AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.896

335 cab beställd :)

Sida 4 av 4
Angeleyes
Nåja...ska bli intressant att prova helljusassistanten och dra en egen slutsats i vilket fall:) Att för övrigt förlita sig till 100% på någon elektronisk utrustning är ju knas rakt igenom! Jag tänker ju tex inte 'slappna av' i en hal kurva bara för att min bil har ett antisladd system...
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Angeleyes, i stort sett vad Joakim svarade här ovan.

Jag anser mig t.ex. inte kunna göra ett bättre jobb än vad ett ABS-system gör på vanlig väg. Som rutinerad förare kan man efterlikna systemets funktion men i pressade situationer och under svåra förhållanden ska det mycket till för att komma ner i samma bromssträckor som med ABS, speciellt då man måste styra och bromsa samtidigt. Men det gäller endast på normalt väglag. På exempelvis snö och grus stannar man snabbare med låsta hjul. Men trots detta överväger fördelarna med ABS.

En liknande argumentation kan föras ang. nyttan med ASC+T/DSC/ESP/ESC/etc. Det finns alltså för- och nackdelar och man kan vrida och vända på det beroende på vilken typ av förare, bil och situation man diskuterar, men på det stora hela överväger fördelarna. Att funktionen kan stängas av i riktiga bilar lämnar ju dessutom det slutliga valet åt föraren.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.