|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
HFR Ja, en åf har bättre marginal och säljarn har högre provision på tex en Z4 Coupè som är mer svårsåld och har en smalare kundkategori. De har alltså inte marginaler att ge mer rabatt på en 3-serie till en privatperson, men som företagskund som köpt två eller fler bilar innan så backar BMW upp affären genom att erbjuda åf 5%. På fråga nr.2 så blir mitt svar JA. ///Danne |
|
Angeleyes |
Jag är ingen expert på rabatter och vilka marginaler som ÅF har att spela med, men som någon tidigare nämnde så anser jag att andra faktorer spelar in, som kundrelationer och bra service. Jag hade möjligheten att få 9% från BMW Stockholm(ramavtal), men tyckte inte det var värt att 'gå bakom ryggen' på gamla goda 'Theanders Bil'. De har givit mig maximal kundservice från dag ett och det betyder mer för mig än vad 1 eller 2 % extra rabatt gör. |
|
Angeleyes Håller med dig till fullo! Pengar är inte allt. ///Danne |
|
Angeleyes |
Någon som har monterat sportavgassys. av något slag på sin e92/3? Jag var inne på youtube i går och lyssnade på Eisenmanns sportljuddämpare till en e92...de va rena musikalen!! Kostar tydligen 13.000 sek från Eisenmanns ÅF i Sverige. Man blir suuugen! Ljudet är halva körupplevelsen i bilen anser jag:) Vad tycker ni? |
Angeleyes |
Hittade en paragraf om Individual audio sys. Lite tinitus varning på de där systemet!! Damn va de ska bli skönt med bra ljud i en BMW, finally!! BMW Individual Hamnar lite i skymundan men demonstrerar sitt nya ”High End Audio System” med Dirac Live signalprocessor och 825 watts effekt. En provlyssning bekräftar att BMW för första gången kan erbjuda ett audiosystem som på allvar kan konkurrera med systemen från Bose, Bang/Olufsen, Mark Levinson, med flera. Faktum är att BMW Individual High End Audio System sopade banan med Audis Bang/Olufsen- system i ett test av billjud, trots att BMW-systemet bara kostar drygt en fjärdedel. |
|
Hej, Jag fick 8,1% pa hela bilen inklusive paket. Det ar mitt forsta bilkop och bilen ar en 335i Coupe. mvh Tobias |
|
|
Tobias> vilken ÅF? Angeleyes> av det jag läst om det tror jag att du blir mkt nöjd med individual audio. hade varit intressant att höra sedan om tillfälle ges (bor i Lund), är sällan några ÅF som har bilar inne med dessa system. är själv lite hifi-nörd :) i vilket fall så får du skriva en resumé av lyssningsintrycken! |
|
Angeleyes |
tobias: Bara till att gratulera till en mycket bra rabatt! HFR: Klart du ska få provlyssna, jag är ofta inne i Lund:) |
| HFR: Bilcentralen Segeltorp | |
| Tackar | |
|
Angeleyes: Jag fick för mig också att PDC fram inte gick att få om man väljer "Individual High End Audio", men jag har också beställt en cab och på min fick dom godkänt med PDC fram och bak tillsammans med "Individual High End Audio"! Kolla med dom igen! //Jocke |
|
|
Angeleyes: Antar att det är en manuell du ska ha? Jag skulle skippa M fälgarna och beställa ett par 19" M3 Replikafälgar om jag var du, ångar själv att jag inte gjorde det :-) Finns bra replikor att köpa för cirka 17.000 inklusive frakt och däck. Kör på ett par 17" fälgar för vinterdäcken bara, om du nu ska ha vinterdäck. Alternativt om du kan få dem att montera de riktiga M3 fälgarna direkt, kan bli dyrt dock. Helljusass kan du skippa, den är helt värdelös.. skulle sträcka mig så långt som att kalla den farlig. Kurvljus däremot är underbara, för att inte tala om en radarstyrda farthållaren. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| 18"arna som ingår som bas i M-pak får han ju med i vilket fall, för det är väl inte möjligt att välja enklare 17" till en bil med M-pak och få mellanskilladen avdragen? | |
Angeleyes |
Tack för dina tankar Joakim. Ja jag har redan diskuterat saken med säljaren, det visar sig vara en liten bugg på BMWs hemsida. Visst går det att kombinera PDC fram med audio individ. intressant de där med helljusassistant...säljaren sa att jag ABSOLUT skulle ha denna funktion och att den var helt fantastikt bra...bländar av även vid möte med cyklist etc! Hmm kanske borde fimpa det tillvalet, även om det bara rör sig om 1500? Någon annan som har erfarenhet av helljusassistans? |
|
Angeleyes: Jag ångrade mycket att jag ej beställde helljusassistenten till min - tyckte det var magiskt bra när jag hade demobilen som jag lånade. /Andreas, 335i (e92) - såld, Lexus RX 400h - såld, Audi A6 Avant quattro-07 |
|
|
Angeleyes: Kan ta ett par exempel som varit direkt farliga. Lastbilar i kombination med backkrön. Har hänt många gånger att jag sett en lastbil komma på andra sidan ett backkrön, man ser positionsljusen på taket.. tror du helljusassistenten bländar av då? Nej nej. Den bländar den stackars chauffören som sitter högt uppe i lastbilen tills den ser hans halvljus som sitter långt ner. Det har hänt ett par gånger att den bländar av för bil nummer Ett och sedan brassar på helljus som bländar bil nummer Två som var precis bakom. Den bländar INTE av för cyklister eller gående med reflex. Den fungerar inte alls om det inte är bäcksvart ute. Den bländar av för varenda %%/¤&"= skylt på landsväg. Jag har fått mååånga arga ljustutor på mig när jag använt det här skräpet. Blir arg bara jag tänker på hur illa skiten funkar. Den radarstyrda farthållaren fungerar däremot helt perfekt i storm, ösregn, dimma, 90 graders kurvor, 3 filig motorväg, backar och stup. Det enda dåliga med den är att den bara fungerar upp till 200kmh. mistafrizz: Isåfall ångrade du dig fel :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Angeleyes |
hmm...2 helt skilda uppfattningar om samma funktion, intressant! Snacka om att jag är förvirrad nu,haha! Nåja, det är väl inte värre än att man kan stänga av skiten eller? |
|
Jag är av princip motståndare till teknik som försöker vara smartare än användaren och helljusassistenten är ett bra exempel på det. Inte bara onödigt utan potentiellt farligt. Fortsätter trenden kommer bilförarna att förvandlas till bilåkare i ännu större utsträckning än idag. Fattas bara att Microsofts talande gem dyker upp på naviskärmen. "It looks like you're driving a car" kommer den att säga. "Would you like some help with that?" Inte så BMW. Men jag vet att många gillar den. Helljusassistenten alltså. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
Angeleyes |
lars: Jag köper inte riktigt ditt resonemang även om jag håller med om att det kan bli FÖR mycket teknik. Om du nu är motståndare till all teknik som är smartare än användaren så måste ju det betyda att du är emot ABS och ASC också? |
|
Angeleyes: Jag antar att han menar "onödig" teknik. ABS och ASC är knappast onödig :-) Helljusassistenten är onödig och ganska farlig då den fungerar mycket dåligt i dagsläget. Även den radarstyrda farthållaren kan vara potentiellt farlig om man slappnar av och koncentrerar sig på annat. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.