AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.146

TWS 10-60 vid minus 20 Film snutt

Sida 2 av 2
Lasse Karlsson
2002tii!

Mycket instruktivt! och en käftsmäll för de som använder sina bilar vintertid med TWS 10-60W i motorn(för det finns säkert ett antal!). Man har ju läst många inlägg på detta Forum, där folk, vissa ggr med en "dåres" envishet hävdat att det bara är TWS 10W-60 som går att ha i tex en m5:a!

Skulle inte vilja använda den bilen vintertid, med vetskap om detta här!

HA DET!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För att göra testet mera intressant och mätbart. Lägg en liten järnkula (självklart lika stora och tunga) i båda flaskorna och kolla hur länge det tar för dom att nå botten när flaskan vänts upp och ner.
Tänk på att om bilen används varje dag så blir det aldrig -20 i motorn över en natt. Skulle bilen stå flera dagar så kan det nog bli kallt. Men aldrig lika kallt som i luften!!

Man lever bara en gång!
Länk
Lasse:
Bilar som står parkerade utomhus och används kontinuerligt i -20c är nog få.
Det är sällsynt med temperaturer kallare än -10c någon längre period,åtminstone i mellan- och södra Sverige.
Det får vi ha i åtanke.
Men att köra med 10W-olja där tempen konstant ligger under -15c längre perioder är nog inte så nyttigt.
Då skulle jag välja en 0W-40 eller 5W-50 olja.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är viskositet 0- som gäller på vinter om man inte har bilen i varm garage det ser man ju ganska tydligt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Å andra sidan vad det gäller TWS är ju att den känns som sirap när man häller i den ny vid 20 grader men när man kört ett tag och kollar oljenivån så upplevs den betydligt "tunnare".
Är det ingen som har lite beg. TWS att djupfrysa?
(Jag har själv nybytt TWS i M5'an sedan avställning i höstas)
fr
85
fredde 540
540-01
M5-01
är det någon som vet om oljan inte smörjer när den är kall typ 20 minus.
för man tycker att oljefilmen borde sitta kvar även fall den är tjock.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ang. Hasso´s inlägg om ryssar: Min käresta hade problem med att starta våran gamla 300D efter att ha jobbat helg på ett sjukhem tidigt i Januari. -26°C utan motorvärmare (vilket senare monterades). Jag löste det genom att köpa OK-mackens två sista engångsgrillar att värma tråget med. Mackexpeditens kommentar: "-Grillfest?"
Anammas alltså även av dalmasar..
Per L, 20W-50 vid -28°C lät tufft. Var rädd om din raritet ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.