|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag kommer snart att sannolikt byta arbetsplats och kommer då att få betydligt närmare till jobbet än vad jag har nu. Problemet är att den kollektiva trafiken fungerar dåligt och att jag då skulle behöva ta bilen istället. Till saken hör att det bara är 5,8 km dit. (Funkar inte att cykla i kostym så det alternativet går tyvärr bort). Är sträckan för kort för att bilen ska bli varm ordentligt? Vilka "problem" kan uppstå på grund av detta i så fall? Saab 9-5 får ju kraftiga problem om man bara kör korta sträckor så jag tänkte bara höra mig för om jag kan vänta mig något liknande. I så fall vet i sjutton hur jag ska göra... Bilen i fråga är en 325iA -02 //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? | |
|
Jag skulle säga att 5,8km är för kort sträcka att köra varje dag om det är fåtal längre resor inblandade. Den blir ju bara ljummen på den sträckan och jag antar att sträckan saknar några "sträcka ut" partier på den korta biten. Med så kort till jobbet skulle jag nästan överväga en "skitbil" till jobbet och låta en finare bil stå hemma (om det behovet forftfarande finns). |
|
|
Det klart att man skulle försöka använda bilen lite längre sträckor imellanåt (definitivt på helgerna) men frågan är om jag exempelvis kommer få problem med kondens i oljan, dåligt batteri osv? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
"Sträcka ut" blir det nog inte heller tal om då det är Vällingbyvägen vi talar om. Å andra sidan ska jag åt andra hållet så att säga jämfört med alla andra (ut från stan på morgonen och vice versa) vilket gör att det inte bara blir köande trots allt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Jag tror det, i vilken omfattning kan man ju bara gissa förstås. Har haft problem med kondens på bilar jag haft förr och då har jag ändå 10km längre resväg än så. Men som sagt, svårt att förutspå hur stora bekymmer det blir. | |
kilroy |
Korta sträckor är inte bra för några bilar, oavsett märke. På knappt 6 kilometer hinner man skapa både fukt och kondens men man hinner inte bli av med det... Viktigt är ju också hur du förvarar bilen när du inte kör den. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Bilen kommer att förvaras utomhus, ståendes antingen på min parkeringsplats eller på gatan. Jag vet att 6 km inte är optimalt men frågan är hur farligt det är egentligen. Vart går gränsen i så fall, är det lugnt om man har 1 mil till jobbet, 8 km, 15 km eller vart går gränsen egentligen? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jag har 1,7 mil till jobbet för att vara exakt och även det skapar lite kondens har jag märkt. Åtminstone vid vissa tillfällen. Sen beror det ju lite på hur man kör. Kör man "friskt" så försvinner ju kondensproblemet i större grad... Tror det är väldigt svårt att sätta någon siffra på vad som är bra eller dåligt. Några uppfriskande körningar ibland samt lite tätare oljebyten kan vara en bra medicin hur som helst. |
|
|
Kompenserar serviceindikatorn för detta? Jag har inga problem att byta olja varje år. Det skulle då bli ungefär 1000 mil mellan bytena. Skulle detta vara nog för att hålla bilen i skick? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Nej, den kompenserar enbart för antalet förbrukade liter bränsle om jag förstått det rätt. | |
|
Jag har haft SAAB ?????????? tidigare och den senaste jag hada jag ägt sen ny. Vi körde nästan enbart sträckor 1-2 km med den utan problem, jag bytte olja var 5-600:e mil dvs 1 gång om året. Den gick perfekt när jag sålde den, ingen oljeförbrukning och tala om , inte någon hög HC på Bilprovningen. Den gick totalt 5600 mil på 6 år. Den är nu såld till förmån för min första Z3:a. |
|
|
Vilken årsmodell var det? Det är modellerna 9-5 mellan 1998-2003 (T7) och 9-3 20000-2003 som påverkades mycket negativt av oilsludgeproblem. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Har du inte möjlighet med motorvärmare i nu på vintern åtminstone ?? Är inte helt optimalt det heller men bättre än inget . annars kan väl en E-30 busbil vara ett alternativ kanske med merkostnader tyvärr . Henke M som i Motor |
|
|
Det är kö till platserna med motorvärmare :-( Nästa vinter kanske jag kan fixa motorvärmare och den här vintern verkar ju inte direkt bli iskall så det kanske löser sig ändå. Dock så tar det ju ett bra tag för motorn att bli varm även på sommaren. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
andreas_lofgren Det var en 95 -01 med 185 Hk motorn. Vintertid änvändes motorvärmare. |
|
|
hej andreas.. som sagt,,det är ju som alla vet inte BRA att köra sådana korta sträckor, men jag har skälv lite erfarenhet av detta ca:4km enkel resa till jobbet och under flera år körde jag min e34 på detta vis,,ingen kondens etc gick igenom besiktningen med blankt papper under dessa 4år. det enda jag gjorde var att byta motorolja vart 500/mil (biltemas semisyntet+originalfilter) och sedan drog jag ur den riktigt i mellanåt,, för det lägger sig ganska mycket vatten/kondens i avgassystemet,,och det kan man ju blåsa ut lite då och då,, eftersom inte värmen dunstar bort detta,vilket den gör i vanliga fall. mvh en v8 låter gött! |
|
| I viss mån kan man väl säga att serviceindikatorn kompenserar för detta då föbrukningen bör ligga lite högre om den ofta rullar kall. | |
|
Jag har 6,5 km till jobbet och har inte möjlighet att cykla så jag kör varje dag. Bilen hinner visst bli varm.. vid 5 - 5,5km har den normal arbetstemp. sen om det är hälsosamt för bilen att köra så kort vet jag inte men det står ingen varningstext för det nånstans :) Jag kör förvisso en hel del längre efter jobb vissa dagar och helger så den får gå ändå. |
|
|
ja,,vad jag vet så är bmw's och säkert andra märkens serviceindikatorer av en så kallad interligent sort,,vilket betyder att den hela tiden kompenserar ditt sätt att köra,det betyder att det är kortare intervaller i mellan ''servicedags'' om man kör mycket stadskörning vs landsvägskörning mvh en v8 låter gött! |
|
|
Andreas: Går det inte att cykla i kostym?? :-) När jag pluggade/bodde i cykelstaden Lund såg man detta varje morgon. Kanske inte helt optimalt, särskilt inte om man har matchat kostymen med en skjorta som alstrar vinylplattor ;-) Farsan till en av mina vänner hade under slutet på 90-talet en 316 compact som han köpte ny. Han rökte mycket och hade därmed inte världens bästa kondis så det blev bilen till jobbet, trots att arbetsplatsen bara låg ca 800m ifrån hemmet. Den bilen mådde inte bra och vet att de fick en hel del strul med motorn och katalysatorn efter bara ett par år som enligt BMW berodde på för korta sträckor. Detta kanske kan statuera "worst case". Jag tror inte 5-6 km om dagen är några problem. Visst det är inte optimalt men tar man en längre tur på helgerna bör detta kompenseras. |
|
|
Hos BMW mäter serviceindikatorn helt enkelt det antal liter bränsle som man förbrukat sedan förra service. Ett bra och enkelt sätt att bedömma hur bilen körts, korta körningar, många kallstarter, stadskörning = kortare intervall. Långkörning på landsväg och motorväg = längre intervaller. Buskörning = kortare intervall, lugn och fin körning = längre osv. Mera komplicerat behöver det inte vara. Min vagn visar varm kylvätska och ger god kupévärme redan efter 1,5-2 km men det behöver inte betyda att motor och framför allt oljan är genomvarm, detta bör man tänka på vid funderingar enligt ovan. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.