AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.179

BMW E39 Installera CDVÄXLARE/Dension Of Sweden

Sida 1 av 2
ba
37
barhom
520i -97
Tjaba!

Har nyligen köpt en rätt fin mörkblå 520i -97 vilket jag är totalt nöjd med förutom en "liten detalj".

Den har för sjutton end. Kassettspelare. Har kikat lite i forumen och om jag inte misstar mig har jag kommit fram till att jag har kassettspelaren som heter "reverse rds", utan dsp (inte säker på om jag har dsp eller inte.. jag vet faktiskt inte ens vad det är).

BMW:n är faktiskt min första bil så jag är inte direkt skitinsatt.

Självklart behöver jag installera någon sorts cdväxlare till reverse rds:en, så jag tog mig an och kollade om det fanns någon sladd dragen till bagageluckan. Kunde inte hitta något som var löst dör som kunde tänka sig vara för CDväxlarn.

Vad behöver jag isf göra? Har tänkt skaffa en cdväxlare eller kanske bara bättre att köpa en sådan där dension Gateway 300 och koppla in något USB hårddisk/minne.

Vad tycker ni är bästa lösningen?
Länk

kanske något därifrån kan vara av intresse?
Personligen tycker jag att man klarar sig inte utan cd spelare.. men en hårddisk i bilen är som en gudagåva, hade det i min förra och jag saknar det varje dag i min nya.
ba
37
barhom
520i -97
Säg att jag nu köper en cd-växlare, vart hittar jag cd-växlar uttaget då den inte finns bak i bilen?
ba
37
barhom
520i -97
Finns det någon bra manual på reverse rds:en? Killen jag köpte bilen av hade ingen manual på bilen kvar så tänkte se om det finns någon online version av den samt någon manual på hur man kan ta loss reverse rdsen så att man kommer fram till alla uttag bakom stereon, jag gissar på att cdväxlaruttaget ligger där bak.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
CD växlaruttaget är ett av de rektangulära som finns bakpå enheten (under det 19poliga större med runda pinnar.
(kommer dock inte ihåg om cdväxlarstöd finns på reverse, vet dock att det fins på business och professional, men det är ganska billigt att köpa en begagnad businessenhet isåfall).

/Andy
ba
37
barhom
520i -97
Någon som vet om reverse har cdväxlarstöd? Om inte kanske en beg. Bussiness eller proffs. Man vill sälja?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Kolla Powerbörsen här på autopower eller på blocket.

/Andy
ba
37
barhom
520i -97
Tacksam för alla svar, just nu sitter jag och pendlar lite mellan olika alternativ;

1. Försöka hitta någon slags kit så att jag kan installera en egen aftermarket spelare (jag hade tänkt mig en sådan där DVD/Mp3/USB/massor med stuff JVC/Pioneer 1-DIN), relativt dyrt men är beredd att betala om det finns någon kit som man kan köpa som gör om en E39 dash till en 1-DIN utan att det ser allt för fult ut.

2. Ifall min Reverse RDS är kopplad tillsammans till displayen (dvs. det är EN del) så måste jag köpa både en Display och en Cdspelare för övre delen, alternativt display med kasettspelare som har cdväxlaruttag.

Någon som vet om Reverse RDS:en är ihopbunden med sin display? Jag har ingen färddator eller något, min display visar end. RDS information och klockan.

Tacksam för svar,

Barhom
Reverse har INTE CD växlar styrning i och med detta funkar inga/få adaptrar för iPod etc etc (www.connects2.com har många bra).

Reversen är en enhet och std på 520/523/525TDS, aftermarket 1-din + "platta" /( finns hos typ MD/BRL) blir INTE snyggt då radion hamnar i "mitten" av hålet och luckan går ej att stänga etc etc

Så steg 1 måste bli: hitta beggad bussiness unit+ MID/IRIS ( dock #duger# det men kassett spelare bara du får växlar styrningen ( finns ju även som enkel CD)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ba
37
barhom
520i -97
Tacksam för alla svar Magnus, har förstått mig på exakt hur det funkar nu.

Dags att leta efter någon business unit+mid/iris, och koppla in eventuell cdväxlare eller ipod adapter till cdväxlaruttaget !
been there när jag köpte min E39a ...

Lycka till!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Försök få en med MID display istället för IRIS.
MID fungerar betydligt bättre för visning av MP3taggar mm.

/Andy
ba
37
barhom
520i -97
Tjaba, är tillbaka nu, har införskaffat mig en MID display och en Kasettspelare med CDväxlar uttag (hoppas jag!)

Här är bilder:

Länk
Länk
Länk
Länk

Har bestämt mig för att skaffa en Dension Gateway 300 och koppla in till cdväxlar uttaget, men innan jag gör det vill jag gärna testa för att se om denna radio/mid funkar som den ska.

På sista bilden, nummer 67 så ser du MID displayen med ett uttag på baksidan, vilken slags kabel behöver jag mellan just den porten och portarna på bild 65?

Dessa delar kommer från två olika E39:or, en -97 och en -99 - detta är väl inget problem?

Som sista fråga, behöver jag "koda" dessa hos BMW group för att de ska fungera?

Tack på förhand,
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,
Det ser bra ut (men saknas säkringen bak på bandaren???)
Ingen inkodning krävs för radiofunktion.

97-99 använde samma typ av kontaktdon etc så där är ok.

BMW har en specialkabel för ombyggnad reverse till business med MID, ring din BMW butik.

/Andy
ba
37
barhom
520i -97
Tack för svaret Andy, men ahm.. jag är ingen expert vad är säkringen för bandaren för något?

Här är lite mer detaljerad bild; (Hoppas jag fick med vart säkringen skall sitta, har ingen aning)

Länk
Länk

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Säkringen (plastbilsäkring) skall sitta längst upp i kontakten på den sista bilden #69.

Jag ställde bara frågan för att jag var nyfiken på varför den tagits bort och om radion verkligen fungerar.

/Andy
ba
37
barhom
520i -97
Ingen aning om varför den har tagits bort, kan höra med säljaren om han vet någonting om den.

Är det något som måste sitta i för att radion ska funka? Något man kan fixa själv möjligen? Jag får väl se vad som händer när jag tar mig tiden att plocka bort Reversen, finns det några bra instruktioner hur man blockar bort reversen någonstans?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Sök i forumet så får du fram instruktioner, det går till på samma sätt som en business med IRIS och inte så står skillnad från business med MID.

Säkringen är en vanlig bilsäkring, troligen sitter det en likadan i din reverse
(har dock inte sett en reverse bakifrån tidigare).

/Andy
ba
37
barhom
520i -97
Tillbaks ännu en gång,

Har installerat bandaren och lilla MID displayen med hjälp av adapterkabeln jag köpte på BMW (då jag bytte från Reverse RDS).

Radion funkar, Displayens knappar funkar, klockan funkar.

Problemet är att när du startar radion eller kasettspelaren så spelar den musik i 20sekunder, sedan stänger den av sig. Dessutom visar displayen inget annat än just klockan.

Vad kan vara för fel? Jag tror att det där med att radion stänger ner sig (standbymode) efter 20sekunder beror på att jag möjligen måste koda stereon hos BMW - men varför visas inget på displayen som t.ex. Mhz på radion, RDS osv - var kan felet sitta?

Möjligt att MID:n är trasig men klockan visas ju korrekt, knapparna funkar också (höja/sänka volym, byta radio kanal osv).
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Satte du dit säkring?

__
/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.