|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Gjorde ett litet expriment hemma högst vetenskapligt:)Hällde i lite olja i en flaska och in med den i frysen en timme i 20 minus.Tyvär så tar min gamla Konica bara filmsekvenser på 15 sek så det blev tyvär nästan ingen film alls :( Komentera gärna. Länk | |
|
Tur att jag slipper använda pärlan på vintern alltså....Detta är en sommarolja, ingen tvekan om det! BMW - is there anything else? |
|
|
Så är det med alla oljor som har kallviskositeten 10. Inte bara TWS. Tänk på det ni som kör med 10W40 oljor. __ Bilblogg: Länk |
|
| Det där klippet skulle ju vara betydligt intressantare om det ställdes mot en 0w-olja så att man har något att jämföra med. Nu säger det inte så mycket. | |
| Jo det är sant men en 0W olja har helt andra egenskaper när den är kall kan jag lova.Har tyvär ingen 0w hemma så jag kan inte testa. | |
| 2002tii: Kan du inte köpa 1 Liter Biltema 5WXX o gör samma sak för jämförelsens skull? Vore intressant o se skillnaden på 10WXX kontra 5WXX... | |
|
Släng dig i väggen Bosse bildoktorn!!! =) Som Dawwe säger så är det ju inget mått speciellt för TWS:n utan för kallviskositet 10-oljor i allmänhet. |
|
|
SIRAP!!!! Nu blir det till att kolla kvicksilvret innan man går ut och motionerar AC´n i vinter! |
|
|
Hmmm! Inte undra på att min 3.0S var litet seg att få igång efter att ha stått ute över natten i -28 grader med 20W/50-olja i motorn. Numera går den på BILTEMA 5W/40 och det känns spontant som om den mår bättre med den oljan! Per L |
|
|
Castrol Formula RS 0w-40 inlagd i frysen nu.. Svekke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den av BMW rekomenderade lägsta temperatur för 10W är just -20 grader för deras godkända oljor till tex M52. Förmodligen vetenskapligt testat. Nu är ju inte tempen så ofta nedåt -20 några längre perioder mer än i norra Sverige. 0W-5W klara -30 sedan är det dags att göra som ryssarna, elda under trågen. ///MVH Hasso Länk |
| Väntar med spänning på Svekkes resultat | |
|
Finns ju som tur är något som heter motorvärmare =) Mvh Markus |
|
|
Motorvärmare är bra och skonar en hel del, tyvärr värms inte tråget upp varför oljan inte blir märkbart tunnare. Vansinnigt att ha en 10w eller 15w på vintern i mina ögon. Apropå testet i fråga så jobbade jag på Mobil Oil för några år sen, då fanns provrör för demosyfte som lades in i frysen. En stålkula i 2 provrör där 10w40 och 0w40 hällts i och vänds som ett timglas. Vilken skillnad säger jag bara... |
|
|
den verkar ju smörja bra :) mvh Figgeh. |
|
|
Ursäkta dröjsmålet, var 10 mil hemifrån igår kväll men nu så har jag testat vid -20 grader: Länk Svekke |
|
|
Intressant och roligt att se. :) |
|
Gemini__ |
Finns en till film på Mobil 1 10W-40: Länk |
|
Intressant som man lätt inte tänker på de. Att 10W-oljan skulle vara så pass tjock trodde jag inte...och de är rätt stor skillnad om man kollar till 0w-oljan. Jag la precis in lite olja själv i frysen. La in en flaska med biltema resp en med valvoline olja,båda med klassning 5w-40. Ska bli kul å se hur den oljan blir + om de är någon skillnad mellan märkerna. Återkommer... |
|
| Haas, du lär inte märka någon skillnad. Tjockleken är ju inom samma viskositetklassning. Skillnaden mellan oljorna är snarare additiven och det märks inte med ögat. | |
|
Nä de vet jag,men hade båda oljorna hemma så varför inte...? De intressanta är ju hur 5w-oljan ser ut när den är riktigt kall... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.