AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
42.172

Tjänar man verkligen på att motorbromsa?

Sida 1 av 2
Ki
11
Kioskar
320i -91 (E36)
Man hör ju ofta talas om ecodriving, d v s att köra bränsleekonomiskt. Ett av råden man får är att så ofta som möjligt använda motorbromsningen.

Detta låter i mina öron konstigt. Borde det inte vara mer bränsleekonomiskt att bara koppla ur. För det första gr ju motorn ner i varv direkt och man sparar rörelseenergin genom att inte "bromsa".
Den enda anledning jag kan se som talar för det här är att bränsleinsprutningen upphör vid motorbromsning, men fortsätter vid frikoppling.

Hur funkar det egentligen?

Tack på förhand
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Det är inte bara bränsle och avgaser med i Ecodrive det räknas även in bromsbeläggs partiklar i naturen osv

Henke
M som i Motor
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Vid urkoppling drar fortfarande motorn bränsle då den går på tomgång, de flesta nya bilar drar inge bensin vid motorbroms utan motorn drivs bara av rörelseenergin i bilen.

//Daniel
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Du har ju svaret själv! "...bränsleinsprutningen upphör vid motorbromsning..."
Klart att om inget bränsle går åt, så minskar förbrukningen, plus att du inte behöver slita på bromsarna.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ki
11
Kioskar
320i -91 (E36)
Jo okej, men på en -91, stänger verklligen bränsleinsprutningen av vid motorbromsning?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror BMW introducerade bränsleavstängning vid motorbroms på 1980-talet. Det skulle förvåna mig om inte alla E36 har den funktionen, för jag tror den fanns på E30, men helt säker är jag inte.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Bränsleavstängningen har funnits sen början av 80-talet, när BMW började med LE-Jetronic insprutning. Den första bil jag hade med bränsleavstängning var 320i E30 -83, för övrigt en av de allra första E30:orna i Sverige (levererad i februari -83).
FredricF
Har inte även nyare BMW visning av momentan bränsleförbrukning? Min gamla E34 har det och där ser man tydligt hur insprutningen stängs av när man motorbromsar i farter över ca 40-50km/h (jag har automat).
/Fredric
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
På min åker ekonomimätaren rakt ner i botten(0)med motorbromsning medans den stannar på ca 2 streck, ca 0,4l/mil då ja låter den rulla på tomgång..ganska tydligt lr?;)
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Det beror nog på! Tänk omvänt istället. Det är främst två saker som slösar bränsle. 1= Luftmotstånd=Hög fart. 2=Att bromsa. Försök planera körningen så att du slipper bromsa. Ibland innebär detta att du måste motorbromsa(=snabbare fartminskning, ingen förbrukning) och ibland frikoppling och rulla (kommer längre men lite förbrukning).

Det lönar sig oxå att ta fart i nerförsbacken och kunna gasa mindre i den efterföljande uppförsbacken än att köra farthållare.

/R
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Glöm inte bromsa ordenligt ibland. På nyare bilar är rostiga skivor och kärvande bromsar bak ett mycket större problem än att beläggen slits ut.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Isak5503.

Att bromsa slösar inget bränsle. Du kan bromsa hela dagen om du har fart nog för det eller om det är utförsbacke ned från fjällen, utan att det slösar bränsle. Det som kostar mycket bränsle är acceleration för att få upp farten efter en bromsning, så man kan bromsa igen....

Dr Tinnitus

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Isak5503 är den som verkat förstått det här med eccodriving bäst!

eccodriving går ut på att du skall vara i rörelse så mycket som möjligt du skall helst aldrig stå still. Och helst aldrig köra på 1:an. Motorbroms är ju som ni andra bra efftersom att den"nollar" då. Har nyligen läst kurs om detta och huvudgrejjen med eccodr är planering du ska helst aldrig stann ai korsningarmm. Kombinerat med att du växlar smart. Men ibland glömmer man ju detta;-)

When batman takes a vacation he does the Gumball
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Har iofs aldrig gått någon kurs i ecodriving för personbil, men har nyligen påbörjat en utb. för yrkeschaufför/lastbilschaffis, en av de första sakerna man lär sig där är att använda/utnyttja motorbromsen så mycket som det bara går

Mvh Ferenc
Trist att motorbromsa juh;) Det är ju i nedförsbacken som man känner att bilen har lite power juh:) Glad över att ekonomimätarn i e30n har lagt av:)

am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Det går nog inte köra helt bränslesnålt i stan tänkte jag mest på, man hinner motorbrosma högst ett par växlar innan ett trafikljus kommer och e d tätt med trafikljus så kan man inte komma i sin egen takt där puttra o låtsas som att man e sj där på gatorna.. försöka o inte stanna helt innan ett trafikljus då det är sån instensiv trafikrytm, pratar om malmö i detta fallet..man stör bara mest då d inte många som tänker på d där med ecodriving än..kanske då priset på soppan gått upp över 15kr- sträcket osv..??:)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är nog i stadstrafik som ecodriving gör mest nytta. PÅ en fin landsväg med gles trafik kan man ganska enkelt hålla jämn fart. Då spelar körsättet nästan ingen roll (förutom valet av hastighet förstås).
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Ahhh Dr Tinnitus
Jag älskar doften av brandfackla i skymningen. (Fritt från Apocalypse Now)

Mycket intressant filosofisk fråga. - När under körningen går bränslet egentligen åt? Jag tror att frågan kräver:
1. En bastu
2. Ett antal pilsner
3. Inga kvinnor närvarande (Dom lär ju iaf avvika snabbt)

för att kunna utredas fullt ut. Jag har full förståelse för er ståndpunkt, även om jag naturligtvis anser den vara felaktig.
Jag anser till skillnad från Er Dr Tinnitus, att bränslet måste, vid noggrant betraktande, anses gå åt INNAN bromsningen, inte efter. Som stöd härför vill jag framföra följande punkter:
1. Alla bilfärder inleds med att man gasar.
2. Om så inte är fallet så är bromsningen meningslös och kan antas inte tillhöra bilfärden. Åter till punkt 1.

Trevlig helg ;-)
/Rolf

Amcool : Utövar du eco-driving i stan så kommer du ha idioter bakom dig som bara måste fram till rödljuset så snabbt som möjligt, ignonera dem helt enkelt :)
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
haha, du har rätt david..egentligen kör jag mest enligt hastighetsbegränsingarna, växlar ner osv för mjuk körning och i vissa lägen högre rytm då det är sån situation, ibland ignorerar ja dock åxå, kan va lite kul men vill inte jävlas för länge, förstår hur det är när ja sj har lite bråttom:)
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Om man motorbromsar mycket (och särskilt från relativt hög fart, typ 70) så tär man ju på kopplingslamellerna också.

Har någon ställt kostnaden för lamellbyte mot intjänade kronor i minskad bränsleförbrukning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.