AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.212

tomgång m20b25 -90

har en längre tid haft problem med tomgången på 325an.. när de e kallstart så går den normalt till första gången man petar på gaspedalen, sen börjar den pendla, och drar jag upp varvet lite så misständer den ett par gånger, sen den har fått upp lite temp (inte alls mycket, bara köra längs gatan hemma) sen e den normal.

Nu har ännu ett tomgångsfel dykt upp :P ett lite drygare sådant, nu går den som den ska tills den blivit varmkörd, sen blir den orolig som f*n... på minner om tomgången på en bil med riktigt rå trimkam eller nåt, nån enstaka gång tappar den ett par 100 varv o sen fortsätter att gå oroligt... nån som råkat ut för detta?

kass tomgångsmotor eller kanske bara full av skit?
det andra felet dök upp efter en lång kvälls lekande i snön hehe
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Har pysslat en del med min 320Ik-88 som var ganska svårstartad som kall eller om den stått typ en kvart, vajade kraftigt på tomgången också men gick skitbra för övrigt. naturligtvis bytte jag tändstift, rotor, fördelarlock, bränsletrycksregulator(btr) rengjorde luftmängdmätare(lmm)/tomgångsmotor samt smörjning av dito, byte av/kolla alla vacuumslangar för läckor. Då detta ändå ej löste problemet så bytte jag lufttempgivaren (blåfärgad, och sitter rätt pissigt till) som då löste problemet - vanligt att dessa knasar och som då skickar fel signaler.... kostar runt 300 på BMW.....

tack för tipset.. ska fan prova de, hade rätt kassa avgasvärde på bilprovningen sist så de kan ju va nån sån givare som lever jävel... de låter så långsökt när man sitter ensam o funderar men de kan ju va lösningen... ska testa ;) tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.