AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.265

Onödigt att byta olja!?

Sida 3 av 4
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Toarullsmaffian, hehe... och fjolla är jag också tydligen ;)

Det befintliga filteruttaget är väl gjort för filter som "tål" lite högre tryck och flöden, deras system ska tydligen jobba i max 2 bar för att rena bäst?

Finns det flera aktörer, har du en länk till nån av dem?

Tänker möjligtvis skaffa detta om det blir en nyare bil i framtiden, inte nu iaf.

Mvh
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag har kört med "extremfilter" på en av mina tidigare motorer, och växellåda.

Jag hade en gång en hyfsat pigg SAAB 900 2,4L 16V Turbo -82. På den använde jag högrenande hydrauloljefilter av typ Pall Ultipor II till både motor och låda. Vill minnas att de renade ner till 3 micron online. Jag har en del sparade dokumet på oljeanalyser som Quaker States huvudlabb i USA utförde under åren jag hade bilen.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Rob:
Länk
Länk

Det finns en hel uppsjö av aktörer. Deras säljare är alltid väldigt välsmorda i käften. T.o.m. onda andar tyck fastna i filtren, om man får tro säljarna. Har tidigare arbetat med konstruktion av diverse hydraulgrunkor. Under dessa tio åren fick vi aldrig besök av toarullsmaffian, undrar varför?

Visst kan en "toarulle" göra nytta, men man måste vara medeveten om dess begränsningar. Det finns ISO-standarder för hur man mäter ett filters prestanda. T.o.m. testsmutsen är standardariserad. Av någon anledning saknas nästan alltid dessa uppgifter i "toarullsmaffians" produktblad.

Jag måste dock erkänna att jag har en kombi, men den kommer från Ingolstadt och räknas inte.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tack!

Johan:

Intressant att testsmutsen är standardiserad, det verkar vara rätt långt från verkligheten...

Dr Tinnitus:

Tyckte du att det var en bra investering?

Mvh
Mycket bra inlägg av Johan i vanlig ordning när det gäller smörjmedel osv. Jag ansluter mig direkt till synpunkterna, och som jag skrev tidigare så kan man ju tycka att teflon som är halt och bra måste vara mumma för lager och glidytor i en motor. men då lurar man sig bara rejält, den riktiga oljefilmen som måste finnas för att förhindra metall mot metallkontakt kräver en "skrovlig" yta (allt är relativt) för att fästa och hållas kvar.
Mats J: Att byta olja varje vecka var väl inte aktuellt, men att byta en gång om året även om det är en bit kvar till det rekommenderade (långa) bytesintervallet är väl inte att ta i för mycket? Det kan alla bilar vara värda eller hur?

FP
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Ang Teflon
Tja det är väl som att prata med döda, men jag svarar ändå.

Det verkar som vissa tror att teflonet resätter oljefilmen? givetvis inte!!!
Oljan förblir givetvis grund smörjningen, men det sker genomslag genom oljefilmen och då blir det metal kontakt och då kan teflonhinnan rädda harveri /slitage.

Jag lånade en 320hk turbohoj och tyvärr gav ett vevstakslager upp och det var visst inte första gången. Här hade teflon kunnat rädda lagret .
I övrigt refererar jag till ovan inlägg

perantoniohansson@hotmail.com
Om det är dösnack eller inte så väljer jag att svara helt levande.
Absolut är det som du skriver angående Teflonet, iaf teoretiskt. Men inser du även riskerna, dvs det faktum att Teflonets närvaro även kan göra det svårare för oljefilmen att fästa och göra grundjobbet så att säga? Givetvis finns det sedan grader på allt och det blir svårt att i efterhand påvisa att Teflonet räddade ett haveri.

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Snälla kan vi lämna teflonet därhän?

Mvh
Varför det? Ämnet är intressant, tråden är ju ung, endast ditt och detta inlägg är onödiga...)

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Därför att teflon och Slick50 har avhandlats i säkert hundratals trådar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det känns iaf så, jag vill helst undvika "skyttegravskrig" om du förstår vad jag menar...
Transocean
Ja, vissa kör med kosttillskott, andra med Slick 50 teflon. Gemensamt för bägge grupper är att de verkar nöjda...
Jag kör utan kosttillskott, man vet inte vilka biverningar som kan uppstå. :)

Kör i varje fall inte en Slick50 behandlad gräsklippare utan olja Länk
Klart intressant läsning i denna länk. Speciellt ang. testet av B&S och uttalandet från University of Nevada m.fl.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kapitel som jag tycker är intressantast ur ett debattperspektiv är: "Testimonial Hype vs. Scientific Analysis".

Jag har märkt många personer som svär på att dessa "mirakelmedel" är det bästa som skapats, men de vägrar samtidigt att lyssna på vetenskaplig fakta som talar emot dem och deras argument. Detta är samtidigt väldigt paradoxalt och motsägelsefullt eftersom dessa individer i princip samtidigt förbehållningslöst alltid köper marknadsförings-"fakta" i reklamen som talar för produkten - ibland under vetenskaplig täckmantel... :))

Intressant att beakta är också att Dupont som tillvekar och äger rättigheten till namnet Teflon, länge vägrade att sälja detta medel till företag som ville använda det som motoroljeadditiv - men Dupont tvingades av domstol sälja medlet oavsett vad det skulle användas till...

Inte ens NASA tror på teflon i motorolja...

Däremot skall man inte såga Teflon helt, i vissa applikationer kan det vara en väldigt positiv tillsats - men i motorolja gör det medlet mer skada än nytta!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Har följt en del av debatten om oljebyten.
Jag har en E90 -07 som snart gått 7000 mil.
Två gånger har den varit inne på service men inget oljebyte har gjorts.
Jag har naturligtvis ställt mig frågande till detta men enligt verkstaden känner bildatorn av körsättet och bestämmer när oljan skall bytas.
Någon som VET något om detta?

BMW-Janne
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Vet och vet.. :)

Tidigare brukade long-life oljorna bytas efter
ca 2500 mil. Måste vara en fantastisk olja eller
motor i din 07:a om den gått över 7000 mil utan
oljeservice men jag kanske har missuppfattat ?

Svekke
Måste ju vara ett skämt :)

Eller så har någon lurat dig rejält...
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag använder väldigt sällan tillsatser men skulle sälja en bil som tickade lite. En kompis som jobbar på en motorslip tog hem en burk av Wynns tillsatser och oljudet slutat direkt. Det var något tjockt jäkla gojs som jag aldrig hade hällt i någon av mina BMWs men ljudet försvann iaf. Kanske det hade gjort om jag hade hällt i en olja med tokhög viskositet också...

På min vinterbil försvann det ca 5 dl kylarvätska på 5 mil, ganska rejäl läcka med andra ord. Jag hittade inga fel på kylaren och orkade inte riva ner hela värmepaketet utan hällde i två flaskor Wynns kylartätning. Kylarvattnet ser ut som grädde, men det läcker inte...

Om det sen är bra lösningar eller inte samt om de fungerar i det längre perspektivet det vet jag inte. Vinterbilen har gått 1000 mil sen behandlingen av kylarvätskan iaf.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Oljornas anabolas vara eller icke vara.... Intressant tråd.

I och med att en premium helsyntetolja består utav 80% råolja och 20% additiver samt att priset utav produkten är 20% råoljans och 80% additivernas orsak så är det en sak.

Tillika kommer många teflonprodukter mm ifrån USA. Där är både bensinen lägre oktantal samt mineraloljan nyttjas betydligt mer, det lär påverka behoven utav detta.

Jag nyttjade Slick 50 på 1980/början utav 1990 talet på bilar som rullade +50.000km /år och det fungerade bra.

Alltsedan helsyntetoljorna har gjort sin entre på konsumentmarknaden och nyttjades allmänt bland generalagenternas ÅF (199X?) finner jag de onödigt med tillsatser som gör redan fina smörjmedel okänd verkan.

Däremot på begagnade bilar som inte fått bra service sedan nytt, finnes det några bra additiver för att nå nyskick på insidan av motorn. Var ting har sin problematik och möjligheter till lösningar.

Det är ju det vi alla tradar om dagarna i ända, smörjningens perfektion:)

Mina 5 öre...
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.