|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är lite sugen på en e38 så jag får väl se vad det blir för något. Kollar in lite 740 och kanske tom L modelen. Eftersom jag behöver få plats med 3 barnstolar så måste det finnas plats för det. Hade e39 540 touring innan och det gick med 3 barnstolar där bak men trång var det. Så nu undrar jag om e38 är större på bredden än e39 i baksätet!? Finns det någon bra info om e38 på nätet? hittar inget speciellt bra, bara korta reportage. När kom de olika uppdateringar och facelift till e38? Vad innebär dessa uppdateringar/facelift. Kollade lite på det svenska sidorna men svårt hitta en som passar mig. och 00-01 finns ju inte att få tag på här i Sverige men i tyskland finns dessa. Och så vill jag få tag på en med såna där stolar som har lårstöd, kommer ej på vad dessa heter. Är det nåt speciellt man ska akta sig för just e38? Finns det någon här på forumet som har en e38 och är från jönköping? kom med svar ni som har haft eller har e38 MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet | |
Gemini__ |
Om du kan lite tyska är denna sida alldeles utmärkt: Länk Mvh: Thomas |
|
Ytterligare en bra sida om E38: Länk |
|
|
Ja, E38 är bredare än E39. Du menar sportstolar antar jag, och jag vet inte om det finns till E38, i så fall är det väldigt ovanligt. |
|
|
nja dom ser ut som sportstolar men ser även ut som komfortstolar, alltså 2 i 1. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
här kan du se den längs upp: Länk Kontorstol heter den. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Jag har tidigare haft en E 39 touring, har nu en E 38, och precis som du 3 barn. E 38:kan var något bredare, men är betydligt sämre att sitta i för tre barn. Mina ungar vill inte ens åka i BMW:n, utan det blir andrabilen, en sunkig Nissan Almera Tino när de ska med. Det finns inget trepunktsbälte i mitten på E 38:an. Baksätet är tänkt att rymma 2 väl tilltagna tyska tanter och inte tre knattar. För övrig är jag oerhört nöjd med kärran. |
|
|
E38 är ju bara avsedd för två vuxna passagerare bak, nödsittplatsen i mitten är helt platt och stenhård, men det spelar väl ingen roll om man sitter i barnstol? Däremot finns som sagt bara tvåpunktbälte i mitten. |
|
Scheckheft |
Hej E38:an var aldrig tänkt som familjebil och har en konstruktion som är anpassad för fyra personer. Trepunktsbälte går att eftermontera. Läs gärna Begagnatguiden om modellen här på AP. Nyttig läsning. Även om faceliften finns det spaltmeter skrivet. Mvh Scheckheft |
|
Peter, Jag bor i Jönköping (ja; Huskvarna då...), Du får gärna komma & kolla utrymme & mäta i interiören. MVH Stefan |
|
| håller med cowboy, den e helt kass o stoppa in barnstolar i, tyvärr, hade så gärna velat ha den för familjebruk men tyvärr är våran renault scenic mer lämpad för ändamålet. så bmw.n får stå, o iom att jag åker skåpbil för det mesta så står den väldans mycket, typ hela tiden... undra om det finns ström kvar i batterierna??...hmmm | |
|
Finnsdet ingen trepunktsbälte alls i mitten?? Inte i det sista e38 heller? Stefan: kollar gärna in om man kan få adress och telenr. Maila till peter78w@hotmail.com MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Hei Jeg har en 740d 2000 mod,invidual med orginal 3 punkt belte i mitten og ekstra nakke støtte, så en kan få 3 punkt sele som ekstra utstyr. mvh chief |
|
Gemini__ |
Då det är gott om utrymme i bilen tycker jag den lämpar sig väl för att montera barnstolar i (bortsett från mittenplatsen bak som saknar 3-punktsbälte i de flesta fall). Sålde min Volvokombi till fördel för E38:an, fungerar fint. Bagageutrymmer är det inget fel på heller för den delen. //Thomas |
|
Ja men då kan man ju eftermontera trepumktsbälte i mitten då...va bra! Såg i etk:n att det går köpa till. chief551: Skulle du kunna fixa bilder på hur det ser ut och hir bältet är monterad i mitten? Maila till min mail som jag skrev ovan. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Jag tycker att E38'an är en väldigt bra familjebil, speciellt den längre modellen. Vi har ett barn som sitter i på en säker position, mitten bak, och det rymms massor med packning vid passagerarplatserna bak ..o i skuffen! :-) Mittenplatsen bak är perfekt för en bakvänd barnstol, så tre barn i baksätet borde vara inte vara några problem så länge det minsta barnet sitter i en barnstoll på mitten positionen. (upp till 4år?). Mvh /Marcus |
|
|
Marcus har du någon bil på hur det ser ut med barnstol monterad? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Marcus, har du 2-punktsbälte i mitten bak? Jag skaffade just en e38 p.g.a. en 3:e kommande (de perfekta skälet?). Tog ett snabbt beslut efter att ha sett någonstans på nätet att mitten bak med 2-punkts skall fungera utmärkt. Dessutom rekommenderat för modeller med flera sidoairbags + att det är säkraste platsen. Eller är senaste mode att 2-punkt gör det olämpligt? Måste ju finnas andra fästpunkter, inte heller 3-punkt kan rimligen ensamt göra en montering säker? Mvh |
|
|
Det går säkert att spänna fast en bilbarnstol modell britax twoway i mittenplatsen trots att det bara är tvåpunkt det kan inte ha någon betydelse man drar ju ändå fast stolen i golvet. Sidoplatserna går nog också bra. Problemet blir när barnen blir större. Har själv två 11-åringar och en 6-åring. Ingen vill då sitta på mittenplatsen. Har du låt säga en fyraåring som ska sitta i mitten bör den sitta på en bilkudde. Problemet är att kudden glider av eftersom mittensätet är högre. När jag köpte min E 38:a för två år sedan kollade om det går att eftermontera ett 3-punktsbälte i mitten. Jag ringde till alla större bmw-verkstäder i Stockhom, Malmö och Göteborg samt Sundsvall där jag bor, Ingen hade eftermonterat 3-punktsbälte och ingen var särskit pigg på att försöka göra det. Det finns dock några bilar i landet som har det. Fick kontakt med en här på forumet och han han de fått det monterat i Lubeck, om jag inte minns fel. Så jag ringde ner till Lybeck och förhörde mig om det. Mycket riktigt, fick prata med en trevlig mek som gjort det ingreppet på några bilar. Problemet var bara ett det inte var tillåtet i Tyskland, besiktningen godkände det alltså inte. Hur det var i Sverige visste han inte. Borde dock inte vara något problem i vårt land då den enskilde besiktningsmannen inte möter på alltför många E 38:or och såledas knappast reflekterar över problemet. |
|
|
Tack, va bra då funkar det som planerat de 3-4:a kommande åren. Känns ändå inte lönt att försöka tänka ut mer om framtiden än så. |
|
|
Plats finns det och även för 3 barnstolar. Kolla in bränsletanken om läckage och begär att man tankar fullt innan köp (Man kan betala en fulltank om man köper den i värsta fall). Läcker den; Pruta minst 10 lök för det är det minsta det kostar för ett byte. Kolla så den inte sprutar soppa (ATF eller pentosin) från nivåregleraren (i mitten bak när motorn går). /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.