|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Som dyrkare av både Bmw och Volvo (men gillar en del andra bilmärken också) så är det rätt roligt att läsa vad insnöade Bmw-ägare skriver (no offense)!! Som t.ex Ljungblom....du har visserligen rätt att gamla Volvo bilar inte har så värst bra väghållning, men om du tar en V70 med aktivt sportchassi och AWD så finns det ingen Bmw som slår den i väghållning!! Sen att Bmw har mustiga och roliga V8:or och inte Volvo är en helt annan sak :) !! |
|
|
"men om du tar en V70 med aktivt sportchassi och AWD så finns det ingen Bmw som slår den i väghållning!!" He he, jag är absolut ingen "insnöad bmw-ägare"! men det där måste väl ändå vara en lite förhastad slutsats! 130i, 335i, M3, M5, M6 osv. borde det inte vara någorlunda bra väghållning i dom? Bara en tanke.... Mvh |
|
|
Veåtta: Tror knappast det!! Mvh |
|
|
Utan att ge mig in i något som kan leda till pajkastning mellan någon som gillar Volvo och de som gillar BMW, så tycker jag att det är lite kraftigt att bara helt avfärda en bil som exempelvis M3 som sämre vähållningsmässigt än en V70. Sedan kan man ju alltid diskutera vad bra väghållning är. Ska det vara tryggt och säkert, eller ska chassiet kommunicera till dig att du ligger på gränsen, eller handlar det bara om fart genom en bana, eller kanske komfort, eller ska det vara roligt att köra dem? Att V8an i BMW är trevlig är ju givetvis en fördel, liksom att man i bagagen på min gamla 965a kan få in en 140 cm bred madrass att sova på är ju också en kul detalj, så fördelar finns det ju med båda märkena. |
|
|
Vill först bara säga att jag varken kört M3,M5, eller V70 AWD. Så jag har inga erfarenheter, och kan således inte direkt jämföra dessa vagnar. Men, personligen tycker jag det är lite konstigt att om V70 AWD är gudarnas gåva till mänskligheten när det gäller väghållning, VARFÖR har man aldrig hört talas om denna fantastiska vagn när det kommer till att jämföra väghållning (förutom nu förstås). Har aldrig läst tester där V70 AWD gå i duell med en M5 Touring, M5 sedan, M3 eller annan prestanda-BMW. Har aldrig hört "bra väghållning" och "V70 AWD" nämnas i samma mening förut. Kan det bero på att hela världspressen missat att väghållningens mästare är en V70, eller kan det bero på att bilarna helt enkelt spelar i olika divisioner när det gäller väghållning? Jag har som sagt inte kört någon av bilarna, men jag vet vad jag tror. (Och nej, jag är ingen fanatisk BMW-ägare, tycker om andra bilar också) Mvh Carl. |
|
|
Anser man att V70 awd har så enormt bra chassie och väghållning så är man nog mer insnöad än vad man tror. Min bil: Länk |
|
|
Hm... Var det inte Volvo S60R som smisk på Gotland Ring i ett test av Automobil? ;) I mina ögon är inte Volvon något under av väghållning. Mvh Christer |
|
|
Min uppfattning om Volvon (V70) är att med hela divlinans tyngdpunkt över framhjulen får den en väldigt ogynnsam viktfördelning och blir väldigt hasig och understyrd vid kurvtagning. Nu har jag ju inte pressat en AWD hårt i kurvor någon gång. Det är möjligt att dess drivning bak förbättrar viktförhållandet något. Naturligtvis finns det Volvobilar med riktigt bra väghållning om man plockar på rätt saker, men att säga att ingen BMW slår en V70 AWD med sportchassie är nog att överdriva åt andra hållet :) Jag misstänker att du inte har kört alla BMW-modeller? |
|
|
För det första så var det som jag skrev främst en Påhittig sammanfattning av vad ovanstående srkivare skrivit och inte någon fakta. Att diskutera vilken utav två bilar som är bäst när de befinner sig i två helt skilda klasser känns rätt meningslöst. Finns redan trådar så det räcker om det. |
|
|
Jag misstänker att Yelow spetsar till saken litegrann för att retas. :-) vacker förare ska ha vacker bil:) mvh Fredrik |
|
| Finns alltid nån som flippar ur :) !! | |
|
:) På tal om väghållning nu på vintern så har Collin just nu ett test på Aftonbladet bil (TV), där 6 kombibilars vinteregenskaper testas. V70:n, Mondeon och Passaten i första delen. Fortsättning följer med bl.a BMW 5-serien. Förutom Yelow tror jag även att Robert Collin kan framhålla Volvons väghållning som bättre än BMW´s. Vi får se :) Del 1:Länk |
|
|
Lyfter tråden, då Robert Collins vintertest Del 2 finns att beskåda:Länk Vilken tror ni blev bästa vinterbilen när Collins gäng är i farten? ;) |
|
|
Och det är så svårt att bara acceptera det, Anders-72, och för den delen dom flesta på detta forum??? Helt klart så är firmans V70 en stabilare vinterbil än min 540, det är ingen tvekan, bara att acceptera!! Måste dock säga att BMW:n klarade sig oväntat bra i vintertestet....trodde definitivt att Audi A6 skulle vinna över BMW!! |
|
|
Nej, jag har inga problem att acceptera det. Vad gäller t.ex framkomlighet är det i stort sett omöjligt med bakhjulsdrift p.g.a det förhållandevis låga axeltrycket på drivhjulen. Däremot kan jag tycka att alla framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor kan bli understyrda och lite bökiga på krokiga vintervägar. Senaste V70:n har jag aldrig kört dock. Tycker att jag känner vägen mycket bättre i min gamla E39:a på något sätt. Kan vara en ren vanesak också eftersom jag kört min egna bil mer än andra. Vad jag däremot har lite svårt att acceptera är att Collins tester i stort sett undantagslöst korar Volvo som vinnare i nästan alla test (denna gång var det kanske helt rätt) vad dom än går ut på och vilka konkurrenter som är med. Vid dueller och stortest, hela tiden. Jag tycker det blir lite komiskt på något vis. Volvo kan väl inte vara bäst på allting, även om den nu är en bra vinterbil? |
|
|
Väghållning är så mycket mer än bara hur stabil en bil är på vinterväg. I det avseendet kan säkert Volvon vara alldeles utmärkt och bättre än BMWn. Tar du å andra sidan ut bilen på bana och kör eller kör på snabb motorväg då har Volvon inte mycket att hämta. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Jag kan också tillägga att BMW´s tredjeplats får väl anses som bra i ett vintertest, som enda bakhjulsdrivna bil. Men man måste ju kunna begära en del om man betraktar prisskillnaden. | |
|
Wellow. Måste fråga hur lyckas man få ned en PRV 6:a till 1,15?? Min gammla 760 87:a med nybytta & nyrenoverade toppar låg fan på 1,4 blandat och bra mycket mer i stan. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
En litet inlägg.... En ordentligt sänkt bil, kan ju ibland vara farlig på våra dåliga göteborgsvägar, kan ju sluta med att man studsar av vägen. Jag och kompisen hade varsinn Saab 900 2,3 94/95. Hans var sänkt (riktig sänkiningssats med nya dämpare) och 17" min var original med 17". Hans hade mycket bättre väghållning på jämn och fin väg men var det svackor knölar osv blev bilen farlig. Vi var nära studsa av vägen några gånger innan man lärt sig att inte lita så på den "grymma väghållningen" Min bil i jämförelse på dessa ställen gick säkrare över eftersom den kunde "svälja" ojämnheterna utan att studsa runt .. Det här är ju också en fråga om "väghällning" den perfekta bilen finns nog inte men ett lagom fint chassi, bra antisladd system och fyrhjulsdrift är väl en bra början.. |
|
En litet inlägg.... En ordentligt sänkt bil, kan ju ibland vara farlig på våra dåliga göteborgsvägar, kan ju sluta med att man studsar av vägen. Jag och kompisen hade varsinn Saab 900 2,3 94/95. Hans var sänkt (riktig sänkiningssats med nya dämpare) och 17" min var original med 17". Hans hade mycket bättre väghållning på jämn och fin väg men var det svackor knölar osv blev bilen farlig. Vi var nära studsa av vägen några gånger innan man lärt sig att inte lita så på den "grymma väghållningen" Min bil i jämförelse på dessa ställen gick säkrare över eftersom den kunde "svälja" ojämnheterna utan att studsa runt .. Studsar man inte av vägen med en standardbil? låter lite som ni överskattade bilens vägegenskaper....... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.