|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
behöver lite råd och stöd i mina bilköpartankar... Funderar på att köpa en E46 touring 03-04 och kanske kring 6-7000 mil. Är det vansinne att lägga pengarna på en sådan nu? börjar de bli för gamla? Blir det totalt hopplöst att bli av med en sådan om så där 4-5 år. tips om lägg till 40000:- och köp en E91 gills inte för de pengarna finns inte. mvh Erik | |
|
Vilka pengar räknar du med då? I vilket fall som helst så skulle jag säga att en 330 touring med m-paket och skinn kommer att stå sig ett bra tag. Ingen bil som kommer bli iskall. Köper du däremot en snikutrustad 318-320 kan det bli värre. Kan M-paket och skinn göra så mycket? Enligt mig gör det det, även om jag säkert har motståndare i den frågan. Finns f.ö en hel del diskussioner om detta tidigare om du letar. Åsikterna går isär så det är ju lite upp till dig vilken sida du ska luta dig åt. |
|
|
Här har du en med samma dilemma. Ska troligen byta in min 330 -02 mot en 320 T M-Sport -04 Tror att en fin 320 Touring med M-Paket är en populär vagn, men som Anders skriver, väljer man en trea UTAN M paket & sportstolar idag, sitter man nog i en tuff sists framöver... Hur som helst är det fina bilar, motorn är en pärla! :-) |
|
|
Som det verkar ligger priserna på lite äldre E46:or idag ändå hyfsat högt. Dessutom har jag alltid trott på att köpa den bilen jag vill ha utan att titta alltför mycket på framtiden. BMW äer ett kvalitetsmärke och kommer med stor sannolikhet att stå sig mycket bra i förhållande till konkurrenterna. Min -02 320D T steptronic/komfortpaket köpte jag för 2-år sedan i GBG med 7200 mil på mätaren för 159´. Jag försöker hitta en likadan åt farsan för samma pengar IDAG, men lyckas inte. Det visar lite på hur de står sig i pris. //amullo --- |
|
|
Ja man behöve förhoppningsvis inte bekymra sig alltför mycket om andrahandsvärdet men man vet ju aldrig vad som händer med skatter och drivmedelspriser i framtiden. Men håller med om att det är bättre att köpa med M-Sport paket till e46 iaf. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
jag tror att bensinbilarna kommer få ett sämre andrahandsvärde i framtiden, åtminstone de större törstiga modellerna. tycker man redan sett tendenserna... |
|
|
Jag gissar på att de mest svårsålda E46 framöver lär bli snikutrustade 330i samt 330d. Dyr skatt, dyr försäkring, dyrare service och relativt hög förbrukning i takt med stigande bränslepriser lär göra att dessa främst tilltalar riktigt bilintresserade köpare. Vilka i sin tur oftast har väldigt specifika krav på färg och utrustning som skinn, M-paket, sportstolar och taklucka. Jag tror inte att man skall underskatta attraktionen för 318 med 143hk motorn i och med att bensinen knappast lär bli mycket billigare än vad den är idag. |
|
| Håller med Kristoffer_L och Bunf helt och hållet; starka och törstiga bensinmotorer lär inte vara lika populära i framtiden... Var själv inne på en 330 men slutade sist på en 318 (143 hk) istället - driftkostnaderna avgjorde, inte inköpspriset... Men som vanligt är det väl "lagom" som är bäst, varken för lite hk eller för mkt... | |
|
Liten update... det blev en 318i touring -04 med komfort + lifetstyle paket. provkörde en del andra kombibilar men jag stod inte ut med hur de var att köra (framhjulsdrift) /Erik |
|
| älskar e46 T, har haft 330 XiT, och designen i mitt tycke att den fortf håller en väldig hög standard än idag men dock måste jag säga att Touringen är ingen direkt last häst precis | |
| Grattis, erka! Nu är det bara lite bilder som fattas! | |
|
Gammal tråd detta, men jag kommenterar ändå. När det gäller bränsletörst och skatt så ligger 320/325/330 (E46) väldigt lika. Sen har jag hört att 318 inte är så snål som den tekniska specen får en att tro, är det så? Dessutom har jag inte hittat en ända 318iT med M-paket, vilket jag tycker är ett måste. |
|
|
318iT finns med M-sportpaket men dom är inte så vanliga, åtminstonde inte i Sverige. Tittar du i Tyskland så kan du säkert hitta dessa. Ingen BMW är så snål som den tekniska specen och jag har aldrig hört att 318i skulle vara värre än någon annan modell. Har fått för mig att den är snål. ___ //Ulf |
|
|
Hur stora är egentligen skillnaderna i driftskostnad mellan 330 och 318? Kunde inte låta bli att göra en snabb kalkyl för "vanliga" driftskostnaderna och då ser man på 1000 mil Försäkring: 318: 8000/år 330: 11000/år Bränsle: (1000 mil) 318: 0,8x12x1000 = 9600 330: 1,1x12x1000 = 13200 Skatt: 318: 1500 kr 330: 2000 kr Underhåll 330: +1000 kr per år (mer olja, fler stift) Summa per månad: 318: 1591 kr 330: 2266 kr Till detta ska viss högre värdeminskning läggas till 330n (även om den skillnaden bara blir mindre och mindre). Således i mitt fall handlar det om långt mindre än 1000kr per månad extra för att åka 3 liters sexa istället för liten fyra. Inte en chans att jag sätter mig i en liten 318 för den skull. //Lövet |
|
|
För mig är helförsäkring på 318itouring 14 500:- och på 330itouring 29 500:- det gör valet ganska lätt för mig iaf. |
|
|
Större motor betyder mer slitage på bilen , bromsar,chassie mm. Skillnaden är nog större än ovanstående ekvation. Men visst är det en enorm skillnad även på körglädje,330 lär ju vara en pärla till motor. Vär 318 ligger nu på 0.85 med en hel del stadstrafik Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
I princip så håller jag med Andreas även om kostnaderna han beskriver inte stämmer till 100%. En sak som man kanske glömmer är däck...330 kräver minst 17" både sommar och vinter. Sen är det ju sant som Johan skriver att en större motor sliter mer men samtidigt så har den ju t ex större bromsar som lär hålla lika länge men kosta mer när man ska byta. Vet att jag någon gång jämförde kostnaden mellan 528 och 540 och hamnade på en dryg femhundring per månad. Vad jag valde...540 såklart. En faktor som för vissa kan påverka mycket är ju försäkringen och då kan en trevlig kalkyl plötsligt bli väldigt trist. Värdeminskning är ju en annan faktor som är svår att bedömma. Ofta så tappar ju en dyrare bil mer men det finns alltid undantag och vissa modeller kan under vissa perioder hålla värdet riktigt bra. ___ //Ulf |
|
|
Jag har visserligen varken haft 318 eller 330 E46 men väl både 318 samt 328 E36 som borde ha liknande differens. Vid den tiden snittade jag ca 1500mil/år. Typisk bensinförbrukning låg på (blandat) 0.77L/mil (318) samt 0.96L/mil (328). De stora skillnaderna var försäkrings- och servicekostnaderna. Försäkringen diffade då 5000kr/år (helförs samma bolag). När jag senast kollade för en 330 låg den inte under 10kkr. Min fd 320 -04 låg på 6kkr när vagnskadan gick ut så skillnaden verkar bestå för min del. Priserna för oljebyte diffade inte mer än 600kr (900kr vs 1500kr) men av någon anledning var inspektion I och II avservärt dyrare för 328, det skiljde 2000kr upp. Sedan var bromsar, koppling, avgassystem dyrare till 328, det kunde vara alltifrån några hundringar till tusenlappar för andra delar. Man skall inte heller glömma att 330 måste ha 17-tums däck medan en 318 klarar sig med 15-tum. Får man med fräscha däck är det förstås inga problem men detta blir ytterligare en tung post när däcken skall bytas. |
|
| Kolla runt lite på Mobile.de . Vilka priser, kan inte påstå att det blir värt att åka ner o handla bil i Tyskland. Motsvarande bilar ligger lägre på Blocket. Dock så fanns det att hitta 318iT med M-paket. Min nästa bil kommer att vara en kombi, frågan är bara vilken. 318/325/330 finns med på listan, M-paket är ett krav. Problemet är att jag inte bestämt mig om jag handla med hjärnan eller hjärtat. Det smartaste vore en 318, speciellt då jag åker 8mil varje dag till jobbet o hem. Men hur kul kommer jag tycka att det är? Kommer jag att ångra köpet varje gång jag åker i den? O en annan absolut viktigt fråga är; orkar jag krångla ner mig till Tyskland för att hämta en med M-paket? | |
|
Fördelen med 330 om man vill ha M-paket är att det finns gott om dem här hemma. Själv åker jag också 8 mil om dagen och jag prioriterar lite roligare bil. 318 känns ju inte lika kul, BMW med 6 cylindrar är ändå något speciellt. Ville jag spara pengar skulle jag ta tåget till jobbet istället. |
|
| Har en E46T 01 som går som ett spjut. Kommer har kvar den så länge den håller. Underbar bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.