AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
37.821

När blir m3 e92 rimligt prissatt

Sida 4 av 6
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Tror ändå att sv sålda en-två ägare, under 10 000 mil, så man har motorgaranti med försäkring är ganska säkert köp.. M5 är rätt prisvärd just nu, det lär nog dröja ett tag innan m3 droppar väsentligt.
Har ändå svårt att se att en m3 uthämtad hösten 07 kan vara ett vrak, förstår inte riktigt.. Men visst är man fortf lite skeptiker till import
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Nej, jag har inget belägg för att det är ett "vrak" men jag är nog en av de "uppskrämda" :)
Tror själv att det tar ett tag innan E9x M3 har rasat i pris.
Men om man jämför med en E6x M5 eller en RS4 så är det kraftiga dropp och bilarna säljs inte med raketfart..
ma
38
mackangbg
BMW Z4 2,5 SI 08
Kommer själv att slå till på en M3a nästa sommar så jag följer med intresse prisutvecklingen. Snittet för dem tio billigaste för Juli var 631500 medan Juni uppvisade 647800. Dem två billigaste på blocket idag är båda från 08 med pris på 599 000. Tror vi kommer att få se intressanta siffror i augusti då "sommarbilarna" skall bort och längre fram i höst/vinter då 09:orna skall ut.

//Mackan
machangbg:

Håll oss informerade om pris utvecklingen under 2009 kommer även en face lift om jag mins rätt. Vilket troligen kommer att ge lägre priser på 07/08.
ma
38
mackangbg
BMW Z4 2,5 SI 08
Då jag kommer vara borta nästa vecka så redovisas sifforna för Aug nedan.
Snittet för dem tio billigaste på blocket är idag 602600 vilket innebär en minskning med 28900 kr från sista Juli. Idag finns det sex bilar <600 K på blocket.
Av det tio billigaste är tre 07:or och resten 08:or. Ingen med DKG. Nypriset på de tio billigaste varierar från 780 till 880 om man skall tro siffrorna.
Av de 15 billigaste har två blivit sålda varav en två gånger.

//Mackan
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
tack för summeringen
När lyxbilar faller 50% i värde på 3 år i brinnande högkonjunktur...
Lyxkonsumtion är de första som ryker i bistrare tider.
De kommer gå att hitta nya m3:an under 500' sek inom 6-7 månader är min gissning
Dunkerl:

Sv-såld?

Jag tror inte vi kommer att se en Sv-såld inom 6-7mån under 500Tsek
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
jag håller nog med om att de har krypit under 500 efter nyår, titta på m5:an..
PappaPatrik:

Klart att M3:an kommar att sjunka under 500 efter nyår men nu var det inom 6-7mån.
ja, och hur lång tid är det till nyår enligt din tidsräkning?
Bapelsin:

Efter nyår kan vara under hela året 2009 medan jag räknar från Aug och 6-7mån.

Vilket i min tidsräkning Feb-Mars och inte April-Dec 2009.

Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
med efter nyår menar jag självklart de första månaderna på året.
Det brukar ju kunna dyka upp säljare i lågkunjunktur som inte hinner vänta på rätt köpare.
Och när köparna inte längre är på hugget och säljarna ska genom utgången samtidigt..

Lyx konsumtionen är så mycket mera utbredd idag än i början på 1990. Jag köpte då en Toyota supra 3,0t, 2 år, svensksåld/1 ägare, 2000mil för 50% av nypriset.
Men idag.. Titta på utbudet, om tiderna viker hyfsat mycket så blir det slakt

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag skulle själv beställa en M3a i våras. Då skulle den hamna på 860´, skulle tro att bilen tappar ca 200 på ett år, därför bestämde jag mig att köpa en begagnad till våren. Jag tror nämligen att värdeminskningen kommer att vara mycket större på e92an. (har köpt 10 nya BMW de senaste 7 åren så man lite ångest när man börjar summera).

//Stefan
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Stefan> Om du inte byter så förbannat ofta utan behåller den så kan det ju ev vara värt det :)

Att köpa en ny bil och sälja/byta in den efter mindre än ett år är bland de absolut sämsta affärer man kan göra som privatperson.
Om man istället njuter av M3an i 5år så får man ivf något bättre rätsida på det.
Det känns inte som M3 e92 är riktigt lika het, älskad och hyllad ikon som e46 var när den kom.
Kanske lite samma tendens som rådde mellan M3 e36 och e30, där e36 i mångas ögon blev för tung och för mycket GT-vagn.

För mej känns det som e92 inte kommer bestå i värde såsom e46 gjort.

I framtiden (7-9år) kanske de blir samma förhållande som mellan Porsche 996 och 993, d.v.s. en äldre generation med högre/samma beg-pris som efterföljaren..?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
För mkt personbil över e92'an..;)
Dunkel > lyxbilar säljs sällan på kredit. Därför att det snarare vanliga 3-seriebilar som kommer att märka av en lågkonjunktur.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
turbo4ever: Där har du fel. M-bilarna finansieras i lika stor utsträckning som övriga BMWs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.