|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om man skulle starta bilen och låta den gå på tomgång ett tag hur länge skulle det behövas då tror ni ?? Tänkte att det lär väl räcka med 3-5 min eller ?? inte så bra för miljön men det måste vara bättre för miljön i långa loppet att ha en bmw till ute på gatorna hehe =)) Henke M som i Motor |
|
|
Annars är väl en Webasto ett alternativ om inte motorvärmare är tillgänglig vet dock inte vad en Webasto med tids/styrning osv kostar men det borde vara kostnadsefektivt eller ?? Henke M som i Motor |
|
| Tomgångskörning ger ingen vidare värme. Varken webasto eller vanlig motorvärmare lär göra underverk heller. Självklart är det skonsamt för bilen och inte minst för miljön då det minskar förbrukningen. Men få motorn genomvarm på 5km, nä då tror jag inte det räcker motorvärmare. | |
|
Ta träningskläder och cykel till jobbet för att sedan byta om till kostym när du väl kommit dit. |
|
| Fullgas på ettan hela vägen så bör den bli varm;) | |
|
Ja hur ska man köra för att göra det optimalt? Man vill ju inte gasa med en bil som är kall, samtidigt vill man ju att den ska bli varm så fort som möjligt. Knepig avvägning. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Ett extra oljebyte i mellan den vanliga intervallen, i övrigt inget inga problem att tänka på tror jag. De är klart inte den opitimala drifsmiljön för en bil att gå 5 km varje dag, men å andra sidan har jag svårt att tro de har någon större betydelse, om man nu inte planerar att behålla bilen i 10-15 år... BMW CS #5139 |
|
|
Jag kör ngt liknande. Det är inga problem, men bilen drar rejält med bensin innan den blir varm, iaf på en äldre. ligger på läskiga 1,3-1,4 som enbart beror på kort sträcka. Längre sträckor kan man mäta strax under litern på motorväg typ 130 kmh. Funderar mkt på en mindre bil just pga den korta sträckan. Matthias |
|
| Du kommer inte att få några som helst problem med detta. Sköt om din bil som vanligt bara. Sen så är det ju aldrig fel att göra några turer ibland så att bilen blir riktigt genomvarm överallt. | |
|
jag har ca 6km till jobbet och jag har inte märkt av något onormalt slitage på någon av de 4 bilar jag använt senaste åren. Dock så gör jag ett extra oljebyte minst var 1000e mil mellan serviceintervallerna. Dessutom kör jag längre sträckor flera gånger i veckan. men jag hade nog inte gärna kört så korta sträckor med mer känsliga M-sexor, tex M3e46, M3e36, M5e34 |
|
|
Om ni menar motorn genomvarm= oljetempen över 70grader, så tror jag att en bränsledriven motorvärmare kan göra skillanden absolut. dock utan kupefläkten igång i så fall, annars är nog batteriets livslängd begränsad. |
|
|
Ni som skriver om fukt och kondens, menar ni något annat än i avgassystemet? |
|
|
Det är oljans värme vi pratar om i första hand. Kondens i denna gör den kläggig efter en tid. Alltför mycket klägg kan vara skadligt för motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.