AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.263

Onödigt att byta olja!?

Sida 1 av 4
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Jag såg igår ett mycket intressant inslag som visade att det är onödigt att byta olja så ofta som bilfabrikanter o andra vill göra gällande.

Autohersteller raten zu regelmäßigen Ölwechseln und die meisten Autofahrer folgen, lassen im Schnitt einmal im Jahr das Öl austauschen. Das sei unnötig, sagen Experten: Mit modernen Motorölen lasse sich problemlos 100.000 Kilometer fahren.

Läs mer på: Länk

Framförallt miljövänligare...
Hm...Literpriset är ca 50Euro (5W60)...Ja byter då hällre olja 5 gånger för samma peng o kör lika långt(Castrol RS EDGE 10W60) än kör 5 ggr så långt med samma olja..
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I teorin kan detta säkert stämma!
Men i praktiken visar det sig ofta inte stämma!
Många bilar har redan idag med de relativt långa oljebytesintervallerna stora problem! Ex.vis accepterar inte försäkringsbolagen för vissa SAAB -modeller maskinförsäkring för att så många motorer går sönder! Ofta beroende på oil sludge vilket kan innebära att motoroljan under vissa betingelser "slutar smörja"! Händer även med VAG-bilar och andra!

Ett annat problem som uppstår ibland är att ägaren inte tror att man behöver göra något för att få bilen att gå så långt mellan bytesintervallerna! Och så kollar ägaren inte oljenivån och när oljan tar slut mår inte motorn så bra!

Själv byter jag oljan oftare än vad biltillverkaren säger för att vara på den säkra sidan!

Per L
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Olja är billigare än metall, som man brukar säga!
Så hellre byter jag en gång för mycket, än att det resulterar i ett ras eller ökat slitage av motorn för att man kan "spara" 50-80öre/milen.
Självklart har nog lite körstill en stor betydelse hur frekvent man ska byta oljan. Jag trycker gärna på lite extra ibland och låter bilen därmed gå lite hårdare än den vanliga 3barnssvensson gör, så därmed så är jag lite petigare med oljebytet.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Det är dock intressant att ett av de stora försäkringsbolagen, Allianz, är villigt att försäkra bilar som använder den här oljan. Jag tror faktiskt att det ligger lite i det ZDF reportern var ute efter nämnligen att det ligger i både verkstädernas, bilfabrikanternas och oljekompaniernas intresse att vi byter olja så ofta som vi är tillsagda / rekommenderade att göra.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Trådar där motorolja diskuteras tenderar att bli långa. Gissar på ett tiotal sidor inom ett par dagar. Dock brukar det sällan leda till någon slutsats. Oberoende testinstituts utlåtanden på realistiska tester borde vara norm.
Ingen "olje-tråd" har övertygat mig om vad som egentligen gäller och många med mig vill nog vara på den säkra sidan ändå.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Ja det där kan ju säkert funka eller inte skulle vilja se hur 100% av alla som använder den oljan klarar det ..

Hur länge håller oljefilter osv kan ju säkert vara en riktigt bra olja men tror inte på att den är såå bra så att det räcker 5ggr så långt utan byte ..

Det finns ju alltid undantag med har hört om Volvo saab Mercor & BMW som gått hur långt som helst utan oljebyte men oftast då med nån trött gubbe som kört ..

Henke
M som i Motor
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det skulle gå att förlänga oljebytesintervallerna väsentligt redan med dagens 'vanliga' oljor, om motorerna vore försedda med en filtrering värd namnet.
I industriella/yrkesmässiga applikationer är det vanligt med oljerenare som tar hand om både partiklar och kemiska föroreningar i oljan, samt i vissa fall även tillsätter oljeadditiver vartefter de förbrukas. Maskinerier som fartygsdieslar, dieselkraftverk, diesellok, stridsvagnar(!) och diverse större entreprenadmaskiner är nästan alltid försedda med effektiv oljerening. Är det rätt gjort behöver oljan i princip aldrig bytas! Länk
De pappersfilter som sitter i bilmotorer är ett skämt. Dom tar bort de största partiklarna ur oljan i början, men efter kanske 1000 mil är filtret praktiskt taget verkningslöst. Man visst skulle det gå att förlänga oljebytesintervallerna på befintliga motorer, genom att använda oljor med bra och stabila basegenskaper (t ex Polyolester-oljor, Länk , Länk ) och hälla i extra mycket additiver så det räcker länge innan oljan förlorar sina viktiga egenskaper. Problemet är, att ju längre man kör, desto svårare är det att vara säker på att oljan fortfarande är OK.... det skulle i så fall behöva kombineras med någom form av kontinuerlig oljeanalys, som signalerar när oljan börjar bli dålig och behöver bytas.
Det ligger nog en del i det som sagts tidigare i tråden - både biltillverkare och smörjoljetillverkarna har intresse av att behovet av oljeservice inte försvinner.... tekniskt skulle det gå att lösa redan idag!
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Om jag nu inte minns helt fel kördes F21-personbilfordonspark med klart förlängda oljebytesintervall (runt 3000-4000 mil) redan 1992. Dock byttes oljefiltret betydligt oftare, det var mindre än 1000 mil mellan oljefilterbytena.

Det kanske dags skrota den invanda rutinen att oljefilter och oljan har samma bytesintervall.

/G
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det ligger nog en hel del i den tanken - att byta filter var 1000:e mil är ju både billigt och enkelt. Är kanske inte lika bra som en 'riktig' oljerenare, men man undviker ju att köra med overksamt filter i alla fall!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lite sent hittad tråd av mig men detta är ju helt klart ett intressant ämne.

Precis som gunnare skriver så är pappersfiltrena rena skämtet i fråga om reningsförmåga, men det är iaf en bra idé att byta oljefiltret efter halva tiden mellan oljebytena om man har långa bytesintervall.

Detta är en intressant reningsmetod som finns i Sverige: Länk Länk Länk Länk Länk

Ska nog köpa en sån microduty om jag skaffar en nyare bil nån gång...

Är det nån på forumet som köpt nåt från Kleenoil och är ni nöjda?

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På äldre bilar som gått många mil är detta nog lite overkill, på nyare bilar är det intressantare då toleranserna på lager och dylikt inte slits nämnvärt.

Att förlänga intervallerna ännu mer är nog lite onödigt, efter 3-4000 mil är oljans tillsatser nerbrutna även om den blir renad - fördelen ligger i att minimera slitaget på motorn under oljans 3000 mil.

Mvh
Angeleyes
Cadillac kör numera med 10.000 mils intervaller mellan oljebyten...funkar säkert hur bra som helst för bilens första ägare, men hur blir det när bilen har rullat 30-40000 mil?
Läste igenom lite hastigt men hittar inte något om tidsfaktorn. Körstäcka är en sak men tiden gör att olja som har tagit upp partiklar osv bryts ner. Man brukar rekommendera 1 år som max tid för oljan, skulle man hinna med 5000 mil under året så tror jag säkert det är OK med moderna oljor. Filtret bör nog bytas minst ett par gånger på 5000 mil.

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
folke:

Tyvärr har VAG och flera andra märken börjat med 2 år mellan oljebytena på nya bilar om inte milen hinner uppnås, och detta utan bättre filtrering än standardpappfilter, lär nog bli ett antal haverier så småningom...

Men med extra finfiltrering så är ju nedbrytningen av oljan långsammare, kan utan problem tänka mig 2 år mellan oljebyten men med ett flertal filterbyten förstås.

Angeleyes:

Det låter hemskt, då måste den ju renas på nåt annat sätt?

Mvh
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag hade en Saab 9000 -87 för några år sedan, jag bytte olja när jag köpte den och körde sedan över 10.000mil innan rosten tog den. Från ca 22000mil till 33000mil. Ca 3,5 år tog det. Det enda som märktes var att lyftarna tickade ibland när man startade den. Inga problem med oljetrycket. Dessutom drog inte motorn någon vidare olja, jag fyllde kanske en eller två lite under denna tid. Jag tror inte någon skulle anklaga mig för att jag fegkörde bilen undertiden. Motorn har jag sparat i garaget så om någon vill analysera den så år det OK.

Men är det en turbomotor eller en där oljan på annat sätt kan bli väldigt varm så kan jag tänka mig att den inte funkar såpass länge. Även nyare motorkonstruktioner är ju lite känsligare för man optimerar ju allting helatiden för att bygga lättare och bränslesnålare bilar, så då blir det smalare lagerbanor och lågfriktionskolvringar som läcker mer förbränningsgaser till vevhuset. En väl inkörd gammal harv utan turbo behöver inte ny olja så ofta.
På mina 750 så byter jag en gång om året ungefär och då blir det ca 1500mil. Det blir ju rätt varmt i ett sådant motorrum så jag litar inte riktigt på att oletempen hålls på en bra nivå, dessutom är ju vevhusventilationen inte så bra på dom så det ligger väl kvar endel förbränningsrester.

/Mats J
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Om man ränkar efter lite grann så är oljan en av dom billagste utgifterna man har som bilägare och samtidigt något av det som betyder mest för bilens livslängd, konstigt sammanträffande men så är det.

Visst man kan lika gärna köpa billig olja på fultema och byta ofta eller köpa jättedyr och byta sällan. Själv ser jag ingen mening i att spekulera eller chansa, jag köper Castrol Edge RS Turbo Diesel helsyntet hos www.mapodo.de vilket ger ungefär samma pris som Castrol Magnatec delsystet kostar hos Mekonomen, dessutom byter jag ganska ofta, mellan 1000-1500 mil.

Varför undrar säkert en del, varför inte säger jag. Även om det är en dyr olja så köper jag den förhållandevis billigt och det blir ändå en låg kostnad per mil jämfört med en del andra utgifter som man har pga bilen. Så varför inte, jag är rädd om min bil och därför kostar jag på den både fin olja och täta byten.

Undrar om det är många andra med 15 år gamla bruksbilar som resonerar likadant eller om vi bara är en liten hög med halvgalna bilfantaster som gör så.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Bilens livslängd tycker jag mer beror på ROST. Motorer brukar väl sällan ge sig? Hur många motorer rasar pga för dålig olja? kanske en Saab 9-5 förstås, men där hjälper ju knappt täta oljebyten ens.
BMW 740 med lösa oljepumpsbultar är ju ett haveri som inte avhjälps med täta oljebyten.
Normala motorkonstruktioner skall klara sig ganska långt mellan bytena. Men att byta minst en gång om året är väl att rekommendera.
Är det någon som kollat med någon taxifirma hur ofta dom byter olja? Dom bilarna går ju långt och där borde det märkas om oljan bryts ner och inte funkar tillräckligt bra. Eller ett lastbilsåkeri, dom kör väl mer än 2000mil på en olja antar jag, och dom motorerna får ju jobba hårt.

Förövrigt var ju mapodo.de ett bra tips!

/Mats J
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Olja tappar mycket i vicocitet och därmed oljetryck med tiden. Jag skulle rekomendera en tillsats (jag använder "powerup") om man ska hoppa över oljebyten. Powerup vet jag nästan dubblar styrkan på oljefilmen.
Detta företag Länk har annars en lösning.
Jag använder alltid teflon sedan 19 år tillbaka på mina känsliga maskiner, för att jag vet att det funkar.
Jag o polarn köpte ett 200liters fat bra olja för 10kr lit och då svider det inte så mkt att byta 2 grr om året.

Jag har en izusu trooper som plogbil med lite lagerljud efter 3000rpm. Jag är sugen på att prova renovering på burk Länk . Min stånpunkt är att det är "båg" , men jag är ändå sugen på att Prova????? , vad tror ni

perantoniohansson@hotmail.com
Måste säga att jag inte noterat nåt tryckfall (med tiden) i de fall jag kommit i kontakt med fordon och båtar med oljetrycksmätare.
Har lite svårt att följa din logik, att det är båg osv, men ändå kör du med ett par olika tillsatser verkar det som.
Såg iaf en undersökning där man avfärdade teflonpartiklar osv, öht verka Slick och dylika tillsatser för ett mera undanskymd tillvaro nu jämfört med tidigare om åren.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.