%. Tidigare har de som sålt och skjutit sin vinst på framtiden (dvs aldrig) gynnats och de som inte säljer eller har bott länge i numera attraktiva områden är storförlorarna (allra flesta äldre) då taxeringsvärdena rakat i höjden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.