|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Måste ju bara tillägga att jag sålde min Volvo V90 efter 64000 mil"taxi" så hade jag endast bytt en topp packning ochväxellådan växlade forfarande underbart! så när jag väl bestämde mig för en Bmw 523iaT så var det första som slog mig att min volvo gick billigare den drog 1,09 blandat och 0,84 landsväg med 3,0 och automat nästa sak som slog mig var att volvon faktiskt var mycket rappare och bättre vrid men det beror väl på större cubik och sist med inte minst gillade jag att det var riktigt servo på volvon så man kunde styra med lillfingret med lätthet dock så gillar jag Bmwns tysta gång som slår v90n med lätthet och faktumet att bmwn hittills haft billigare reservdelar märkligt nog dock desto fler delar men men Slutledningsvis måste jag säga att båda bilar är kanonfina bilar fast på olika sätt! Bmwn KÖR man och Volvon Åker man som passagerare bakom förar stolen. |
|
|
Att ena signalhornet brukar lägga av på äldre Volvo är ju en fis i rymden om man jämför med t ex E34 enorma rostproblem. För att inte tala om E39ans rost i eller runt bakluckan. Om man jämför en Volvo och en BMW från samma årskull är det 9/10 gånger BMWn som har mer rost. Jag har just nu en 95-as Volvo 940 som bruks/vinterbil och väljer den framför BMW helt enkelt för att den är mer pålitlig. Har tidigare ägt både en E34 och E36, men nu kan man köra omkring utan att vara orolig. |
|
| Jo förresten så funderar jag på att byta bort 940in mot just en 960/965 från -95 och uppåt. Dom bilarna är ju kanonfina och då åker man ju direktörsmässigt ;) | |
|
Att E34 skulle vara extremt rostkänslig är en nyhet för mig? Det är klart att det förekommer rostiga sådana med tanke på modellens ålder. Men jag har för mig att E34 modellen är en av få BMW som hade ett fullgott rost/slitskydd från fabrik. Dessutom var lacken "emaljstark" och av bättre kvalitet än dagens tex. E46, E60 osv. Det berodde troligtvis på att man tilläts ha miljöfarliga lösningsmedel i lackeringen på åttiotalet. Miljölackerna är ännu sin linda så jag tror att inom en 5 års period så har man förmodligen kommit till rätta med lacksläpp/rostproblemen med miljölackerna. För den saken skull ifrågasätter jag inte Volvo 940:S kvaliteter. Lite tråkig att köra men besitter en helt otrolig slitkvalitet. Samt är rostskyddet är mycket omsorgsfullt sprutat från fabrik. Lackeringarna och galvaniseringen håller också hög klass på dem. Jag håller faktiskt E34, MB W124 och Volvo 940 S2,3 för RIKTIGA kvalitetsbilar alla tre. På dom bilarna har vi fått facit i handen och sett vad dom går för. Till skillnad från dagens osäkra kort: (E90/E60 (rost?) MB (ROST!) Volvo V70II (prispressade fordkomponenter med halv livslängd) /L |
|
|
Om det är en fis i rymden eller inte att sakna signalhorn är väl upp till var person, men det är trots allt till för att höja säkerheten, "ge signal vid trafikfara"(eller vad det står i trafikskoleboken. Att en E34 rostar kan man inte komma undan, men att det är så vansinnigt illa har jag svårt att tro. Min flickvän har en Volvo 740 som jag tidigare nämnt och min rost, är en fis i rymden jämfört med hennes. Både min 518i och hennes volvo är av 90 års modell. Så detta är väl det där 1/10 fallet Perran_ beskrev. Ska vi prata driftsäkerhet så har jag bara haft start/drift problem tre gånger, två gånger har jag haft ljuset på utan att bilen varit igång, den tredje gången så berodde det på att jag haft loss en tändkabel utan att få dit den ordentligt. Hon har haft driftproblem åtminstonde två gånger, ena gången pajade generatorn så hon nästan blev stående i en rondell, andra gången lossade en skruv på generatorn vilket ledde till att bilen inte laddade. Kan förövrigt säga att min farvar hade en Volvo 360 för ett antal år sedan, de köpte den ny, men redan från början så gick den dåligt, dog vid rödljus, kass tomgång och gick allmänt dåligt. De hade inne den på verkstad x antal gånger med diagnosen att det inte var något fel på bilen. Som lånebil fick de låna en Renault 5 och den säger min farfars sambo var en väldigt mycket bättre bil än Volvon. Ska förövrigt säga att de några år tillbaka kör Opel istället för Volvo. Min mamma hade en Volvo 850 för några år sedan som rätt vad det var kunde stendö helt utan förvarning, var också inne på verkstad många gånger, både aukt. volvo verkstad och Statoil-verkstad, de kollade bränslerelä, styrboxar, och allt vad det var, helt utan resultat. Följden blev att den såldes då det inte går att ha en bil som bara fungerar när den känner för det. Detta har visst övergått till en jämförelse av Volvo och BMW, men jag tycker det kunde vara skönt ifall man kunde vara överens om att Volvo är så makalöst driftsäka och outslitliga som alla verkar tro, självklart är det säkert en relativt driftsäker bil, men så bra som många vill få det till är nog inte helt sant. |
|
|
Ok jag överdrev när jag skrev att E34 har enorma rostproblem, det stämmer riktigt inte. Men jag vidhåller fortfarande att en 90-tals Volvo rostar oftast i alla fall mindre än dito BMW. Självklart är inte en 940/960 lika rolig att köra men dom är bra mycket mer pålitliga. Jag är inne på min sjätte eller sjunde Volvo nu och det finns en anledning varför :) Däremot skulle jag kunna tänka mig en 523/528 M-sport E39 i framtiden som bruksbil... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.