AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
42.174

Tjänar man verkligen på att motorbromsa?

Sida 2 av 2
På vilket sätt skulle du slita på lamellerna? Såvida du inte sitter och slirar på kopplingen medans du motorbromsar finns det ingen anledning att du skulle slita ut lamellerna i förtid.
Motorbromsa är ju som att köra rakt fram med växel i, bortsett från att man inte gasar då.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Just därför växlar jag aldrig ner för att få mer motorbromseffekt om det är en korsning eller kurva som närmar sig. Det sliter mer på synkringar, koppling och ev. lite bussningar än vad bromsarna kostar.

Däremot växlar jag ner om jag vet att jag ändå kommer att behöva den växeln efter kurvan/korsningen och att jag kan ta mig igenom utan stopp. T.ex. Från femman till trean (efter motorbroms på femman först) från en 90-väg genom en rondell. Och sen tillbaka direkt till femman. Men då ger jag alltid mellangas så att jag slipper slira på kopplingen.

Har varit med om att folk faktiskt slitit ner växellådan och kopplingen blivit svampig, särskilt tvåans växel. Det är då en bil de haft i 10000 mil och motorbroms 4-3-2 eller 4-2 hela tiden även i stan med slirande koppling och ingen mellangas. Det gick trögare och trögare att få i tvåan.

Sen händer det förstås att det växlas från femman till tvåan eller trean med rikligt med mellangas och sen fullt ös! :) Men kör man vettigt i övrigt märks det inte om man är lite gasglad då och då.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vsurapol menar att lamellerna slits ju när man försiktigt måste släppa upp kopplingen för att slira upp motorvarvet. Om man inte kringår problemet genom att blippa till med gasen förstås. Men att hålla på med det i stan i låg hastighet ser jag som helt meningslöst om syftet är att spara pengar.

En taktik är ju t.ex. som jag gör innan jag svänger in från vägen utanför huset. Ligger och puttrar på femman i 55km/h på en helt plan väg. Sen kopplar jag bara ur och låter motorvarvet öka sakta (konstant gas), då passar det perfekt att slinka i trean utan kopplingsslir. Sen släpper jag gasen och motorbromsar lagom till de två högersvängarna före garaget.

Det är rätt skönt ibland att bara glida fram tyst och mjukt.
Hellre stor kontrast mellan "transportkörning" och "rolig körning" än att alltid göra nåt slags misslyckat mellanting som mest är konstant okomfortabelt för passagerare.
Här nånstans kommer anledningen till att välja BMW in. Funkar perfekt till både "söndagskörning" som till gasglad körning...
Det här med att man inte får köra så långt på 1:an är ganska svårt att åstadkomma på manuella dieselbilar. De är högt växlade och är glest stegade så man måste helt enkelt varva lite på 1:an för att inte få motorstopp på tvåan. Om jag växlar till tvåan strax före 2000 varv i min 118d så hamnar jag i stort sett på tomgång på tvåan. Om jag skulle växla vid 1500 varv skulle jag troligen få motorstopp. Den höga utväxlingen på tvåan gör också att det är väldigt svårt att smyga fram på tvåan i korsningar. På tomgång på tvåan så går bilen redan i 15 km/h och motorn tycker inte alls om att hamna under tomgång. Så jag får ofta gå ner på 1:an i en skymd korsning.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag kollade min förbrukning imorse, och som ngn här tidigare har sagt så visar den 0 liter/mil vid motorbromsning och ca 0,2 liter/mil vid frikoppling.

Men det ger inte mig så mycket, då jag tenderar att köra fullt ut på växlarna så fort jag får tillfälle.... Snittar 1,1 liter/mil(90% motorväg) på 400 mil.

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
Hej!

Motorbromsa ska inte slita på kopplingen, det innebär INTE att man måste växla ner direkt. Släppa gasen räcker, man växlar ner när det behövs för att ligga i rätt växel när man ska gasa igen, alt. att varvtalen sjunkit för mycket (närmar tomvarv)!

Sen spelar det ingen roll om man fotbromsar lite extra under själva motorbromsningen, detta i sig gör inte att man förbrukar mer bränsle. Det som styr är när du lossar gaspedalen (då börjar du spara), ju tidigare, ju bättre. Så när man tittar bra framåt, så snart du vet att du kommer behöva minska fart - släpp gasen! Sedan om planeringen är god så har man precis lagom fart och behöver inte bromsa alls, eller bara justerad farten lite, i korsningen/rondellen då man under motorbromsningen har tagit tid att iakta andra medtrafikanter och planerad sig egen färd.

Att kunna ta tvära kurvor lagom snabbt hjälper också att hålla farten jämn. Men som sagt, gör en hård inbromsning lite då och då, annars kärvar bromsarna!

Mvh,
Onehp - har det riktigt roligt med i snitt 0,63l/milen :-)
Verdi
Precis. Onehp är den förste som verkligen förstått. Spelar ingen roll vilken växel du motorbromsar på.

Dessutom så drar tomgången olika mycket per mil beroende på hastigheten. Står du still blir ju förbrukningen per mil oändlig t ex.
Verdi
Dessutom, du vinner aldrig på att frikoppla och rulla så länge du inte stänger av motorn.
Ni vet säkert vem Jackie Stewart är? 3-faldige F1 mästaren, en av de allra bästa. I alla fall, han la av med racingen 1973, på 80-talet gjorde han ett antal roliga "utbildnings" filmer, om hur man bör köra och så. Allvarliga filmer, ingen buskörning. Vid ett tillfälle pratade han just om motorbromsningen jämfört med att använda bilens bromsar. Han avslutade med att säga - använd bromsarna, för bromsklossar är betydligt billigare än växellådor. Det säger väl allt? Litar mer på en sådan förare än kassa Vägverket-tjänstemän och Miljöpartister som vill skapa dåligt samvete hos oss bilförare. Att motorbromsa märks knappt i plånbokem, däremot så släpper jag på gasen i god tid när jag vet att jag ska sakta ner eller stanna helt, för den mjuka körningens skull.

Vorsprung durch freude am fahren
Nja växellådor hos BMW håller för att motorbromsa med såvitt jag vet.

Däremot så kan bromsskivorna börja rosta om man motorbromsar flitigt och sällan nyttjar bilens bromsar ordentligt.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
ECO driving handlar ju främst om att spara miljön, mindre utsläpp, lägre bränsle förbrukning.
sedan att man som bilägare får mindre bränslekostnader är bara ett +.
Att bromsar kärvar ihop, kopplingar/lådor samt bussningar eventuellt måste fixas/bytas oftare "skiter" ECO påhittarna i, huvudsaken förbrukning och miljön främjas.

FLAYEN
Verdi
Nu har det väl hänt en del med växellådornas kvalitet sen 80-talet...

Jag tycker inte det handlar om varken eller utan man borde anpassa sig efter situationen. Finns väl ingen anledning att stå på fullt och nita framför rödljuset lika lite som överdriva användningen av motorbroms. Ser man att det blir rött kan man väl lika gärna släppa av på gasen i god tid.
Helt rätt. Tycker att man ska få köra sin bil på det sättet som känns bra och utan att störa andra, utan ECO-nassarnas inblandning.

Läste just att Trafikstyrelsen vill införa företräde för cyklarna och 30 km/h vid cykelövergångar... Nu kan de dyka ut framför våra bilar med gott samvete eftersom lagen är på deras sida. Och ännu fler tillfällen att bromsa och gasa och förstöra miljön. Yippee!

Och... idag har de släppt krigsförbrytaren Biljana Plavsic... så min respekt för svenska politiker kan omöjligt bli lägre än vad den är nu. Det är henne jag har att tacka för att jag bor i detta landet. Så om ni är trötta på mig, skriv ett hatbrev till fru Plavsic :)

Vorsprung durch freude am fahren
Som sagt (tack Verdi): skit i motorbroms (alltså växla ner och genom att rida kopplingen och låta motor gå upp i varv för att sakta in), det är tidpunkten man lossar gasen som räknas. Vill man då saktar in mer, använd bromsarna!

Har aldrig vetat mig störa någon med att lossa gasen tidigt när det finns skäl till det. Bilen fortsätter rulla bra ändå och ska alla ändå sakta in... det handlar mer om att titta framåt längre än bilen framför. Skulle säga motsatsen, trafiken flöder bättre med jämnare hastighetsförändringar, istället för tvära bromsmanöver när en efter en överraskas när framförande fordon "plötsligt" bromsar och som reaktion bromsar man in lite för mycket... Tionde i rad står helt still när man bara skulle sakta in...

Det handlar om att förfina sin körstil, inte om att "köra sakta". Här en bra klipp som handlar om Scanias nya förarsystem, men kan också tillämpas på bilar: Länk
He
27
Hercha
520iA-95 (E34)
740iA-99 (E38)
Hej

Jag var ut och testade med min 520(e34) -95 och tyckte mig märka att
bränsleavstängning vid motorbroms kopplades in först i hastigheter över 80km/h kan det stämma? eller har jag nåt fel på min?

Momentan bränsleförbrukningen var oförändrad i hastigheter under 80km/h då jag ändrade mellan N och D såg dock skillnaden i hastigheter över 80km/h.

Om allt är som det ska med min kan det då löna sig att ha N ibland ?

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
För att få motorbroms så prova att använda vinterläget och manuellt dra lägesväljaren från D till 4-3-2 för att få maximalt förlängd motorbroms och bränsleavstängning ner till ca. 30km/h.

Använder även vinterläget så att jag manuellt kan växla upp något tidigare än lådan brukar.

Mvh
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Lockupen måste vara i för att få riktig motorbroms på en Automat och BMWs gamla automater så går lockupen vid farter över ca 80km/h.
Motorbromsbetendet skiljer alltså mellan automater och manuella bilar.
FredricF
På min gamla 540IAT-94 (E34) fungerar motorbromsen hyfsat ned till ca 40-50, dvs den bromar verkligen bilen och bensinförbrukningen är noll. Den bromar mer om man lägger i S-läget och man kan få det ännu bättre med "manuell" växling om man verkligen vill.
/Fredric
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
lalaw:

Det kanske stämmer om man bara släpper gasen efter att ha kört mjukt, men på 5hp18 så kan man använda sportläget eller vinterläget och med växelväljaren manuellt växla ner något tidigare än automaten brukar göra - och få oavbruten motorbroms ända ner till 25 km/h.

Från 4:an till 3:an ca. 55-60 km/h, och 3:an till 2:an ca. 35-40 km/h.

Mvh
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Om jag ger mig fan på att köra ekonomiskt med min lastbil så gör det STOR skillnad. Speciellt i kuperad terräng.
En sträcka jag kör ofta; utan ecodriving så drar lastbilen ca 5 liter per mil. Om jag verkligen försöker köra ekonomiskt så vill den ha ca 4-4,2 liter per mil istället. Det handlar om att rulla, och i mitt fall, rulla utan avgasbroms, den stjäl för mycket fart. Frihjulsrullar jag så går det faktiskt, tro det eller ej, åt ännu mindre bränsle. Jag rullar längre vilket borde innebära att rörelseenergin i proportion till den minskade bränsleförbrukningen är större. Dock vet jag inte om det är applicerbart på en personbil.

I personbilen så är det inne i stan man har mest att vinna på att köra ecodriving. Att inte starta bilen förens man ska åka iväg, alltså sätta sig i bilen, ta på sig bältet, ställa in speglar, lägga i växel, kontrollera att det är fritt och därefter starta bilen och åka. Sedan ska man ha så hög växel som möjligt, de flesta moderna bilar klarar av att köra exempelvis på 4an i 40km/h. 1an för att komma på rull, 2an till 35-40 och därefter 4an. Sparar mycket bränsle. Sedan får man givetvis tänka sig för, att ligga 3m efter framförvarande bil sparar inget bränsle. Nej, framförhållning är vad som gäller. Att alltid vara på rull och bromsa så lite som möjligt (eller rättare sagt, att accelerera så lite som möjligt), att hålla jämn fart med andra ord.

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.