AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.894

335 cab beställd :)

Sida 2 av 4
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ser ut som en MKT bra spec!
mer än 8-9% rabatt hade jag krävt, det är betydliga marginaler på så mycket extrautrustning, i ditt fall 120k.
ta in offerter från många handlare, framförallt mindre handlare utanför storstäderna.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
..och självklart ska du ha larm! (original eller ännu bättre, eftermonterat)
bilstölderna har knappast minskat med åren..
Angeleyes
Lars: Du har så rätt...inte mycket till känsla med det nya 'systemet':(. Rabatten känns ganska rimlig...min kusin har ett ramavtal med BMW Sthlm där han får 9% rabatt via firman. Jag fick 7.5% som privatperson och tycker att det känns ganska vettigt. Kanske hade jag kunnat klämma ur en halv procent till om jag tjatat riktigt ordentligt, men Theanders i Lund har varit så oerhört hjälpsamma i alla avseenden så jag känner mig nöjd. Dessutom är avtalet undertecknat och klart:) Jag har dock 3 veckor till på mig att ändra min konfiguration om så önskas.
HFR: Kan du motivera varför jag bör ha larm? Avskräcker det verkligen 'dagens tjuvar'?
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Angeleyes

Vad ska du med larm till?

Har du saker av värde liggande löst i bilen?
Är du rädd för att du ska hitta någon sovandes i bilen på morgonen?
Gillar du sitta på helspänn och lyssna efter, om det är ditt larm som går?
Gillar du 90-talet?
Gillar du den snygga röda mulen a.k.a clown-näsan under backspegeln?

Om du har svarat "JA" på samtliga frågor så ska du ha larm.

Kom igen nu! Lägg pengarna på något nyttigare istället, ta tv-funktion som jag gjorde.......eerhmm =)

///Danne
Ol
2
Olis24
320DA Touring -06
330DA Cabriolet -beställd
Grattis André!! Jag lovar att du kommer att ha mycket nöje med din bil, särskilt med taket nere. Jag har själv en e93 som jag fick hem redan i april -07. Då jag hade siktet inne på att få den innan sommaren beställde jag den innan det fanns all teknisk data. Men det fungerade bra och jag ställde av bilen den siste augusti med en mätarställning på 2850 mil. Vit = helrätt!! Själv har jag e93, 330d, aut, Le Man blå, creambeigt skinn med m-sport + dragkrok. Jag vågade inte beställa en vit diesel cabbe pga andrahandsvärdet, om inte vit håller sin poppis. Men den är grym i vitt, skarvarna syns knappt, det är ju en Bmw. Själv har jag all utrustning förutom fyra saker:
1. 19" är inte lämpliga mer än att titta på.
2. Fabriksmonterad navi. Garmin fungerar bättre.
3. Nightvision (mörkerkamera) går ej att få utan navi.
4. Komfortöppning. Missade en viktig funktion på det tillvalet. Det går inte vika upp taket med fjärren utan komfortöppning. Det felas klämmskydd.

Jag antar att jag har testat min bil väl då den har varigt på roadtripp hela vägen ner till Kroatien. Har inte funnit någon barnsjukdom ännu.

OBS! Rabatten Ni skriver om, det finns mer att hämta.

Lycka till!

al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Nightvision finns inte till 3-serien...

Angeleyes
Danne: Jag instämmer helt med din åsikt om larmet. Det enda jag var orolig för var om premien skulle bli högre, men så är tydligen inte fallet. Larm känns verkligen 90 tal, och nä, den röda tomaten under backspegeln är ju inte vacker.
Olis: Det glädjer mig att du inte funnit några fel på bilen! Det måste ha varit alldeles underbart att glida ner till Kroatien i din fina bil!?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Någon privatperson kan nog inte räkna med MER än 8-9% rabatt. Åtminstone är det mer än vad jag hört någon fått iaf. Om vi nu pratar vanliga rabatten och inte kampanjer etc.

Om det inte går att öppna taket med fjärren utan komfortöppning så är det ett absolut val! Att kunna cabba ner på väg till bilen är helt enkelt ett krav på en ny cab.
Ol
2
Olis24
320DA Touring -06
330DA Cabriolet -beställd
Sant, rabatten på 10% eller mer gäller företag i första hand. Sedan kan det bero på hur många bilar man har eller har köpt nya från Bmw.

Komfortöppning gör att man kan fälla upp taket med fjärren. Ner går utan komfortöppning.

Fel på bilen, det enda är ett skrammel som är vindberoende och kommer frammifrån. Det låter som plasten under torkarna men det är det inte. Bmw ska lösa detta när jag tar fram den igen. Det mest störande med detta fel är att det inte låter mycket men går rakt in i telfonen så den man pratar med hör inte vad man säger. Men men, det löser sig.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tycker ni inte att det känns tryggare med larm i bilen? det gör jag ivf. Jag hade inte ens velat köra 5'kr E30 utan larm med tanke på alla drägg i samhället idag.

Ang rabatten: Varför tror ni att BMW ÅF titt som tätt kan erbjuda "kampanjbilar" där man, om man räknar på det, nästan alltid erhåller en rabatt över 10% på listpriset?
Tror ni att ÅF vill vara "snälla" och sälja bilarna utan marginal? Knappast.
Nu svarar ni kanske att det är för att ÅF beställer in en mängd bilar med samma utr, men nej ofta är det fritt fram för kunden att själv speca sin bil utöver paketerbjudandet.

Som exempel så gjorde någon av biltidningarna ett test för några år sedan där de ringde runt och bad om offerter. Bla kommer jag ihåg en E46 330ci med extrautr för ca 150k, där man erhöll en rabatt på över 12% i det fallet..
Angeleyes
Någon privatperson här inne som fått 10 % eller mer rabatt på sin BMW? Skulle bli väldigt förvånad i så fall...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Trevlig spec på din nya bil. Justerbara svanken är inte speciellt skön. Eller som någon tidigare har benämnt den; "känns som en pinne i ryggen". Prova innan du beställer. Klart du skall ha original Navigation. Betydligt bättre än Garmin även om du hittar fler lekfunktioner i Garmin. (Jag har en av varje att jämföra med.)

Vid vagnparksrabatterna står BMW för hälften av rabatten. Förmodligen samma för kampanjbilar. Vagnparksrabatten gäller inte på kampanjbilar eller paketeutrustningen. Det innebär att det är en bättre affär för ÅF att sälja företagsbilar med 10% rabatt på listpriset än att sälja till privatpersoner med 7,5% rabatt som de får stå för helt själva.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Alla ni som snackar 9-10% rabatter - har ni köpt någon ny bil själva?

Jag har varit i kontakt med TRE olika firmor om en 330d Coupe med gött med utrustning men inte fått mer än 7,5% rabbat hos någon.
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Angående rabatter.

En BMW-åf har olika rabattmöjligheter för olika modeller där 3-serien ligger som lägst. Skulle du tex köpa en Z4 coupé så skulle du med lätthet få ca:12% även som privatperson. Men en 3-serie har du som privatperson i regel bara 6% utan rabatt på M-paket och comfort.

Som privatperson så skulle jag bli mycket förvånad om någon har fått över 8,5% om man räknar på hela bilen med M och comfortpaket. Ett sådant kvitto skulle jag vilja se först.

Ni ska vara nöjda med 7,5%. Framför allt om det även innefattar paketen.

///Danne
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
VHDanne - tack för den infon! Precis vad min ÅF har försökt berätta för mig också.
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
I regel så får man väl ingen rabatt på paketen och metallic när det gäller nybeställning?

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Larm: Håller i stort sett med VHDanne om larmet. Jag beställde det mest för "peace of mind" och det är ju värt något. Kanske avskräcker det någon. Kanske får man igen en del av kostnaden vid försäljning. Men i ärlighetens namn tror jag inte det gör någon större skillnad. Immobilizer finns ju även på bilar utan larm.

Skarvar: Jag hade egentligen Volvos C70 i åtanke när jag skrev om skarvar och ljusa bilar. På den ser det inte bra ut. Har faktiskt inte tänkt på det på 3-serien så det blir nog inga problem.

Rabatter: Jag planade också ut på 7,5% vid mitt privatköp efter offerter från och förhandlingar med tre handlare. Högre rabatter än så är bevisligen möjliga, men då bör man vara gammal, god och frekvent kund (tänk 500-1000 kkrs affärer vartannat år). Sen tillhör jag skolan som hävdar att en lägre rabatt kan kompenseras av förmånen av att få göra affärer med ett bra företag. Bra säljare och verkstadspersonal växer tyvärr inte på träd.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
VHDanne>

Med ÅF rabattmöjligheter, menar du vad ÅF Vill eller Kan ge i rabatt?
Du får ursäkta mig, men jag förstår inte hur en ÅF kan ha olika marginaler på olika basbilar? -då måste ju diffen mellan listpriserna på basbilarna och inköpspriserna skilja sig från modell till modell? Varför skulle BMW valt ett sådant upplägg?

Om du menar vad ÅF VILL ge så förstår jag, det är klart att man vill sälja en "het" modell som E92 med så lite rabatt som möjligt, de "säljer ju sig själva" ändå ;)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Danne> lite nyfiken bara..känner du någon som jobbar på BMW ÅF eller hur vet du detta? :)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Det Mats skriver om att BMW står för halva rabatten vid kampanjer reser ju frågan vad som krävs för att en ÅF ska få en kampanj "godkänd"?
man ser ju ibland enskilda ÅF som har egna kampanjer, tex den kampanjen ett gäng ÅF i 08-område (har jag för mig) hade på E90/91 325 Individualutrustad för 349k eller vad det var..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.