AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.355

Byta ut E39 mot Volvo 960

Sida 4 av 5
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Bra väghållning tar en närmare gränsen, gränsen mellan kalasgrepp och inget grepp är tunnare.

Antisladd har inget med väghållningen att göra tycker jag.

Sänkningssatser behöver inte vara något bra...

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90
"Bra väghållning tar en närmare gränsen, gränsen mellan kalasgrepp och inget grepp är tunnare."

ahhh 2 grillade med mos tack....

"Antisladd har inget med väghållningen att göra tycker jag."
kankse har det samma effekt som "X-Bass" knappen som sitter på stereos?

"Sänkningssatser behöver inte vara något bra..."
du har helt rätt Det gjorde ingen nytta på min damcykel....
Ye
86
Yelow
545-04
Ja du Idde Id....

Bara för att man byter toppar behöver inte bränsleförbrukningen gå ner, det kan FAN i mig vara mkt mer som spökar!!
Sen ska dock tilläggas att det är en annan insprutning mellan 87:orna och 88:orna, men det visste du väl??!! Prv-sexorna innan 1988 är inget att ha, klart mkt bättre 1988 och framåt!! Fast 1,4 lät ändå mkt, men som sagt...det är mkt som kan göra det!!
Läs på detta forum så får du se att det är folk som har problem med onormalt hög förbrukning fastän bilen går bra. så en gammal prv-sexa bör knappast vara ett undantag!!
Har haft två 760-bilar, en sedan och nu kombin, båda har dragit ungefär samma (sedanen lite mindre) fast det är tjejen som kör 765:an nu, och hon har samma förbrukning som jag hade när jag körde den!!

Anders-72:

Ja, visst kan man tycka att det är konstigt att Collins gäng hela tiden får Volvo att vinna, men jag tror helt klart att du skulle acceptera det bättre om det vore BMW, eller?? T.om i Tyskland vann ju nya VolvoXC70 över Audi Allroad å det får betänkas som suveränt eftersom dom Tyska biltesterna är minst lika blåögda som Robert Collin är vad det gäller om sin hemnations bilar!!
Fast visst tycker man att BMW:n borde vara fan spå mkt bättre på det mesta än Volvon eftersom BMW:n är fan så mkt dyrare, men så är det inte!!
Nu ska jag än en gång tillägga att jag inte är en BMW hatare för jag äger ju en själv som jag är rätt nöjd med, men accepterar att BMW inte är den bästa bilen på allt....långt ifrån!!
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Delorian: Förstår du inte vad jag skriver eller försöker du vara dryg?

Har du jämfört en bil med sänkningssats kontra en bil med uppdaterad väghållning på ett bättre sätt?
(Jag har själv uppdaterat min 944 S2 med coilover runt om efter eget tyckande och DET är något helt annorlunda.)

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Är det ingen mer som hört ryktet om teknikensvärld, collins osv.. Volvoägda!!
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag menar det att en sänkt bil sväljer ju inte ojämnheter som en originalbil. Saaben som i detta fallet hade ganska bra chassi inte som en svajjig 940 gick klart säkrare över knölar mm än vad den sänkta saaben gjorde..

Naturligtvis var den sänkta outstanding om man låg och körde på fin och plan krokig landsväg..
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Yellow.
Det är inte så att jag misstror dig men jag reagerade bara på förburkningen. Som du säger så kan det ju ha varit andra fel än själva topparna men..
Å andra sidan körde man ju glatt på trots förbrukningen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tycker ju att man får betala ganska dyrt för de små finesserna man får med BMW, helt klart. Det är inte jättemycket bil för pengarna. Jag skulle faktiskt ställa mig skeptisk till en journalist som gav BMW full poäng i alla test. Då skulle han eller hon kännas köpt av BMW istället. Det räcker för mig om BMW tar hem poäng i körglädje, prestanda och bränsleekonomi. Möjligen komfort, men kanske inte maxpoäng. Det vore ju konstigt om BMW t.ex vann som bästa laståsna eller så. Detsamma gäller för alla bilmärken.
gti_charlie
jag förstod inte det första, och jag har sjukt dålig humor....
Al
4
AlfaRacing
BMW 528 Touring -99
Volvo is shit
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Som lite trevlig info så bytte jag ut min 523a mot en 9-5 Aero kombi som numera är såld. Åker runt i finforden över sommaren därefter så lutar det åt en S80 T6 riktgit go bil :)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Förstår inte hur ni kan säga att Volvo 960/S90 ("facelift") är gungiga? Det är den standard-bil med stabilaste kurvegenskaper jag någonsin kört. Ligger plant som ett strykjärn efter vägen. Tyvärr blir den också lite stötig i förhållande till vilken typ av bil den vill vara. Det är dock fortfarande en "gammal" volvo med lite plastig känsla i inredningen, märklig automat med ryckig lockup och taskig känsla i växlingarna osv, men att den skulle vara svajig är bara svammel.

Har inte läst tråden så noga, men tyckte att någon jämförde den motormässigt med en B23'a. 6an som introducerades i 960 är ju någonting totalt annorlunda, kanske inte snål som en ny BMW "efficient dynamics", men ändå en oerhörd utveckling från de gamla gjutjärnskaminerna.

Någon har också nämnt PRV-6an. Kan säga att min 760 -83 aldrig drog mer än 1,6 vid typ 80-90% stadskörning, och landsväg ligger den kring litern.
Tror inte det var någon större skillnad före/efter bytet av kammar för den delen.

---
Min bil: Länk
jo
23
jossie
528i -98
Har en kompis som hade en 960 manuell 2,5L. Mycket go att åka i och tyst (inget vägljud alls) men riktigt tråkig att köra dessutom ska enligt många källor 2,5an dra mer än 3,0an pga att den blir för tung och slö med sina 170hk. Han hade den inte länge men förlorade mycket pengar eftersom den var svår såld då iaf. Som min BMW 528i är nu.
Hade själv en 760 -89 för många år sen och jag kom aldrig under 1,3 liter milen trots lång pendling varja dag till jobb. Men det var ju en helt annan motor, V6 med gött vrid tyckte jag då iaf.
fr
176
frejo
535iA -98
Jag har ju ägt en 960 3,0 från 92 i flera år och motorn var trevlig, den lastade som en mindre lastbil men den kändes även som en lastbil att köra. Jag tror att jag knappt någonsin kört en tråkigare bil när det började bli lite kurvigt. Det är som om hela bilen kämpade mot. Och JA, den är extremt gungig. Men som praktisk barnfamiljsbil var den toppen.
Conan999
Håller med om att 960 är ingen kurvslukare. Jag valde en gång i tiden mellan en BMW 530 -94 och en 960 3,0. Det blev BMWn då. Det är inte mkt sportkänsla över en 960 som sagt. Tjejen köpte en V70 förra veckan och den är mkt trevligare att köra även om det nu inte är någon sportbil.

Conan999
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Som en kommentar till delorians inlägg om rostskyddet E34 vs 7/9serie. Då har du inte räknat med den ständigt återkommande "rosten" på signalhornet på Volvo 7-serien. Någon framgångsrik ingenjör som tyckte att det lämpligaste var att sätta den i vänster hjulhus. Min flickvän har en Volvo 740 -90, sen hon köpte den ,för tre år sedan tror jag, så är hon snart inne på sitt tredje signalhorn, och då har hon under ganska många procent av den tiden hon ägt den åkt utan signalhorn.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
BMW brukar ju ta med sig dåliga lösningar till nästa generation, men Volvos signalhornsplacering följde med till 9-serien. Och det är ju inte helt packat i motorrummet på en sån, så jag begriper inte varför det skall sitta i hjulhuset.
Ljungblom

Ingen aning vad du pratar om, på min 700 hade jag den inte i hjulhuset.
Jag hade inte det problemet.

Om den enda rosten hon har på signalhornet, var glad och montera det på ett annat ställe.
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Då var det troligtvis en hemmamekaniker med mer förnuft än ingenjören som satte den i hjulhuset först, men vem vet, kanske låter bäst därifrån, när det låter.

Kan förövrigt säga att "signalhornsrosten" är en spott i havet om man ser till resten av bilen...

Men rost är väl ingen man blir förvånad över på en 700 heller.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det är riktigt att orginal placering av signalhornet på Volvo 7- och 9-serie är i främre nedre kant av vänster hjulhus. Troligen flyttat på Delorians bil..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.